InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Shiitake, Reishi en andere zwammen voor een zevende hemel

Shiitake, Reishi en andere zwammen voor een zevende hemel

Shiitake, Reishi en andere zwammen voor een zevende hemel Het boek Genesis vertelt ons hoe God de wereld schiep. De paddestoelen worden er niet vernoemd en al wat God schiep was goed, wordt ons gezegd. Zijn de paddestoelen dan scheppingen van de duivel? Men zou het gaan geloven, te oordelen naar het wantrouwen dat door de eeuwen heen en nu nog voor schimmels en paddestoelen bestaat.

Shiitake, Reishi en andere zwammen voor een zevende hemel.

Geheimzinnig en spannend zijn ze altijd wel geweest. Denk maar aan de vele onheilspellende volksnamen die aan heel wat paddestoelen werden gegeven: heksenboleet, duivelsei, duivelsbroed, stinkzwam, om de fameuze heksenkringen niet te vergeten. Kijk ook maar naar de schilderijen van Jeroen Bosch waar satansboleten worden afgebeeld bij de hellepoort.
Verwonderlijk is dit allemaal niet, als je kijkt naar de merkwaardige groeiwijze, het plots verschijnen en even snel weer verdwijnen van de vruchtlichamen in de donkere bossen, de lijkengeur van de Phallus impudicus, de giftigheid van bijvoorbeeld de groene knolamaniet en de hallucinerende effecten van kaalkopjes en konsoorten. Je zou voor minder bang worden en, tezelfdertijd, bewondering opbrengen.

De laatste jaren krijgen we zowel in de voeding, in de geneeskunde als in de spirituele sfeer een heroplevende belangstelling voor de paddestoel. De voornaamste redenen zijn:

  • We kunnen de paddestoelen beter kweken, hun geneeskrachtige en hallucinerende werkingen wetenschappelijk beter onderbouwen waardoor we er meer vat op krijgen en ze dus gemakkelijker kunnen gebruiken.
  • Voor de voeding, worden er naast de brave champignons ook andere soorten zoals oesterzwammen en shiitakes gekweekt en gegeten.
  • In de spirituele bewegingen zie je een sterk toegenomen en geaccepteerd gebruik van bijvoorbeeld kaalkopjes als geestverruimend genotmiddel. Ze horen bij de zogenaamde “ecodrugs” en krijgen koosnaampjes als psylo’s en paddo’s.
  • En in de geneeskunde leren we van de Japanners hoe we de Shiitake en de Reishi als medicijn kunnen gebruiken.

Shiitake of Lentinus edodes
De Shiitake behoort tot de familie van de Polypraceae, ook wel taaiplaten genoemd. Take is het Japanse woord voor paddestoel en Shii is de boom waar deze paddestoel traditioneel op gekweekt werd (Castanopsis cuspidata).
De hele paddestoel is eetbaar en wordt ook bij ons in deftige restaurants als delicatesse verorberd. Het is echter niet om zijn fijne smaak maar wel om zijn bijzondere geneeskracht dat hij nu de aandacht trekt.
Shiitake is traditioneel en wetenschappelijk één van de best onderzochte paddestoel. Zijn werkzame stoffen zijn de polysacchariden lentinan en KS-2, die een immuunstimulerende werking hebben. Daarnaast bevat deze taaiplant eritadenine, een stof die cholesterolverlagend werkt.
Eiwitten (alle essentiële aminozuren), vitamine B, veel mineralen en zelfs wat vitamine B12 en D, wat voor planten toch bijzonder is, maken van deze paddestoel een smakelijk en gezond voedingsmiddel.
Werking op immuunsysteem
Naast een algemene verbetering van de werking van het centraal regelorgaan van de immuniteit, de thymusklier, is door vele onderzoekingen komen vast te staan dat de polysacchariden in Shiitake zorgen voor een stimulering van de interferonproductie, voor een remming van weerstandsonderdrukkende prostaglandinen van het type E2, voor een toename van de productie en van de activiteit van Natural Killercellen (NK-cellen) en voor een toename en stimulering van de macrofagen (vreetcellen) waardoor bacteriën onschadelijk worden gemaakt.

