InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Wat hebben we met astrologie?

Wat hebben we met astrologie?

Wat hebben we met astrologie? Astrologie heeft iets. Enerzijds vinden we het niets en anderzijds lezen we wel vaak de dag- of weekhoroscoop in de krant of het weekblad. Blijkt deze later te kloppen, dan vinden we het intrigerend. Wat is astrologie eigenlijk?

Wat is astrologie

Astrologie is een verzamelnaam voor ideeën over het verband/de samenhang tussen het lot van mensen en gebeurtenissen op aarde versus de stand van de hemellichamen. Hemellichamen zijn sterren, planeten, manen, kometen etc. etc. De zon, maan, sterren en planeten zijn lichtpunten en die bewegen. De regelmaat van deze bewegingen werd gevolgd en beschreven evenals de samenstelling van deze punten. Daar zijn de sterrenbeelden uit ontstaan. We spreken hier over de Romeinse tijd. De moderne westerse astrologie vindt zijn oorsprong in de Romeinse en Griekse astrologie en die van de middeleeuwen. Toch zit er een groot verschil in en wel het al dan handelen uit vrije wil.

Chinese astrologie

Er zijn culturen veel langer bezig dan de westerse (o.a. de Maya’s in Zuid Amerika) maar allemaal hebben ze het voorspellende karakter in zich. De Chinese astrologie is inmiddels ook hier ingeburgerd. De westerse sterrenbeelden zijn hier vervangen door de 12 tekens van de dierenriem, t.w. rat, os, tijger, konijn, draak, slang, paard, geit, aap, hond, haan, varken. Deze gelden telkens een jaar (geen kalenderjaar!). De totale cyclus beslaat 60 jaar.

Separatie astrologie versus astronomie

Toen de natuurwetenschappen in opkomst waren (na de middeleeuwen) begon de scheiding tussen astrologie en astronomie (sterrenkunde). De astronomie is een wetenschap en houdt zich bezig met het verklaren van voorwerpen en gebeurtenissen buiten de atmosfeer van de aarde. In de wetenschap wordt astrologie door het ontbreken van causaal verband als pseudo-wetenschap genoemd. Een pseudo-wetenschap is iets wat niet op wetenschappelijke gronden gebaseerd is maar wel als zodanig wordt gepresenteerd.

Vanwaar de fascinatie

Er is van alles voor en tegen over te melden, maar dit neemt niet weg dat er geen wetenschap aan ten grondslag ligt en het bestaat uit een bepaalde theorie. De uitspraken zijn niet echt concreet, maar hebben wel wat specifieke punten welke ze aantippen, dit is blijkbaar voor veel mensen voldoende om toch iets te herkennen en te denken aan een kern van waarheid. Dat kan ook zo zijn, maar vooralsnog weten we het niet zeker en is het niet wetenschappelijk aangetoond. Vooralsnog zal het dus in het mysterieuze segment blijven hangen en op zich is daar niets mis mee.

Meer lezen

Enkele, mogelijk verhelderende, boeken die over dit onderwerp verschenen zijn;
  • Astrologie en wetenschap (S. Vestdijk)
  • Astrologie als ambacht (M. Hermes)
  • Astrologie anders (Azgarde)
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat hebben we met astrologie?"

Reactie

Wijngaard, 07-02-2009 04:17 #1
Astrologie is de behoefte om de waarheid te ontdekken van het onaantastbare, wat we in min of meerdere mate aanvoelen in de mysterieuze sferen van bijvoorbeeld de griekse mythologie, de sprookjes van de gebroeders Grimm, de essentie van de harmonie in de samenstand van de sterren.
Merkwaardig dat wij westerlingen alles in concrete zaken willen bevestigen, terwijl er nog een hele wereld daarbuiten ligt.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 30-05-2008
Subrubriek: Astrologie
Reacties: 1
Schrijf mee!