InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?

Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?

Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva? Sint Janskruid heeft inmiddels aardig wat bekendheid als alternatief voor antidepressiva en het is in veel winkels verkrijgbaar. Het wordt ook wel het natuurlijke prozac genoemd. Hoe komt dit zo? En is het wel echt te gebruiken als alternatief voor de traditionele antidepressiva? De werkzaamheid is niet onomstotelijk bewezen maar er zijn wel erg veel mensen die er proefondervindelijk achter komen dat ze er veel baat bij hebben. Het grote voordeel is dat Sint Janskruid veel minder bijwerkingen heeft dan reguliere antidepressiva en je er bovendien geen recept voor nodig hebt.

Waarom een alternatief voor antidepressiva zoeken?

Antidepressiva zijn niet voor niets uitgevonden zou je zeggen. Waarom moet je er dan een alternatief voor zoeken? Hiervoor zijn tal van redenen. De belangrijkste reden is dat je andere medicatie niet kunt verdragen of je al zo veel andere medicatie slikt dat je het risico niet wilt nemen dat er iets mis gaat. Daarnaast zijn er ook veel mensen die niet naar de huisarts durven met hun verhaal, geen verzekering hebben die de kosten van antidepressiva wil vergoeden of allereerst willen testen of ze ook van hun depressie af kunnen komen met een natuurlijk middelen. Alle redenen zijn natuurlijk legitiem.

Hoe werkt Sint Janskruid?

Sint Janskruid bevat een drietal werkzame stoffen, te weten hypericine, pseudohypericine en hyperforine. De mix van deze stoffen wordt gezien als een goed middel tegen milde depressieve klachten. Niet ieder potje met St. Janskruid in pil- of capsulevorm (het is zelfs verkrijgbaar in een spray) bevat alle drie de stoffen. In sommige gevallen zit er bijvoorbeeld alleen hypericine in. Net als de reguliere antidepressiva bevordert het kruid de heropname van serotonine, noradrenaline en dopamine. Tegelijk remt het de heropname van L-glutamaat en GABA.

Is het echt een alternatief bij een depressie?

Sint Janskruid wordt niet voor niets een homeopathisch middel genoemd. De werkzaamheid ervan is niet onomstotelijk gewezen en de dokter zal je er dan ook geen recept voor voorschrijven. Er zijn echter wel veel mensen die baat hebben bij gebruik van het kruid.

Uit de meeste experimenten met het middel kwam naar voren dat Sint Janskruid geen effect heeft op mensen met een zeer zware depressie. Hiervoor is de werkzaamheid niet sterk genoeg. Bij mensen die leden aan een milde depressie was het middel echter vaak wel effectief. Het maakt daarbij niet uit of het gaat om een eenmalige of regelmatig terugkerende vorm van depressie.

Het is niet ongebruikelijk dat mensen die lijden aan een depressie ook slaapproblemen hebben. In dat geval kan St. Janskruid ook daar een bijdrage leveren doordat het slapeloosheid kan tegengaan. Hierbij moet wel worden opgelet, want in het geval dat de slapeloosheid een andere oorzaak heeft dan de depressie zelf kan het kruid er ook aan bijdrage dat deze alleen maar wordt vergroot.

Het is niet de bedoeling om Sint Janskruid te combineren met conventionele antidepressiva omdat het de werking ervan kan tegengaan. Mensen die de medicatie echt nodig hebben kunnen door een gebrek aan effect dieper in hun depressie raken.

Bijwerkingen

Er zijn een aantal bijwerkingen bekend van Sint Janskruid, maar het zijn er minder dat bij reguliere antidepressiva. Zo kun je bij gebruik van het kruid overgevoeligheid voor licht ervaren, evenals hoofdpijn, vermoeidheid, een droge mond, verkleuring van de huid en duizeligheid. Het gaat hier echter om uitzonderingen.