Shiitake is effectief tegen een verzwakte immuniteit in het algemeen, zowel bij een verhoogde vatbaarheid voor infecties zoals verkoudheid en griep, als bij ernstige aantastingen van de weerstand zoals bij sommige vormen van kanker of Aids.
Vooral bij vele virusinfecties zoals myxovirus, griep, herpes, HIV en hepatitis zijn er goede resultaten te verwachten.
De anti-tumorwerking, die in meerdere studies wordt gemeld, is niet gericht op een rechtstreekse vernietiging van de kankercellen maar is te danken aan de stimulering van het immuunsysteem, vooral dan het activeren van T-helpercellen en NK-cellen (1).
Lentinus edodes heeft ook een algemene vitaliteitsverbeterende werking en is dus ook te gebruiken bij vermoeidheid, ouderdomzwakte en tijdens een herstelperiode. Het kan zodanig ook ter vervanging van Ginseng worden gebruikt.
Verder wordt ook melding gemaakt van successen bij allergie, astma en een te hoog cholesterolgehalte in het bloed (2).

Uit de zeer lange geschiedenis als voedingsmiddel en uit hedendaags onderzoek is gebleken dat het gebruik van Shiitake volkomen veilig is.

Ganoderma lucidum of Lakzwam
Lakzwam is een merkwaardige en mooi glanzende zwam, die wel uit gelakt hout lijkt gesneden. In Japan noemt men deze soort Reishi, hij wordt er al eeuwen gebruikt als gezondheidsmiddel en zelfs als geluksbrenger.
Wetenschappelijk onderzoek lijkt de veelzijdige en wonderbaarlijke werking van deze paddestoel te bevestigen. Zo werd er in verschillende dierproeven zowel bij astma als bij eczeem een anti-allergische activiteit aangetoond (3).
Waterige extracten van de Lakzwam verlaagden ook de glucoseconcentratie in het bloed bij ratten, waarmee het volksgebruik bij suikerziekte bevestigd werd.
Daarbij werden in de paddestoel twee glycanen (Ganoderma A en B) gevonden die bloedsuikerverlagend werken (4). Verder zijn er ook stoffen gevonden die de aanmaak van cholesterol afremmen (5).
En alsof dat nog niet genoeg is, werd er in de zwam ook een bloeddrukverlagende ACE-inhibitor (Angiotensin Converting Enzym) gevonden (6).
Redenen genoeg dus om aan deze Ganoderma en aan al die andere zwammen wat meer aandacht te besteden. Misschien moeten er naast kruidkundigen ook wel zwamkundigen komen, die zich specialiseren in de studie en het praktisch gebruik van geneeskrachtige paddestoelen.

Een eerste lijstje van te bestuderen (boeiende) paddestoelen, zowel geneeskrachtige als giftige, laat ik hier volgen:

