InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Astrologie > Sterrenbeeld Steenbok (Capricornus)

Sterrenbeeld Steenbok (Capricornus)

De Steenbok is een teken uit de dierenriem en astrologie dat wordt getypeerd als recht door zee, eerlijk en direct. De Steenbok moet er echter voor oppassen niet te verzwelgen in zelfmedelijden en pessimisme. De Steenbok is een sterrenbeeld uit de wereld van de horoscoop voor mensen die geboren zijn tussen 22 december en 19 januari.

Sterrenbeelden

Symbool van de Steenbok
Het symbool van de Steenbok is de mythologische zeegeit, welke stabiliteit en gelijkvormigheid belichaamt. De zeegeit dook op uit de wateren van het onbewuste om beschaving aan de mensheid te brengen.

Data 22 december tot en met 19 januari
Heerser Saturnus
Natuurlijk huis Tiende huis
Element Aarde
Polariteit Negatief

Persoonlijkheid van de Steenbok

De Steenbok is een teken uit de dierenriem dat zeer veel waarde hecht aan gewoonte en traditie. De Steenbok zal er dan ook veel aan doen verandering tegen te gaan. De Steenbok heeft vaak moeite om het positieve van Saturnus te vereenzelvigen met zijn negatieve polariteit. Voor vele Steenbokken is de volwassenheid een fijnere tijd dan de jeugd. De Steenbok kan een sterk verlangen hebben de wereld te helpen of op zoek te gaan naar het spirituele.

Emoties

De Steenbok is een persoonlijkheid die zeer veel emoties bezit, maar deze lastig kan uiten. De Steenbok wordt hierbij dikwijls tegengewerkt door de energieën van Saturnus. De Steenbok geeft anderen vaak de indruk een krachtig persoon te zijn blakend van zelfvertrouwen, terwijl men zich in wezen eenzaam en onbegrepen voelt. De Steenbok heeft de neiging iemand's prestaties als maatstaf voor succes te nemen. De Steenbok kan een eeuwige twijfelaar zijn door een gebrek aan zelfvertrouwen.

Geest

De geest van de Steenbok is doelgericht en zet een duidelijk pad uit naar de toekomst. De Steenbok is wijs en praktisch, maar denkt zelden buiten zijn gevestigde denkkaders.

De sterke kanten van de Steenbok

De Steenbok is met zijn engelengeduld goed in staat lastige taken aan te pakken en tot een goed einde te brengen. De Steenbok heeft daarnaast een talent voor organiseren, heeft veel wijsheid in zich en oog voor detail.

De zwakke kanten van de Steenbok

De Steenbok heeft de neiging mensen te veroordelen op basis van hun bezit en maatschappelijke status in plaats van op hun persoonlijkheid. De Steenbok legt zichzelf én anderen daarnaast strenge normen en waarden op.

De Steenbok en financiën

De Steenbok is een heel zuinig typje dat alle aankopen zorgvuldig overdenkt. De financiële toekomst wordt al vlot veilig gesteld door sparen, verzekeringen en pensioenopbouw. De Steenbok neemt zelden tot nooit risico's op financieel gebied.

De carrière van de Steenbok

De Steenbok is een ambitieus type en voelt zich thuis in een cultuur waar bureaucratie de boventoon voert. Beroepen als ambtenaar, directeur, ondernemer, docent of poltieagent passen goed bij de Steenbok. Na zijn pensioen zit de Steenbok zelden stil: vele gepensioeneerde Steenbokken zijn actief als vrijwilliger of lid van een vereniging.

Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons
Seizoen Winter
Dag Zaterdag
Getal 8
Fysiologie Knieën, huid en skelet
Kristallen Turkoois, onyx, amber, fluoriet, toermalijn, kwarts en robijn
Metaal Lood, platina
Kleuren Zeer donkergroen, donkerbruin, grijs, zwart
Dieren Geiten en geitachtigen, beren, vleermuizen
Voedsel Uien, vlees, noten, aardappelen, gerst en spinazie

De Steenbok en de liefde

De Steenbok is een van de meest betrouwbare sterrenbeelden in de liefde en bezit een sterk karakter. Het is daarom niet vreemd dat vele Steenbokpartners hun partner een rots in de branding noemen. Huis en gezin komen bij de Steenbok op de eerste plaats en hij neemt zijn verantwoordelijkheden serieus. De Steenbok raakt opgewonden van macht, massage, bont en muziek. Een afwijzing is voor een Steenbok een diepe steek in hun zelfvertrouwen.
Gerelateerde artikelen
De Steenbok of CapricornusDe Twaalf tekens van de Dierenriem. Ik ben een Steenbok, dat wil zeggen op het moment van jouw geboorte stond de Zon in…
Overeenkomsten tussen Steenbok en VissenOvereenkomsten tussen Steenbok en VissenEen relatie tussen Steenbok en Vissen is geen evidentie omdat ze fel met elkaar contrasteren, maar ze kunnen wel een per…
Overeenkomsten tussen Stier en SteenbokOvereenkomsten tussen Stier en SteenbokEr zijn weinig sterrenbeelden die zo goed met elkaar kunnen opschieten als Stier en Steenbok. Ze passen zo goed bij elka…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Sterrenbeeld Steenbok (Capricornus)"

Reacties

Vrolijke Geit, 03-03-2015 21:36 #3
Ik geloof dat ik misschien niet helemaal een typische Steenbok vrouw ben. In veel dingen herken ik mezelf wel, maar in de mode draag ik liever geen donkergroen of bruin. Ik ga liever voor blauw, rood, wit of zachte pastelkleuren. En helaas is inderdaad mijn skelet, met de nadruk op mijn knieën een ramp. Je zou toch zeggen dat juist Steenbokken sterke knieën zouden hebben. Want de diersoort steenbok klimt toch gestaag tegen iedere berg omhoog.

Fekix, 23-12-2014 19:41 #2
Eerlijkheid, schitterend gevoel voor humor, 'n sterke persoonlijkheid en betrouwbaarheid; zo kenmerkend aan de steenbok-dame die m'n grote liefde is!

Steenbokje, 01-11-2012 06:56 #1
Ongelofelijk, zo treffend!

Infoteur: Melod
Laatste update: 15-09-2009
Subrubriek: Astrologie
Reacties: 3
Schrijf mee!