InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Hoe kun je jezelf verkoelen, afkoelen bij warm weer?

Hoe kun je jezelf verkoelen, afkoelen bij warm weer?

Hoe kun je jezelf verkoelen, afkoelen bij warm weer? Is het zeer warm weer dan kan het zijn dat jouw lichaam begint te protesteren. Hoe krijg je je lichaam koeler zonder dat je de airco aan moet zetten? Pas de volgende afkoelingsmethoden toe, zodat je je snel aangenamer gaat voelen. Hoe kun je op een handige manier je huisklimaat kunt verbeteren om af te koelen, maar ook hoe je je lichaam snel kunt laten verkoelen zonder continu onder de douche te moeten staan?

Verkoelen bij warm weer

Afkoelen tijdens hete zomer

Het is zomer en de zon staat maar te branden. Het is heet in huis en je hebt geen airco, wat kun je dan zoal doen om jezelf af te laten koelen? Uiteraard heb je niet de luxe van je eigen zwembad en je wilt ook niet de hele dag onder de douche staan. Toch zijn er manieren om jezelf en je huis te laten verkoelen als het zeer warm is. Hoe doe je dat dan? Dit artikel behandelt enige handige tips om jezelf te verkoelen.

Open ramen en deuren

Vaak waait het wel een beetje. Daarnaast geldt dan dat veelal aan één zijde van de woning een onderdruk heerst en dus aan de andere zijde een overdruk. Daar kun je goed van profiteren, door ramen en deuren open te zetten. Een lekker briesje door huis zorgt ervoor dat warme lucht uit huis wordt gehaald. Daarmee kun je dan ook je huisklimaat meer aangenaam laten aanvoelen. Beweging van lucht zorgt er namelijk voor dat je zweet gemakkelijker van de huid wordt genomen door versnelde verdamping. Dit heeft een verkoelend effect voor het lichaam.

Buiten sproeien

Omdat de zon op de straatstenen staat te branden, zijn die zeer warm. Sproei water op die tegels rondom je huis. Het water verdampt direct en stijgt daarmee op. Dit betekent dat lucht van elders wordt aangetrokken. Zo kun je een kleine luchtcirculatie realiseren, waarbij het ook in huis door luchtbeweging koeler gaat aanvoelen. Maak handig gebruik van de eigenschappen van opstijgende lucht door hete straatstenen nat te maken.

Teiltje met koud water

Neem een teiltje en vul dat met koud water en eventueel doe je ijsklontjes erbij. Door je voeten gaan een aantal bloedaderen en die koelen dan ook af. Het iets afgekoelde bloed wordt dan verder vervoerd door je lichaam. Je gehele lichaam kan daardoor iets afkoelen, waardoor je je prettiger voelt. Heb je nabij een leuk plekje waar je bij het water kunt zitten, dan doe je gewoon je onderbenen in het water. Verkoeling zal snel volgen. Ga daarbij dan wel uit de zon zitten, en dus ook uit de reflectie van de zon via het water. Gewoonlijk is het rivier water vele graden koeler dan de bovenlucht.

Direct verkoelen met klamme natte handdoek

Heb je een ventilator in huis dan kun je daar handig gebruik van maken. Maak een baddoek nat en wring deze uit totdat de doek klam is. Ga bij de ventilator zitten en leg de vochtige baddoek over je benen. Zorg ervoor dat de ventilator deels op je benen is gericht. Het vocht in de doek verdampt door de hitte van je benen in combinatie met de luchtbeweging en dat zorgt ervoor dat je benen worden verkoeld. Geleidelijk aan ga je je aangenamer voelen. Heb je het zeer warm dan kun je ook de vochtige baddoek om je bovenlichaam slaan en voor de ventilator zitten. Je koelt snel af! Let daarbij op dat je deze techniek niet te lang doet, omdat je daardoor verkouden kunt worden.

Drink voldoende en vermijd teveel alcohol

Een biertje op zijn tijd is tijdens de zomer heerlijk, maar je moet ervoor zorgen dat je niet teveel alcohol in je bloed krijgt. Je moet namelijk meer naar het toilet en daarmee droog je in principe je lichaam uit. Bovendien zorgt alcohol ervoor dat je het extra warm krijgt. Teveel alcohol drinken moet je tijdens de hete zomer dagen zondermeer vermijden. Het is echter wel noodzaak dat je voldoende vocht in de vorm van water en andere drankjes binnenkrijgt. Water zorgt ervoor dat je lichaam niet uitdroogt en dus niet te heet wordt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kun je jezelf verkoelen, afkoelen bij warm weer?"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 03-03-2017
Subrubriek: Alternatief
Special: Lang leven
Medische informatie…
Schrijf mee!