  • Agaricus campestris - Weidechampignon: anti-allergische werking
  • Amanita muscaria - Vliegenzwam: hallucinerend (muscimol en iboteenzuur), licht giftig, traditioneel door sjamanen gebruikt
  • Boletus edulis - Eekhoorntjesbrood: eetbaar, zeer smakelijk, jonge niet aangetaste exemplaren eten
  • Cantharellus sp. - Cantharellen of Hanekam: eetbaar, smakelijk, bijzondere vorm
  • Claviceps purpurea - Moederkoren: geneeskrachtig, giftig, samentrekkende werking op bloedvaten tot bij gangreen toe, parasiteert vooral op grassen en granen (rogge), bevat LSD-achtige stoffen, die invloed hebben op het sympathisch en parasympathisch zenuwstelsel
  • Coprinus sp. - Inktzwammen: eetbaar in jong stadium, sommige soorten niet combineren met alcohol
  • Cordyceps chinensis - Winterworm/Zomergras (dong chong xia cao): stimulerend (sport), immuunmodulerend, afrodisiacum, bloedsuikerverlagend.
  • Fomes fomentarius - Echte tondelzwam: vroeger als tondel gebruikt
  • Ganoderma lucidum - Lakzwam: zie artikel
  • Hirneola auricula-judea - Judasoor: eetbaar, groeit bij ons vooral op vlierhout, werd in de 16de eeuw gebruikt om “de ontsteking bij gezwellen te verminderen”
  • Hypholoma sp. - Zwavelkoppen: bitter, giftig, veroorzaakt darmkolieken, werd in de 17de eeuw door een bisschop gebruikt tegen een druiper? Ook nu nog in Zwitserland gebruikt bij reumatische aandoeningen
  • Inocybe sp. - Vezelkoppen: giftig, hallucinerend, geurig van fruitig tot sperma-achtig
  • Laricifomes officinalis - Apothekerszwam: sedert de oudheid in gebruik als laxeermiddel en als zweetremmer
  • Lentinus edodes - Shiitake: zie artikel
  • Morchella sp. - Morieljes: eetbaar en smakelijk
  • Paneolus sphinctrinus. - Franjevlekplaat: waarschijnlijk een veel gebruikte magische paddestoel bij de Mazateken in Mexico, bevat ook psilocybine, groeit op koemest in weilanden
  • Phallales sp. - Stinkzwammen: boeiend, zowel door vorm als door geur (signatuurleer), het duivelsei zou ook eetbaar zijn
  • Pleurotus ostreatus - Oesterzwam: gekweekt, goed eetbaar
  • Psylocybe sp. - Kaalkopjes: hallucinerende paddestoel, vooral P. mexicana en P. semilanceata, werkzame stoffen zijn alcaloïden psilocybine en psilocine
  • Scleroderma citrinum - Aardappelbovist: licht giftig, in kleine hoeveelheden, gedroogd als poeder als truffelaroma?
  • Stropharia cubensis - Heilige mestpaddestoel / Teonanacatl: bevat ook psilocybine zoals de Kaalkopjes en de Vlakplaten.
  • Tuber sp. - Truffels: natuurlijk !
nog genoeg te onderzoeken dus, in deze geheimzinnige, giftige en geneeskrachtige wereld van onze paddestoelen.
© 2008 - 2014 Herborist, gepubliceerd in Alternatief (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Herfst hobby: paddestoelen zoekenHerfst hobby: paddestoelen zoekenHet zoeken van paddestoelen is in Nederland erg goed mogelijk. Sommige paddestoelen zijn eetbaar, maar bij het identific…
Hoe maak je Sung Choi Bau en Larb salade?Sung Choi Bau en Larb salade kunnen zowel met varkensgehakt, kippengehakt of rundgehakt bereid worden. Beiden worden in…
Eetbare paddenstoelen, voedsel van de toekomstEetbare paddenstoelen, voedsel van de toekomstEetbare paddenstoelen zijn een smaakvolle en gezonde vleesvervanger. Er worden inmiddels diverse soorten gekweekt. Het t…
Probleem of Stoornis: HallucinogenenDe psychedelische verdovende middelen vormen een sterk gevarieerde groep waartoe LSD behoort, mescaline, ecstasy, psyloc…
Hallucinogene paddenstoelen, hun ontdekkingHallucinogene paddenstoelen, hun ontdekkingDe eerste keer dat "hallucinogene" paddestoelen onder de aandacht van een groot publiek gebracht werd was in 1957 toen R…
Bronnen en referenties
  • Boeken aanwezig in de bibliotheek van de Vlaamse Herboristen Vereniging ( www.geocities.com/vlaamseherba) Adelaars Arno. Alles over paddo’s. Amsterdam: Prometheus; 1997. Chang en But. Pharmacology and applications of chinese materia medica. World Scientific Linghzi: 642-653. (overzicht Ganoderma) Erhart e.a. Thieme's paddestoelengids.1981. Funghi Perfecti (cataloog) www.fungi.com en E-mail: mycomedia@aol.com Lelley Jan. Eetbare paddestoelen kweken. Groenboekerij. Lemaire Ton. Godenspijs of duivelsbrood. Ambo Lindequist Ulrike et al. Neue wirkstoffe aus Basidiomyceten. Ztschr. f. Phytoth. 1990; 11: 139-149. (copie te verkrijgen) Moreau Claude. Larousse paddestoelen encyclopedie. Heideland: Orbis; 1980. Phillips Roger. Paddestoelen van West-Europa. Utrecht; 1993. Paddestoelen in beeld. KNNV 2000 Stafford P. Psychedelics Encyclopedia. Ronin 1992. Verfaillie Magda. Zo’n lekker paddestoelenhoekje bij me thuis. Beknopte paddestoelenteelt handleiding. 1986. Vermeulen Hans - Paddestoelen, Schimmels en Slijmzwammen van Vlaanderen. De Wielewaal Turnhout 1999. Zoekkaart om paddestoelen te herkennen. Stichting Veldwerk Nederland Referenties 1. Chihara G et al. Anti-tumor and metastasis-inhibitory activities of lentinan as an immunomodulator: an overview. Cancer Detect Prev 1987; 1: 423-443. 2. Takashima et al. The effect of eritadenine on cholesterol metabolism in the rat. Biochem Pharmacol 1974; 23: 433-438. 3. Hansen HP. Ganoderma. Eine Pilzdroge der ostasiatischen Volksmedizin mit vielfältigen pharmakologischen Wirkungen. Dtsch Apoth Ztg 1982; 128: 789-792. 4. Hikino et al. Antidiabetes drugs. Isolation and hypoglycemic activity of Ganoderma A en B, glycanen of Ganoderma lucidum fruitbodies. Planta medica 1989; 55: 423-428. 5. Komoda et al. Ganoderic acid and its derivatives as cholesterol synthesis inhibitors. Chem Pharm Bull 1989; 37: 531-533. 6. Marigawa et al. Angiotensin converting enzyme inhibitory triterpeen from Ganoderma lucidum. Chem Pharm Bull 1986; 34: 3025-3028. 7. Lentinus edodus (Berk.) Singer - Shiitake. Doc. Maurice Godefridi 8. Paddestoelen tegen kanker: wetenschappelijk onderzoek. Cancer Research Campaign in November 2000. Doc. Maurice Godefridi 9. Ganoderma lucidum onderzoek kanker. In this article, the Ganoderma lucidum extract was found to contain strong anti-angiogenic activity. It also has inhibitory activity on inducible nitric oxide production which supports its anti-angiogenic activity. Doc. Maurice Godefridi

