InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Waarop zijn astrologische sterrenbeelden gebaseerd?

Waarop zijn astrologische sterrenbeelden gebaseerd?

Waarop zijn astrologische sterrenbeelden gebaseerd? Astrologie is voor veel mensen wat ze in de krant lezen in de rubriek over hun sterrenbeeld. Wat ze soms niet weten, is dat astrologie gebaseerd is op een systeem, en dat je die regels zelf kunt leren. Wat je in de dagelijkse rubriek over astrologie leest, heeft overigens zo goed als niets met de 'echte' traditionele astrologie te maken. Westerse astrologie maakt gebruik van verschillende duidingselementen zoals planeten, sterrenbeelden en huizen. Om de astrologische tekens beter te begrijpen is het goed om inzicht te hebben in heersers, elementen en kruizen.
Om een tipje van de sluier van de astrologische technieken op te lichten, gaan we analyseren waarop de beschrijvingen van de verschillende astrologische tekens (sterrenbeelden) zijn gebaseerd. Een Ram heeft de reputatie vurig, ondernemend en energiek te zijn, een Stier is aards, geduldig en zinnelijk, een Tweelingen is pienter, communicatief en beweeglijk. Maar waar haalt de astroloog die wijsheid vandaan? Uit heersers, elementen en kruizen. Wanneer je daar wat meer over weet, heb je eigenlijk al een stevige basis om de astrologische tekens te begrijpen.

De astrologische sterrenbeelden

Naast de Nederlandse en Latijnse benaming van het sterrenbeeld staat de datum van de intrede van de Zon in dat sterrenbeeld.

Let wel: dit is bij benadering, want de exacte datum kan per jaar wel eens een dagje verschillen. Om het helemaal goed te hebben, zou je het moeten laten berekenen met een zo nauwkeurig mogelijke geboortetijd (met uren en minuten). Dit kan tegenwoordig gratis online.

Ram of Aries
Stier of Taurus
Tweelingen of Gemini
Kreeft of Cancer
Leeuw of Leo
Maagd of Virgo
Weegschaal of Libra
Schorpioen of Scorpio
Boogschutter of Sagittarius
Steenbok of Capricorn
Waterman of Aquarius
Vissen of Pisces
21 maart tot 19 april
20 april tot 20 mei
21 mei tot 21 juni
22 juni tot 22 juli
23 juli tot 22 augustus
23 augustus tot 22 september
23 september tot 22 oktober
23 oktober tot 21 november
22 november tot 21 december
22 december tot 19 januari
20 januari tot 18 februari
19 februari tot 20 maart

Wat zijn heersers?

Een heerser is een planeet (kan in de astrologie ook Zon en Maan zijn) die het teken zijn specifieke karakter geeft. Elk sterrenbeeld (of Ďastrologisch tekení) heeft zo een planeet die heerst over dat teken:

Mars (principe: energie, ambitie) heerst over Ram
Venus (principe: liefde, kunst) heerst over Stier
Mercurius (principe: intellect, communicatievermogen) heerst over Tweelingen
Maan (principe: veranderlijkheid, gevoel, ontvangen, vrouwelijk principe) heerst over Kreeft
Zon (principe: vitaliteit, wil, mannelijk principe) heerst over Leeuw
Mercurius heerst ook over Maagd
Pluto (principe: kracht, magie) heerst over Schorpioen
Jupiter (principe: harmonie, wet en religie) heerst over Boogschutter
Saturnus (principe: concentratie, remming) heerst over Steenbok
Uranus (principe: plotse verandering, revolutie) heerst over Waterman
Neptunus (principe: ontvankelijkheid, fantasie) heerst over Vissen

De kennis van de heerser(s) bij elk teken van de dierenriem is nuttig om de ermee geassocieerde karakteristieken beter te begrijpen. Wat je kan helpen om de principes bij het koppel planeet/teken te leren, is een boek openslaan over Romeinse en Griekse mythologie. Door te lezen over Mars, Venus, Jupiter en de andere goden leer je meer over de principes en archetypes van de astrologie. De mythen over de oorlogsgod Mars (=Ares bij de Grieken) stellen hem voor als de archetypische man: een wilskrachtige, moedige, maar heethoofdige vechtjas. Je ziet zo het Mars-principe in werking, zoals we het symbolisch weerspiegeld zien in de horoscoop met de planeet Mars, het eerste huis en het sterrenbeeld Ram.

