InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Op een veilige manier je haar ontkleuren

Op een veilige manier je haar ontkleuren

Ben je je donkere haar beu? Wil je ook eens iets anders? Wil je ook dezelfde goudblonde lokken als Beyoncé? Dan is ontkleuren iets voor jou! Je kunt ervoor kiezen om bij de kapper te gaan, maar je kan ook met het oog op je budget in deze tijden van crisis opteren om zelf aan de slag te gaan. Hoe pak je het aan? En waar moet je zeker rekening mee houden?

Het haar

De natuurlijke haarkleur van een mens wordt door het melaminegehalte van het haar bepaald. Er zijn twee soorten melamine, je hebt het donkere eumelanine en het lichte feomelanine die in verhouding tot elkaar verschillen. Blond of rood haar heeft meer feomelanine dan eumelanine en zwart of donker haar bevat meer eumelanine dan feomelanine. Van de twee pigmenttypes is eumelanine het gemakkelijkst te verwijderen door middel van ontkleuring. Dit is ook de reden waarom zwart/bruin haar dat wordt ontkleurd de neiging heeft om rood uit te slaan.

Soorten kleuringen

Permanente haarkleuring
Permanente haarkleuring is noodzakelijk om het pigment in het haar te vervangen door het gekozen haarkleur. Het is mogelijk om een breed spectrum aan kleuren te verkrijgen. Een permanente haarkleuring start steeds met een bleaching proces. Daarna wordt een pigmentkleur naar keuze toegevoegd. De ingrediënten in een permanente haarkleuring bevat ammoniak, peroxide en een pigment.

Semi-permanente haarkleuring
Bij een dergelijke kleuring is bleachen niet nodig om het uiteindelijke kleur te verkrijgen. Ze bevatten een alkalinebasis in plaats van ammoniak. Met deze kleuring is het dus niet mogelijk om natuurlijke pigmenten lichter te maken. De kleurpigmenten trekken wel in het haar, maar komen niet tot de kern van de haarvezel.

Tijdelijke haarkleuring
Een tijdelijke haarkleuring is weinig dekkend, maar wel geschikt om de natuurlijke haarkleur te verlevendigen. Bij dof, beschadigd of glansloos haar zorgt een tijdelijke haarkleuring voor glans en schakering.

Indien je een donkere haarkleur lichter wil kleuren is het noodzakelijk dat je je haar eerst ontkleurt. Hoeveel tinten je het haar lichter kan maken hangt af van je natuurlijke haarkleur en het type haarkleuring dat je gebruikt. Met een ontkleuringscreme is het mogelijk om het haar tot vijf tinten lichter te maken.

Kleurenleer

Je haarkleur kan je bepalen aan de hand van een diagram (zie afbeelding 1). Sommige haarkleuringsmerken doen dit dan weer helemaal anders, maar normaal is een 10 licht en een 1 zwart. Elke kleur heeft een weerschijn. Op het doosje van de haarkleuring kan je deze code terugvinden dat wordt weergegeven door het cijfer achter de punt (zie afbeelding 2). Bijvoorbeeld:
Een 6.5 is lichtbruin haar met een rode weerschijn. Als we blond haar willen, dan komt dit overeen met geel.
We nemen het kleurenwiel erbij (zie afbeelding 3). Links vind je de meer koude kleuren terug en aan de rechterkant de meer warme kleuren. We kunnen uit het kleurenwiel ook afleiden dat rood en blauw paars wordt en blauw en geel groen. Kleuren die tegenover elkaar staan worden opgeheven. Met andere woorden oranje wordt opgegeven door blauw en violet door geel enz. In ons voorbeeld moet het rood dus weg, want we willen blond zijn (=geel). In dat geval moeten we een kleur kiezen met een groene weerschijn, dus haarkleuring met een 7 achter de punt (Bijvoorbeeld 6.7). Als je donkerder wilt worden dan vormt dit geen probleem, als je lichter wil gaan, dan moet er ontkleurd worden of een kleuring worden gebruikt met een oplichtend effect.

Het ontkleuringsproces

Uitvoeren gevoeligheidstest
Test de kleurcrème achter het oor en wacht 48 uur. Wanneer je tijdens die periode een reactie vaststelt zoals jeuk, rode vlekken of zwelling, gelieve dan de haarkleuring niet te gebruiken en een arts te contacteren.

Doe de test
Om verrassingen te vermijden kan het een goed idee zijn om de haarkleur te testen op een stukje haar die niet onmiddellijk opvalt. Dit geeft je ook de mogelijkheid om na te gaan hoe lang je nodig hebt om het gewenste resultaat te verkrijgen.

Tip: was je haar niet voordat je het gaat kleuren. Je kan beter je haar één of twee dagen niet wassen voordat je het gaat verven. De natuurlijke oliën zullen je hoofdhuid beschermen tijdens het verfproces.

Ontkleuren
Ontkleuringscrème mag niet op de hoofdhuid worden aangebracht. Hou bij het ontkleuren je haar en de tijd in de gaten, het gaat soms sneller dan je denkt. Laat de ontkleuringscrème nooit langer dan aanbevolen op het haar, dit zorgt enkel voor meer beschadiging. Ontkleuren tast de kwaliteit van het haar aan, dus een goede naverzorging is belangrijk.

