InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Etherische oliën

Etherische oliën

Etherische oliën, ook bekend als essentiële of aromatische oliën, worden uit planten gewonnen en worden, omwille van hun specifieke eigenschappen, vaak gebruikt in de aromatherapie en in schoonheidsproducten.

Etherische oliën

Elke plant bevat etherische olie: de olie kan in de vrucht zitten of in de bloemblaadjes maar ook in de zaden, bladeren, stengel of hout komen etherische oliën voor. De kwaliteit van de etherische olie is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de kwaliteit van de grond, het klimaat, de hoogte en het tijdstip van de oogst. Voor het destilleren van een paar druppels etherische olie heeft men grote hoeveelheid kruiden, bladeren, vruchten of bloemen nodig. Zo zijn er voor het produceren van één liter citroenolie 1500 à 3000 citroenen nodig.

Voornaamste eigenschappen

Elke etherische olie heeft zijn eigen specifieke eigenschappen maar over het algemeen kan je hun eigenschappen samenvatten in de onderstaande kenmerken.
  • Stimuleren het lichaam.
  • Beïnvloeden de cellen van het lichaam waardoor ze beter ademen en reageren.
  • Bevorderen de vorming van antilichamen en de aanmaak van witte bloedcellen.
  • Vallen microben rechtstreeks aan.
  • Werken ontstekingwerend.
  • Werken als de klassieke antibiotica maar dan zonder de nadelen.
  • Helpen het lichaam onzuiverheden te verwerken.
  • Werken ontgiftend en stimulerend voor de bloedsomloop.
  • Revitaliserend.
  • Vergemakkelijken de ademhaling bij verstuiving.
  • Dringen zeer snel door in de huid, het bloed en de klieren en beïnvloeden het zenuwstelsel.

Toepassingen

Etherische oliën kennen veel toepassingen.
  • Etherische oliën dringen snel in de huid. Het is echter niet aangeraden etherische oliën onverdund op de huid te gebruiken gezien deze veel te geconcentreerd is. Het beste kan je de olie vermengen met een plantaardige olie of crème voor ze op je huid te gebruiken.
  • Aromatherapie: Door gebruik te maken van een aromabrander kan je etherische oliën verdampen, zo breng je positieve energie in de huiskamer.
  • Als badolie: Voeg enkele druppels etherische olie toe aan je badwater.
  • In schoonheidsproducten: In mijn artikelenreeks "Natuurlijk mooi" kan je recepten terugvinden om zelf schoonheidsproducten met etherische oliën te maken.

Gebruik bij schoonheidsverzorging met natuurlijke producten

In mijn special Beauty vind je verschillende recepten voor schoonheidsverzorging met natuurlijke producten en etherische oliën.
© 2007 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Vividerm Andromeda Aroma-atelier

Reageer op het artikel "Etherische oliën"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 26-10-2007
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!