Wat zijn elementen?

In de astrologie zijn er vier elementen die de verschillende temperamenten voorstellen:

Vuur = energie; Aarde = stabiliteit;
Water = emotie; Lucht = rede.

  1. Vuurtekens (Ram, Leeuw en Boogschutter) benaderen de wereld vanuit de mogelijkheden die ze erin zien, met vuur en enthousiasme. Vaak zijn het levendige, moedige en creatieve geesten met af en toe de neiging wat te overdrijven.
  2. Aardetekens (Stier, Maagd en Steenbok) hebben in wezen in nuchtere kijk op de wereld. Ze zijn doorgaans praktisch, 'geaard' (hang naar materiële zekerheid) en betrouwbaar. Wanneer een astroloog een geboortehoroscoop ziet met veel 'Aarde' (bijvoorbeeld Zon en Ascendant in Aardetekens), dan gaat dat 'aardse' waarschijnlijk in de persoonlijkheid een belangrijke rol spelen.
  3. Watertekens (Kreeft, Schorpioen en Vissen) hebben met elkaar gemeen dat ze bij het beoordelen van mensen en situaties vooral op hun gevoel vertrouwen. Veel 'Water' in de horoscoop (bijvoorbeeld veel planeten in watertekens) maakt volgens de astrologische regels de geborene intuïtief en gevoelig.
  4. Luchttekens (Tweelingen, Weegschaal en Waterman) zijn geneigd om de wereld en hun relaties met denken en communiceren tegemoet te treden. Daardoor zijn zij alert, nieuwsgierig en opmerkzaam. Van aard zijn zij in staat tot objectiviteit en samenwerking. Vooral wanneer er in de horoscoop behalve de Zon nog andere planeten in Luchttekens staan, zullen deze kenmerken zich duidelijk manifesteren.

De regels van de traditionele astrologie zijn niet onoverkomelijk om te leren. Het moeilijkste is om alle elementen van de horoscoop tegen elkaar af te wegen. Je moet door de bomen dus het bos leren zien. Uit wat gezegd werd over de elementen kun je eigenlijk al afleiden dat een sterrenbeeld alleen niet zoveel prijsgeeft over iemands aard en persoonlijkheid. Zo kan 'een Ram' best lief en passief kan zijn, wanneer zijn Maan in Kreeft staat en zijn Ascendant in Vissen.

Wat zijn kruizen?

De kruizen verdelen de twaalf tekens van de (geboorte)horoscoop in vier hoofdtekens, vier vaste tekens en vier beweeglijke tekens. De astroloog leidt hieruit af of iemand graag
  1. initiatief neemt, dingen begint, de leiding neemt en zijn zin doordrijft (hoofdteken);
  2. liever aan het bestaande vasthoudt en dit consolideert (vast teken);
  3. houdt van verandering, beweging (beweeglijk teken).

Er zijn dus drie groepen met tekens met een gelijkaardige aanpak of gerichtheid:
  1. Ram, Kreeft, Weegschaal en Steenbok zijn de hoofdtekens
  2. Stier, Leeuw, Schorpioen en Waterman zijn de vaste tekens
  3. Tweelingen, Maagd, Boogschutter en Vissen zijn de beweeglijke tekens

En nu: combineren

Door heerser, element en kruis te combineren, kun je nu zelf de meest kenmerkende eigenschappen van elk astrologisch teken vinden. Hieronder volgen enkele voorbeelden:

Ram
  • Met Mars als heerser heb je energie en daadkracht. Denk aan een atleet, een strijder.
  • Met Vuur als element heb je nogmaals energie.
  • Met een hoofdteken heb je de neiging tot leiden, het initiatief nemen, daadkracht.