Reageer op het artikel "Shiitake, Reishi en andere zwammen voor een zevende hemel"

Reacties

Niels Visser, 03-04-2012 12:11 #2
Vernon maakt mij erg nieuwsgierig naar een betrouwbaar adres!
Mijn vrouw heeft een borstkankeroperatie en bestraling achter de rug waarna het niet zeker is of er geen uitzaaiingen zijn en uit voorzorg 6x chemokuur en 5 jaar hormoontherapie volgt. Advies is: gebruik porties Shitake en Agaricus(ABM) beiden in glas verpakt met 100 porties van Mycovital Gesundheids GmbH, LImeshain, Oostenrijk.
Is dit aan te raden of is PSK of nog beter PSP extract aan te raden of alledrie samen?
Dank voor reactie!

Vernon, 02-08-2011 12:44 #1
Waarom wordt de Coriolus Versicolor (ook Trametes Versicolor) niet genoemd? Ons eigen Elfenbankje? Deze paddenstoel is de meest intensief onderzochte wereldwijd. In het verre Oosten zijn extracten van deze paddenstoel in de handel als anti-kanker medicijn. Erkend en toegelaten door het Japanse ministerie van gezondheid en vergoed door de verzekering. Al in 1987 was Krestin, (merknaam van dit extract) goed voor een omzet van 1 miljard dollar, oftewel een kwart van alle bestedingen aan anti-kanker in Japan.

Krestin is een zgn. PSK extract van de Coriolus. (PolySaccharideKrestin). Daarnaast hebben de Chinezen in 1982 PSP (polysaccharide-peptide) ontwikkeld, wat chemisch identiek maar qua structuur verschillend is van PSK. Ook hebben 'clinical trials' uitgewezen dat PSP krachtiger is en breder inzetbaar. PSP is in China een erkend en officieel toegelaten medicijn.

In Nederland zijn deze extracten niet als medicijn toegelaten ('omdat er geen werkzame component kon worden geidentificeerd en geisoleerd' was de officiele motivatie). Polysaccharides zijn namelijk samengestelde suikermoleculen die in een enorme verscheidenheid kunnen voorkomen. Een groep moleculen kan volgens de Nederlandse wet niet als 'component' worden gezien, vandaar de afwijzing. Dus niet dat het niet werkt (uitgebreide trials met 1000en mensen hebben bewezen dat het werkt) maar vanwege een frasering in de wet. Mijn broek zakt ervan af.

Wel kun je hier supplementen kopen van de Coriolus. Vaak staat daar dan op: bevat PSP/PSK.
Dat is marketing onzin.
PSP en PSK worden via een zeer speciaal extractie proces gewonnen uit het mycellium (ondergrondse sporen/draden netwerk) van de paddenstoel, niet uit het vruchtlichaam. De supplementen zijn bijna zonder uitzondering extracten van het vruchtlichaam.

Specifieke PSP supplementen zijn sporadisch op internet te vinden. Ik zou aanraden om naar een analyse certificaat te vragen ter verificatie - iedere verkoper heeft dat, het is nodig om eea te kunnen invoeren in Nederland. Zo weet je zeker dat je krijgt wat je zoekt en niet betaald voor onwerkzaam poeder.

Infoteur: Herborist
Subrubriek: Alternatief
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!