Resultaat
Na het ontkleuren kiezen sommigen er nog voor om een permanente kleuring op het haar aan te brengen om de rood/ gele kleur die meestal optreedt weg te werken. Het is hierbij aangeraden om hiermee twee tot drie weken te wachten na de laatste ontkleuring.

Niet het verwachtte resultaat?

Het kan zijn dat je haar anders uitvalt dan verwacht. Veel voorkomende problemen zijn:
  • Oranje haar: zet er een asblonde kleuring op. Een askleur neutraliseert namelijk warme tinten.
  • Groen haar: dit wijst op het feit dat je te weinig roodpigment in je haar hebt. Pak tomatenpuree en smeer het in je haar en laat dit 20 minuten intrekken.
  • Geel haar: gebruik zilvershampoo. Dit heeft als ondertoon violet, het tegenovergestelde van geel.

Natuurlijke ontkleurders

Wil je liever niet het risico lopen om je haar permanent te beschadigen? Kies dan voor een natuurlijk ontkleuringsproduct zoals citroen, waterstofperoxide of honing.
© 2013 - 2017 Andi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Donker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen? Zo lukt hetDonker haar blonderen heeft als nadeel dat je het eerst moet ontkleuren of blonderen. Het is niet mogelijk om zwart, bru…
Geel geverfd haar met zilvershampoo behandelenGeel geverfd haar met zilvershampoo behandelenGeel geverfd haar behandelen met zilvershampoo, helpt dat? Als je je haar geverfd hebt en blondering heeft onvoldoende e…
Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Is je haar oranje of groen geworden door blondering? Is je haar na 'blond verven' mislukt? Dit komt vaak voor. Vooral al…
Grannyhair haartrend. Je haar grijs verven?Grannyhair haartrend. Je haar grijs verven?Je haar grijs verven? In 2015 en 2016 is het een trend om je haar grijs te verven. Vooral zilvergrijs, of titanium grijs…
Zelf je haar blonderen: tips en uitlegDe blonde haarkleur is erg gewild, zeker in de zomer. Hebben we hem niet van nature dan halen we hem uit een potje. Je h…
Bronnen en referenties
  • Image woman courtesy of marin/ FreeDigitalPhotos.net
  • Image kleurenwiel courtesy of http://www.fashion-factory.be
  • http://www.firanet.nl

Reageer op het artikel "Op een veilige manier je haar ontkleuren"

Reacties

Shavina, 19-01-2017 12:57 #5
Ongeveer 2 jaar terug heb ik mijn haren geverfd met zwarte henna. Wil er nu vanaf, naar iets lichters, bijvoorbeeld licht bruin met blonde highlight. Hoe moet ik dit ontkleuren? En met wat?

Jalemaat, 11-12-2015 13:22 #4
Ik heb bijna geen pigment meer in mijn haar, dus ben zo goed als wit/grijs. Nu heb ik voor mijn vakantie mijn haar weer eens een kleurtje gegeven, dat leek mij leuk en het was ook leuk. Maar nu begint de uitgroei en zou ik graag weer ontkleurd haar hebben. Is het mogelijk de verf er veilig uit te krijgen?

Mira, 21-09-2015 02:45 #3
@ Farah
Nee! Absoluut niet doen! Henna kan niet met chemische producten… Een vriendin van me, (Marokkaanse dame) had ook henna op haar hoofd. En wilde blonde strepen in haar haar…
Wat gebeurde er? Ze had 20 folies op haar hoofd voor 5 min. (inwerken duurde nog 25 min) en de folies vielen op de grond! En ja hoor, niet alleen de folies lagen er, maar ook haar haren erin! Het brandt letterlijk weg!

Dus absoluut niet doen als je henna gebruikt hebt!

Groetjes!

Farah, 08-09-2015 23:47 #2
Hey, Ik heb mijn haar met henna gedaan maar zou het willen verkleuren van zwart naar licht bruin. Mijn vraag is of het mogelijk is om mijn haar te kunnen ontkleuren als je al henna gebruikt hebt? Zou er ook graag wat tips over hebben, alvast bedankt. Reactie infoteur, 22-09-2015
@Farah: ik heb geen ervaring met Henna, maar enige voorzichtigheid is hier aangewezen. Het hangt af van de soort Henna dat je hebt gebruikt. Als er indigo in de henna zit, wat denk ik hier het geval is ( zwarte henna bestaat niet) zal je na het bleken groen haar verkrijgen. Dus mijn advies: Henna laten uitgroeien en daarna pas kleuren. Groetjes

Inge Nissen, 06-04-2015 00:54 #1
Beste,

Ik heb 1 à 2 maand geleden een kleuring laten doen op mijn eigen as donker blond -licht bruin.
Wil t weg en een vriendin stelde een Amerikaanse wassing voor en daarna een 8.13!?
Maar wat nu?
Heeft u een tip of suggestie?

Dank, Inge!
0484160015

Infoteur: Andi
Laatste update: 22-08-2014
Gepubliceerd: 07-10-2013
Subrubriek: Beauty
Reacties: 5
Schrijf mee!