Samengevat wordt dat: iemand die (afhankelijk van de rest van de horoscoop) beschikt over veel energie, daadkracht, de drang om iets te verwezenlijken. Hij of zij neemt liever de leiding dan te volgen. Moedig en onafhankelijk. Maar ook (vanwege het overschot aan energie) soms de neiging om te vernietigen, ongeduld, ruzie stoken, gebrek aan zelfbeheersing, eerst doen en dan nadenken.

Stier
  • Met Venus als heerser ben je aards, zinnelijk en creatief. Denk aan de levensgenieter, de kunstenaar
  • Met Aarde als element ben je nuchter, praktisch, volhardend en voorzichtig.
  • Met een vast teken heb je de neiging tot consolideren, vasthouden en uitbouwen.

Samengevat wordt dat: iemand die (afhankelijk van de rest van de horoscoop) met zijn of haar voeten op de grond staat, graag creatief bezig is en van het leven geniet. Volhardend, maar kan omslaan in koppigheid, stug en traag.

Op deze manier, aan de hand van heersers, elementen en kruizen, kunnen alle sterrenbeelden beschreven worden.

Andere duidingselementen

Elementen, heersers en kruizen maken deel uit van de analyse van de horoscoop. Daar worden meestal ook andere duidingselementen bij betrokken, zoals huizen, aspecten (de hoeken die planeten met elkaar maken) en andere punten. Een sterk gereduceerde vorm van astrologie zijn de krantenrubriekjes en de online dag- of jaarvoorspellingen per teken. Of je er nu in gelooft of niet, een beschrijving van het zonneteken alleen (wat de popastrologie doet) is echter wat magertjes. Het is alsof je een wiskundig probleem moet oplossen terwijl je over onvoldoende gegevens beschikt. De sterrenbeelden zijn wel een goed vertrekpunt bij de analyse van een horoscoop: het teken waar de Zon in staat is namelijk van groot belang in iemands ontwikkeling.

Jungiaanse duiding van de Zon in de horoscoop

Volgens de huidige Jungiaanse astrologen (die gebruikmaken van Carl Gustav Jungs analytische psychologie) symboliseert de Zon in je horoscoop "het Zelf": het centrum en de totaliteit van de persoonlijkheid. En als kennis van het Zelf volgens Jung ons levensdoel moet zijn, dan wijst de Zon in onze horoscoop ons de weg. Samengevat: meer nog dan ons te vertellen wie we 'zijn', vertelt de positie van de Zon in een bepaald teken ons wie we kunnen zijn en waar we naar moeten streven.

Lees verder

© 2016 - 2017 Beachcomber, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sterrenbeelden aan de hemel: Orion, Stier, TweelingenSterrenbeelden aan de hemel: Orion, Stier, TweelingenOrion is zonder twijfel een van de meest mooie en opvallende sterrenbeelden aan de hemel. Het sterrenbeeld, dat omgeven…
Sterrenbeelden aan de hemel: indeling en dierenriem (zodiak)Sterrenbeelden aan de hemel: indeling en dierenriem (zodiak)Vele volkeren hebben zich in de geschiedenis beziggehouden met de bestudering van de sterrenhemel, in het bijzonder de v…
Sterrenbeeld Tweelingen (Gemini)De Tweelingen is een sterrenbeeld in de astrologie dat een echte kletskous is. Dit teken in de dierenriem heeft de neigi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Yeison16 / Wikimedia Commons
  • Reinhold Ebertin (1972), The Combination of Stellar Influences.American Federation of Astrologers Inc. ISBN=0-86690-087-X

Reageer op het artikel "Waarop zijn astrologische sterrenbeelden gebaseerd?"

Infoteur: Beachcomber
Subrubriek: Astrologie
Special: Astrologie
Schrijf mee!