InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Grootmoeders tips: Lichaams- en schoonheidsverzorging I

Grootmoeders tips: Lichaams- en schoonheidsverzorging I

Grootmoeders tips: Lichaams- en schoonheidsverzorging I Tips, kneepjes, trucjes en ervaring uit Grootmoeders tijd. U vindt hier alles over lichaamsverzorging, schoonheidsverzorging en cosmetica.

Adertjes

Kleine adertjes in de huid van het gezicht staan niet zo mooi. Vermijd stoombaden voor het gezicht, zo worden ze opvallender. Een huismiddeltje: Vul buideltjes van neteldoek met 2 handen fijngehakte peterselie en laat deze ongeveer een half uur op het gezicht liggen. Hete kompressen in de hals helpen ook: Ze trekken het opgestuwde bloed uit het gezicht weg.

Afslanken

Wilt u afvallen? Neem dan zo weinig mogelijk zout en gebruik liever andere kruiden. Zout houdt het water in het lichaam vast.

Armbad

Een koud armbad van 1 tot 2 minuten is heerlijk bij warm weer, het werkt verkoelend.

Baard en snor bij vrouw

Deze overtollige haren blijven door scheren of uittrekken niet blijvend weg. Baard en snor kunt u bleken en ze verdwijnen zelfs op lange duur geheel als u ze dagelijks met een mengsel van gelijke delen waterstofperoxide en geest van salmiak behandeld.

Bad ter bevordering van bloedsomloop

Maak een zoutwaterbad met ongeveer 4-8 pond keukenzout. Dit bevordert de bloedsomloop. Voor mensen met een hoge bloeddruk is dit niet geschikt.

Badextract uit mandarijnschillen

Wist u dat u mandarijnschillen als verfrissend elixer voor het bad kunt gebruiken? Laat de schillen twee dagen in een pannetje uittrekken en giet het gefilterde extract in het badwater.

Badzout

De juiste badzouten zorgen voor goede lichaamsverzorging. Maar u moet wel weten welke u moet kiezen.
  • Vette huid: Bij een vette huid helpt salie, kamille, zwavel en zemelen
  • Gevoelige huid: Tarwezemelen
  • Opwekkende werking: Hierbij helpen pepermunt, kastanje, rozemarijn of strobloemen
  • Kalmerende werking: Bij een watertemperatuur van 37-40˚C hebben valeriaan, lavendel, dennennaalden, lindebloesem en kamille een kalmerende werking.
  • Goede bloedsomloop: Extract van wilde kastanjes
  • Sterk weefsel, ontspant en versterkt: Zeezout
  • Verlichting bij verkoudheid: Eucalyptus

Badzout zelf maken

Als u zelf badzout wilt maken, kunt u dit doen van 400 gr aluin en 200 gr soda. Voeg er wat dennennaaldolie aan toe voor een lekkere geur.

Benen, oververmoeid

Pijnlijke en oververmoeide benen na een lange wandeling, of lang staan, moeten hoog liggen. Een lauw voetbad en daarna koud water erin gieten helpt ook.

Bruin worden, sneller

Als uw huid langzaam bruin wordt, helpt een beproefd huismiddeltje: Smeer u in de schaduw met wijnazijn in en wacht zo lang met uw zonnebad tot de huid volkomen droog is. U zult zien dat u dan veel sneller bruin wordt. Als u wilt kunt u dit trucje na een paar uur nog een keer herhalen.

Bruin worden zonder te verbranden

Bij het eerste zonnebad is het erg belangrijk dat het lichaam niet direct aan de hete zon wordt blootgesteld. Wist u dat u in de schaduw net zo bruin wordt als in de hete zon, als de lucht boven u te zien is? Alleen als u het koud hebt, wordt u niet bruin, omdat de bloedcirculatie in dat geval onvoldoende is.

Crème blijft langer goed

Uw dure crème blijft langer goed als u ze koel bewaart. Om te vermijden dat bacteriën, die aan uw hand zitten, in de crème komen, kunt u gebruik maken van een spateltje. Maak dit spateltje regelmatig schoon.

Dikker worden

Voor sommige is het probleem dat ze dikker willen worden. Probeer dit eens: Drink zoveel glazen melk als u kunt, of drink vóór het middageten vruchtensap met veel suiker. Slaap veel en rust vooral na iedere maaltijd.

