InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Plantaardig homeopathisch middel: Anacardium/Arnica

Plantaardig homeopathisch middel: Anacardium/Arnica

Plantaardig homeopathisch middel: Anacardium/Arnica In de homeopathie worden kwalen behandeld volgens de wet van het gelijke. Deze wet die door Hipocrates bedacht en houdt in dat men er van uit gaat dat een stof die gezonde mensen ziek maakt, zieken kan genezen. De meeste homeopathische middelen worden gemaakt van planten. Deze planten zijn het verleden uitgebreid onderzocht door homeopathen op verschillende eigenschappen. Twee van de planten die veel gebruikt worden in de homeopathie is de anarcardium en arnica

Anarcardium

Anacardium, algemeen
  • De Nederlandse naam voor de anacardium is de inktboom.
  • De anacardium wordt vooral aangetroffen in Maleisië, India en Indonesië waar hij groeit op droge, beboste hellingen.
  • Lang geleden gebruikten de arabieren het sap van de vruchten van de boom, om mensen te behandelen die kampten met geheugenverlies, verlamming en kramp.
  • In India smeert men het sap van de anacardium op de huid als remedie tegen wratten.

Uiterlijk van de anacardium
Interessant aan de anacardium is niet de boom zelf, maar haar noten. Deze zijn zwart en hartvormig.

Anacardium in de homeopathie
De naam die gegeven werd aan de anacardium is latijn, maar werd afgeleid van het Griekse woord Kardia. Dit woord betekend hart. De naam is toepasselijk wanneer er gekeken wordt naar de hartvormige, zwarte noten die de plant draagt. Deze noten bevatten een melkachtig sap dat zodra het blootgesteld wordt aan lucht, zwart wordt Wanneer het sap gemengd wordt met kalk, ontstaat er een onuitwisbare inkt. Dit deed men in Zuid-Oost Azië. Daarom heet de boom ook de inktboom. Het was homeopaat Hahnemann die in 1835 begon met het doen van onderzoek naar de anacardium. Sindsdien wordt het middel als remedie gebruikt tegen zowel psychische als fysieke klachten gebruikt.

Traditioneel gezien wordt anacardium voorgeschreven aan hen die last hebben van verwarring en geheugenstoornissen. Vooral mensen die veel te maken hebben met innerlijke conflicten hebben er baat bij. Deze mensen hebben vaak ook een laag zelfbeeld of kunnen heel kwaad verdrag vertonen. Vaak kampen deze mensen buiten deze psychische klachten ook met fysieke klachten, de darmen en anus lijken verstopt te zitten. Ook deze klachten kunnen behandeld worden met anacardium Verder wordt het middel gebruikt bij huidirritaties.

Arnica

Arnica, algemeen
  • Arnica heeft veel verschillende namen in het Nederlands. Allereerst arnica, vervolgens nog wondkruid,valkruid, heilig vrouwenkruid en wilde goudsbloem.
  • Arnica groeit in de Alpenweiden en in de Pyreneeen. Verder wordt het aangetroffen in Siberie, maar vooral veel in Duitsland en Zwitserland.
  • Vroeger had men al door dat de het kruid genezende krachten had. Men gebruikte het tegen kneuzingen, verrekkingen en spierpijn.

Uiterlijk van arnica
De arnica plant wordt 20 tot 45 centimeter hoog en heeft weinig bladeren aan de stengel. Deze bladeren zijn licht behaard en ongeveer 2 tot 4 centimeter groot. In juni en juli heeft de plant goudgele bloemetjes. Een voorbeeld van arnica is zichtbaar in de foto.

Arnica in de homeopathie
Al ruim 400 jaar is men op de hoogte van de geneeskrachtige werking van arnica. Arnica remt ontstekingen en bevorderd genezing. Men gebruikte het kruid uitwendig, omdat de plant giftig is. Het as een remedie tegen spierpijn, kneuzingen en verrekkingen. Sinds Hahneman de plant bestudeerde wordt de plant ook inwendig gebruikt, namelijk om jicht te behandelen en dysenterie.

Arnica wordt vaak gebruikt als eerste hulp na een ongeluk, operatie of emotioneel verlies. Het wordt gebruikt tegen gewrichtspijn en huidsproblemen. Mensen aan wie arnica wordt voorgeschreven, zijn vaak prikkelbaar en kunnen last hebben van morbide fantasieën.
© 2010 - 2014 Niamh, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Klacht en Homeopathisch Middel - J K LKlacht en Homeopathisch Middel - J K LWelk homeopathisch middel het beste geschikt is bij een bepaalde klacht of aandoening, vind je hier snel in een alfabeti…
Klacht en Homeopathisch Middel - P R SKlacht en Homeopathisch Middel - P R SHomeopathische middelen zijn bij diverse klachten en kwalen toe te passen. Welk homeopathisch middel geschikt is bij een…
Klacht en Homeopathisch Middel - A B CKlacht en Homeopathisch Middel - A B CHomeopathische middelen zijn bij diverse klachten inzetbaar. Welk homeopathisch middel het meest geschikt is voor een aa…
Homeopathisch middel Arniflor werktHomeopathisch middel Arniflor werktArniflor, Arnica, het hoort in uw huisapotheek thuis. U kunt niet zonder. Arnica is een homeopathisch wondermiddel voor…
Klacht en Homeopathisch Middel - T V W ZKlacht en Homeopathisch Middel - T V W ZHomeopathische middelen zijn te gebruiken voor diverse kwaaltjes, klachten en aandoeningen. Welk homeopathisch middel he…
Bronnen en referenties
  • http://hpbimg.arachneverteltheater.nl/kleine%20foto%20arnica%20bloemen.JPG Homeopathie: principes en toepassingen in de praktijk, dr. Andrew Lockie

Reageer op het artikel "Plantaardig homeopathisch middel: Anacardium/Arnica"

Infoteur: Niamh
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!