Negatieve bijwerkingen die in verband worden gebracht met antidepressiva zoals gewichtstoename, afname van het libido of ontwenningsverschijnselen treden bij Sint Janskruid niet op. Een overdosis Sint Janskruid kan schadelijk zijn voor de lever. Zelfmoord plegen met dit middel is voor zover bekend onmogelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid: gebruik en bijwerkingenSint Janskruid is een kruid dat een positieve invloed heeft op depressie. Sint-Janskruid bevindt zich in diverse kruiden…
De geneeskracht van St JanskruidDe geneeskracht van St JanskruidSt Janskruid werkt beter dan Seroxat, Zoloft en Prozac. Dat zijn antidepressie medicijnen met ernstige bijwerkingen. Dat…
Prozac (fluoxetine)Prozac (fluoxetine)In 2008 waren er 978.330 gebruikers van antidepressiva in Nederland. Hiervan betroffen 544.900 de zogenaamde SSRI's. Dez…
Kan men van Sint-janskruid cataract krijgen?Kan men van Sint-janskruid cataract krijgen?Sint-janskruid (Hypericum Perforatum) wordt meestal gebruikt als geneesmiddel om sommige mensen hun humeur te verbeteren…
Natuurlijke middelen tegen depressie: Sint-Janskruid/omega-3Natuurlijke middelen tegen depressie: Sint-Janskruid/omega-3Er zijn diverse natuurlijke middelen tegen depressie. Sint-Janskruid (Hypericum perforatum) is bewezen effectief in de b…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sint Janskruid als alternatief voor antidepressiva?"

Reacties

Roos, 11-05-2015 21:43 #7
Ik slik de 900 mg. sinds ongeveer 4 wkn. Ik heb echt flink last van bijwerkingen. Vooral als de zon schijnt dan wordt mijn huid erg gevoelig en geeft pijnlijke prikkels. Het is echt alleen de huid die in aanraking komt met de zon. Ik ga een goede zonnebrandcrème proberen om na te gaan of het met UV straling te maken heeft.
Ik ben ook misselijk en heb een droge mond. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen.

Eline, 26-08-2014 09:15 #6
Ook heeft het invloed op de werking van cholesterol verlagers, sowieso op simvastatine. Geef altijd door bij de apotheek dat u een middel gebruikt met st. Janskruid.

Anoniem, 24-08-2014 20:46 #5
Kan st janskruit in combinatie met sertraline, in verband met bijwerkingen.

Anita, 07-01-2014 19:32 #4
Bij gebruik van st. Janskruid moet men rekening houden dat vrouwen die hormonale voorbehoudsmiddelen gebruiken niet meer goed beschermd zijn tegen een evt. zwangerschap.
Het middel verminderd de werking

Pieternel, 06-06-2013 14:02 #3
N.a.v. uw artikel op zoek naar een middel dat - zoals u aanraadde - alle 3 de stoffen bevat. Tot nu toe geen succes.

Weet u wellicht onder welke merknaam (-namen) het verkocht wordt?
M.vr.gr.

Madrid Seth, 11-02-2011 12:31 #2
Er staat mij ergens bij dat je Sint janskruid niet mag slikken als je zwanger bent. Klopt dit? Ik ben nu 10 weken zwanger maar voel me alles behalve happy. Het is net of alles afgezwakt wordt. Hopelijk biedt Sint Janskruid een oplossing. De stap naar de dokter is nog te groot voor mij. Reactie infoteur, 11-02-2011
Hallo,
Juist omdat er zo weinig over bekend is zou ik aanraden het niet te gebruiken tijdens een zwangerschap. Maar ik ben geen arts. Wil je het daarom zeker weten, neem dan desnoods gewoon even telefonisch contact op met de apotheek. Als zij je geen antwoord kunnen geven weten zij misschien wel waar je heen kunt bellen om anoniem je vraag aan een arts te stellen.

Mvg,
Dessal

Herborist (infoteur), 24-01-2011 23:01 #1
Hypericum is GEEN homeopatisch middel, wel een fytotherapeutisch middel. Homeopathie werkt met zeer sterke verdunningen van planten of andere stoffen (D of C verdunningen), bij fytotherapie is dat niet het geval. Reactie infoteur, 25-01-2011
Hallo Herborist,
Hartelijk dank voor deze aanvulling!

Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 17-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Bijwerkingen medicijnen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!