InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zweten onder de oksels voorkomen: deodorant met talk

Zweten onder de oksels voorkomen: deodorant met talk

Zweten onder de oksels voorkomen: deodorant met talk Zweten onder de oksels is altijd lastig. Het ruikt onaangenaam, het geeft zweetplekken op je kleding en veel mensen voelen zich er onzeker over. Daarnaast is het ook gewoon een onprettig gevoel wanneer het nat aanvoelt onder je armen. Iets dat je kunt doen om dat te voorkomen is het gebruiken van een deodorant met talk erin. Niet alleen maskeer je hiermee de geur goed, het voelt ook altijd droog aan onder je oksels en dat is wel zo prettig.

Deodorant met talk

Dry impact

Als er een verzorgingsproduct is dat je in velen vormen, maten, geuren en samenstellingen aantreft bij de drogisterij dan is het deodorant wel. Het belangrijkste onderscheid werd jaren gemaakt door de applicatievorm: je kon kiezer uit een spray of een roller. Daarnaast kun je deodorant krijgen met een variëteit aan geuren. Tegenwoordig zit er ook veel ontwikkeling in de samenstelling van het product en kun je ook deo's kopen waarvan beweert wordt dat ze een dry impact (bij Nivea) hebben, oftewel dat ze niet vochtig aanvoelen wanneer je ze opspuit. Veel belangrijker is nog dat het niet vochtig aan gaat voelen onder je oksels wanneer je begint te zweten door inspanning, stress of door warm weer. Deodorants die uitstekend werken op dit vlak bevatten vaak talk of talcum in het Engels.

Deodorant met talk voorkomt zweten onder de oksels

Talk is een gehydrateerd waterstof-houdend magnesium-silicaat en wordt in deodorant gebruikt om je een droog gevoel onder je oksels te geven ondanks dat je normaliter zou gaan zweten op die plek. Vaak wordt een combinatie van talk en poreuze silicium micro-bolletjes gebruikt om het product lang zijn effect te laten behouden. Het eerst dat je merkt wanneer je een deo met talk gebruikt is dat het poederig is wanneer je het opspuit. Wanneer je de spray niet goed schudt voor gebruik dan kan het voorkomen dat het poeder zichtbaar neer dwarrelt. Je zult wel direct merken dat het lekker droog aanvoelt en je niet het gevoel hebt dat je een vloeistof hebt opgespoten zoals bij de reguliere deodorant.

Vaak is het zo dat het enige effect van een deodorant is dat het zweet niet onaangenaam ruikt. Het maskeert dus de zweetgeur die normaal zou ontstaan. Het onprettige gevoel van zweet onder de oksels wordt er echter niet mee weggenomen en ook kunnen er nog steeds zichtbare zweetplekken ontstaan die veel mensen een onzeker gevoel geven. Wanneer je een deodorant met talk gebruikt treedt er echter een ander proces op dat je van deze klachten af zal helpen.

Oksels scheren

Een eigenschap van deodorant met talk is dat het enigszins 'plakkerig' aanvoelt onder de oksels. De haartjes onder je armen gaan er namelijk van aan elkaar kleven. Het is daarom raadzaam om de oksels te scheren en de haartjes onder de oksels in ieder geval kort te houden, ook voor mannen. Je zult ook merken dat wanneer je gaat douchen de haartjes aan elkaar blijven plakken wanneer je deze niet wegscheert. De manier waarop het je wapent tegen zweet, wapent het zich ook tegen het water uit de douchekop. Was daarom altijd goed met zeep of douchegel onder de armen.

Veel merken van verzorgingsproducten hebben in hun lijn een deodorant die erop gericht is je een droog gevoel onder de oksels te geven. Deodorants met talk zijn bijvoorbeeld de volgenden:
  • Gillette Deo Spray Talcum Dry Tech
  • Biotherm Homme Day Control Deodorant
  • Speed Stick Sport Talc Anti-Perspirant Deodorant
  • Axe Dry Apollo
  • Requal talc Deodorizing spray
  • Nivea for Men Dry Impact

Is talk kankerverwekkend?

Van velen producten wordt beweerd dat ze kankerverwekkend zijn. Sommige mensen weigeren producten met drijfgas te gebruiken of kiezen in plaats van een reguliere deodorant voor een product dat alleen plantaardige ingrediënten bevat. Voor de bewering dat talk kankerverwekkend is echter nooit wetenschappelijk onderbouwd. Ook is het niet perse slechter dan andere deodorants die geen talk bevatten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Zweten onder de oksels voorkomen: deodorant met talk"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 31-03-2017
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!