InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Adviezen bij aankoop vitamine- en mineraalpreparaten

Adviezen bij aankoop vitamine- en mineraalpreparaten

Adviezen bij aankoop vitamine- en mineraalpreparaten Wie vitaminepreparaten en mineraalpreparaten koopt ontdekt al snel prijsverschillen, hoewel het soms om gelijkwaardige producten gaat. Daarnaast zijn sommige merken niet overal verkrijgbaar. Ook zijn in sommige apotheken de doseringen lager dan in reformwinkels of drogisterijen. Belangrijk is te realiseren dat gezonde voeding belangrijker is dan het gebruik van vitamines en mineralen. Maar een combinatie van beiden is nog beter. Ze zullen voorkomen dat u vervelende ziektes op zult lopen en dat u vaak naar de huisarts moet.

Waarom extra vitaminen en mineralen kopen?

Veel mensen stellen zich op het standpunt dat het kopen van extra vitaminen en mineralen helemaal niet nodig is. Er zou voldoende in ons voedsel zitten. Niets is echter minder waar. In ons voedsel zitten te weinig vitaminen en mineralen omdat het zo bewerkt is door de fabriek. Het is zeker niet zo dat alleen kinderen, zwangere vrouwen, ouderen en zieken of tijdens de wintermaanden extra voedingssupplementen nodig hebben. Iedereen heeft dit nodig omdat vitaminen en mineralen therapeutische en vérstrekkende werking hebben. In de regel hebben artsen meer aandacht voor uw ziekte dan voor uw voeding om ziektes te voorkomen (alhoewel dat de laatste jaren toch wel is verbeterd). De farmaceutische industrie en anderen zijn tegen het gebruik van vitaminen en mineralen omdat hierdoor de volksgezondheid sterk zal verbeteren. Dat brengt voor hen minder geld in het laatje. Maar heb geen medelijden met hen. Ziek zijn kost u namelijk veel meer geld dan wanneer u geld uitgeeft aan voedingssupplementen. Tegenwoordig wordt lang niet alles meer vergoed door een zorgverzekering. De eigen bijdrage wordt bovendien elk jaar verhoogd. Het is dus maar beter om niet ziek te worden dan wel. Gezonde voeding, voedingssupplementen en veel bewegen helpen u daarbij. Wanneer u slim koopt kunt u voor relatief weinig geld toch voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen. Hieronder wordt aangegeven hoe u dit het beste kunt doen.

Regel voor de goedkope aanschaf van vitamine- en mineraalproducten.

  • Koop als het enigszins kan grote hoeveelheden. Dan bent u gewoonlijk veel goedkoper uit.
  • Koop zo min mogelijk afzonderlijke vitamine en mineralen; kies samengestelde preparaten. Een sterk vitamine- en mineraalcomplex bevat soms genoeg van alle vitamines en mineralen (behalve van vitamine A en vitamine C). Als u al deze vitamine en mineralen afzonderlijk zou moeten kopen, zou u veel meer geld kwijt zijn.
  • Zogenaamde locopreparaten (verkrijgbaar in apotheken) zijn vaak goedkoper dan producten die in merkverpakking worden verkocht.
  • Sommige vitamine en mineralen kan men om financiële redenen beter niet in tablet- of capsulevorm kopen. Dit zijn zout, vitamine F (onverzadigde vetzuren), choline en inositol in bepaalde omstandigheden, en kalium.

Eén multivitamine- en mineraaltablet en één gram vitamine C

Eén multivitamine- en mineraaltablet en één gram vitamine C per dag is voldoende. De multivitamine- en mineraaltablet moet dan wel tenminste bevatten:
  • 5000 I.E. vit A
  • 1000 I.E. vit D
  • 100 I.E. vit E
  • 15 mg vit B1
  • 15 mg vit B2
  • 80 mg vit B3 (nicotinamide)
  • 40 mg pantotheenzuur
  • 15 mg vit B6
  • 50 mcg vit B12
  • 400 mcg foliumzuur
  • 100 mg calcium
  • 50 mg magnesium
  • 225 mcg jodium
  • 10 mg ijzer
  • 10 mg zink
  • 5 mg mangaan

Gezonde voeding

Een goede, uitgebalanceerde voeding is belangrijker dan het slikken van vitamine en mineralen. Enkele vuistregels bij het eten en drinken zijn:
  • eet en drink nooit meer dan waarom uw lichaam vraag;
  • eet en drink nooit iets wat u eigenlijk niet lekker vindt, al heet het gezond te zijn (afkeer betekent dat u er allergisch voor bent);
  • eet nooit als u daar geen zin in hebt.

Volwaardige voeding dient proteïne (eiwit), koolhydraten en vetten te bevatten.
  • De voedingswaarde van proteïne wordt bepaald door de hoeveelheid essentiële aminozuren die erin voorkomt.
  • Vetten leveren ons lichaam goedkope brandstof, zorgen onder andere voor de opname van de in vet oplosbare vitamines en helpen bij de opname van kalk.
  • Koolhydraten verschaffen ons lichaam brandstof die het direct kan gebruiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slimmer met je voeding omgaanWanneer je wilt gaan afvallen, aankomen of je lichaam wilt behouden in de huidige staat dan moet je weten waar je mee be…
Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Wat zijn goede eiwitten, goede koolhydraten en goede vetten?Er is tegenwoordig zoveel keus wat betreft voedsel dat het lastig is om de beste keuze te maken. In onze voeding zitten…
Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?Het vitamine overzicht, wat is waarvoor en waar zit het in?Vitamines zijn erg gezond en natuurlijk zijn de meeste wel bekend, maar het blijft altijd denken waar het in zit en waar…
Fitness dieet: een goed fitness dieet?Fitness dieet: een goed fitness dieet?Trainen is belangrijk om het lichaam van je dromen te krijgen. Een goed fitness dieet is minstens net zo belangrijk voor…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Adviezen bij aankoop vitamine- en mineraalpreparaten"

Reactie

G. Verboom, 15-04-2009 00:23 #1
Hallo ik heb een vraag, wat betekent de inhoud 500 mcg wat op mijn potje staat? Reactie infoteur, 07-09-2014
Dat betekent 500 microgram.

Infoteur: Etsel
Laatste update: 19-05-2016
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!