Eigeelmasker

Een eigeelmasker is goed voor een ruwe, gesprongen huid. Dit masker maakt u van eigeel, een theelepel olijfolie en een paar druppels citroensap. Laat dit 20 minuten trekken. Meng het met en verwarmd het in heet water. Breng het masker aan op een goed schoongemaakte huid.

Eiwitmasker

Een eiwitmasker maakt de huid strak en vernauwt grove poriën. Het is samengesteld uit tot schuim geklopt eiwit en een paar druppeltjes citroensap. Breng het met een dikke penseel op en als het ingedroogd is, wast u het af met lauw water.

Eksterogen verwijderen

Eksterogen kunt u verwijderen door ze in het water te steken. Daarna kunt u ze gemakkelijk met de nagel verwijderen.

Ellebogen, ruwe

Ruwe ellebogen kunt u verhelpen door het volgende: Vul twee schoteltjes met verwarmde huidolie en baad de ellebogen een paar minuten daarin. Borstel de ruwe plekken en verwerk ze met een pluimsteen. Spoel met warm water na en vet ze in met een goede huidcrème.

Gezicht, hete stoombaden

Hete stoombaden van kamille of salie reinigen de huid, verwijderen de poriën en zorgen voor een betere bloedcirculatie.
Ze werken genezend bij een vette en grauwe huid. Bij een droge huid moeten stoombaden worden vermeden: In plaats daarvan kunt u kompressen gebruiken.

Gezicht, vettig

Als u ís morgens het gezicht regelmatig wast met warm water met azijn, verdwijnen de lelijke glimmende plekken.

Gezichtshuid roze

Het is een klein trucje om er zelfs met een gelige of grauwe huid stralend uit te zien: Breng wat gekleurde dagcrème aan op de handpalmen, meng hier een speldenknop crème rouge doorheen, wrijf dit op het gezicht en maak de make-up af met wat rouge op de wangen.

Gezichtshuid, slappe

Bij een slappe gezichtshuid helpen dagelijkse hete omslagen met melk. Voor een droge huid gebruikt u kwark-, wortel- of bananenmaskers. Een vette huid met grote poriën wast u met amandelzemelen en verzorgt het tweemaal per week met komkommersap of verdund citroensap.

Grootmoeders tips: Lichaams- en schoonheidsverzorging II
Grootmoeders tips: Lichaams- en schoonheidsverzorging III
Gerelateerde artikelen
Grootmoeders tips: Lichaams- en schoonheidsverzorging IIGrootmoeders tips: Lichaams- en schoonheidsverzorging IIHet tweede deel van deze reeks. Tips, kneepjes, trucjes en ervaring uit Grootmoeders tijd. U vindt hier het vervolg van…
Natuurlijk mooi met ZoutNatuurlijk mooi met ZoutZout hydrateert de huid en houdt het vocht in de huid vast. Daarnaast heeft zout een ontsmettende functie, waardoor het…
Natuurlijk mooi met CitroenNatuurlijk mooi met CitroenCitroen is prototypische citrusvrucht en is een bron van citroenzuur en natuurlijke anti-oxidanten. Door het hoge vitami…
Natuurlijk mooi met AvocadoAvocado's zijn rijk aan vitamine A, B, C en E, aan linolzuur, lecithine, plantaardige olie en mineralen en behoren zodoe…
Gezichtsmaskers, een extra oppepper voor je huidEen stralende huid willen we allemaal. Dit is te bereiken door dagelijks de huid goed te reinigen en in te smeren met cr…

Reageer op het artikel "Grootmoeders tips: Lichaams- en schoonheidsverzorging I"

Reacties

Angie Blokzijl, 08-12-2010 14:58 #2
Dat mandarijnen extract in badwater tip,
moet je de schillen in een pannetje doen MET WATER? Op het vuur of van het vuur af? En dan het water filteren en dat water toevoegen aan het bad?

Esmee, 15-05-2010 10:38 #1
Heey,
ik vroeg me af of je ook sneller bruin word met rode wijnazijn? krijg je dan hetzelfde?
en nog iets: komen er dan geen vlekken?

groetjes esmee

Infoteur: Jootje
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!