InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Donker haar blonderen? Zo lukt het

Donker haar blonderen? Zo lukt het

Donker haar blonderen? Zo lukt het Donker haar blonderen heeft als nadeel dat je het eerst moet ontkleuren of blonderen. Het is niet mogelijk om zwart, bruin of sterk donkerblond haar blond te maken zonder het te blonderen of te ontkleuren. Met ontkleuren haal je eerst alle pigment uit het haar waarna elke andere kleur verf er goed op pakt. Na ontkleuren kan je je haar dus in elke kleur verven die je wilt. Het is niet goed voor je haar. Maar dat is blonderen ook niet. Om je haar van donker naar blond te verven, kan je kiezen voor ontkleuren en opnieuw verven met een blonde kleur, of je kunt je haar blonderen. Als je donker haar hebt en je wilt je haar blond verven, dan moet je je haar (laten) ontkleuren en dan verven, of het (laten) blonderen. Met gewone haarverf kan je je donkere haar niet blond maken. Je haar wordt dan hooguit oranje of donkergeel. Hoe donkerde je haar, hoe meer rode pigment er in je haar zit. Dit rode pigment komt tevoorschijn als je de oorspronkelijk kleur bleekt. Scherpe stoffen in haarverf maken je donkere haar dan bijvoorbeeld rood of roodgeel, in elk geval niet de frisse blonde kleur die je graag zou willen hebben. Ook wordt je haar droog en soms zelfs poreus. Hoe donkerder je haar, hoe lastiger het is om je haar mooi blond te te krijgen. Het is aan te raden om je haar door een kapper te laten 'verven'. Maar zelfs dan zal je haar een flinke optater krijgen en de conditie van je haar gaat er op blonderen en/of ontkleuren nooit op vooruit.

Donker haar blonderen, wat kan er mis gaan?

Bij gebruik van haarverf waar blondering in zit kan van alles misgaan. Blonderen is nou eenmaal een vrij agressieve methode om je haar blond te maken. Als het niet goed gedaan wordt krijg je snel een tegenvallend resultaat. Maar ook bij de kapper kan het misgaan, want niet elke kapper is erg goed in blonderen. De volgende problemen komen vaak voor:
  • Je haar wordt niet blond maar koperrood, oranje of geel. De blondering was dan niet sterk genoeg en het blonderingsproces is in een stadium blijven steken waardoor je haar nog niet blond is, maar wel enigszins lichter van kleur geworden, waardoor het rood pigment de kleur bepaald heeft
  • De onderkant van je haar is wel mooi blond, de uitgroei is oranje of geel of roodachtig blond.
  • Je haar is erg uitgedroogd van de behandeling.
  • Je haar breekt af na het verven.
  • Je haar is zwaar beschadigd, en lijkt wel kauwgom (je haar is verbrand door verkeerd gebruik van blondering of ontkleuring).
  • Je haar heeft vier of vijf verschillende tinten blond.
  • Je haar is spierwit en lijkt helemaal geen echte kleur meer te hebben.
  • De kleur blond is niet wat je ervan hoopte.
  • Je haar heeft vlekjes, zogenaamde blonde tijger of pantervlekjes, die als stippen op je haar lijken te zitten.
  • Er zijn kleurverschillen verspreid over de lengte van je haar.
  • Je haar kan zelfs een gele, groenige of blauwachtige kleur krijgen van verkeerd verven.

De kleur van te helblond of te gelig uitgevallen haar kan je nog wat compenseren door zilvershampoo te gebruiken. Zilvershampoo bevat een blauwige gloed die het geel uit blond haar in meer of mindere mate kan camoufleren. In sterk gebleekt haar maakt zilvershampoo de kleur vaak parelblond. Bij te poreus haar kan de kleur van zilvershampoo echter ook tegenvallen, maar lees daarvoor goed de gebruiksaanwijzing van zilvershampoo, om teleurstellingen te voorkomen. Valt je haar erg geel uit en helpt zilvershampoo niet afdoende, overweeg dan om L'Oreal Professionnel Color Corrector Blondes te gebruiken.

Je haar blonderen. Tips.

Om je haar te blonderen moet je voorzichtig te werk gaan. Maak eerst een beetje van de verf, blondering of ontkleuring aan in een apart schaaltje, en zet de substantie op een klein plukje van je haar aan, om te zien hoe het resultaat is. Laat de verf of blondering of ontkleuring inwerken zoals in de gebruiksaanwijzing die in de verpakking zit, aanbevolen wordt voor jouw haarkleur. Je zal zien dat verf onvoldoende effect heeft als je je haar blonderen wilt. Blonderen kan je haar wel blond maken, maar probeer ook dit eerst uit op een onopvallend plukje van je haar. (Bijvoorbeeld op een plukje haar achterin je nek) Je ziet dan precies hoe de kleur op jouw haar uit zal komen. Bij lang haar heb je soms zelfs twee verpakkingen nodig, lees dus goed de gebruiksaanwijzing.
  • Geheel blonderen: om het haar geheel te blonderen worden eerst de donkerste delen van het haar geverfd, die hebben immers meer tijd nodig om te kleuren.
  • Highlights in je haar hebben als voordeel dat je (onbehandelde) haar in goede conditie blijft en je kunt op die manier een aantal plukjes licht hebben, en gemengd door je eigen haarkleur wordt het geheel dan toch al een heel stuk blonder. Elke keer als je weer nieuwe highlights zet wordt je haar weer wat blonder. Highlights in donker haar geven een speels effect. Maak de highlights niet te blond en plaats ze niet te dicht op de hoofdhuid. Een stukje vanaf de haarinplant aanzetten geeft het mooiste effect.
  • Met zilverfolie je haar verven voorkomt vlekken op haren eronder. Zie de gebruiksaanwijzing of overleg met een kapper met kennis
  • Ontkleuren: als je haar ontkleurt gebruik dan blonderingspoeder waarin anti-oranje zit verwerkt, dit wordt ook wel blauw pigment genoemd. Aanbevolen kleurhoogte is 7. De uitkomst wordt door een kapper gecorrigeerd met een askleur (7/8) met niet meer dan 3% activator. Een kapper moet waakzaam zijn voor een oranje gloed.

Blonderen bij de kapper

Er zijn heel veel mensen die zelf hun haar blonderen, gewoon thuis met een verpakking blondering uit de drogist. De meesten hebben in de loop der jaren ervaring opgedaan met blonderen en een groot deel van hen heeft er dun en breekbaar haar aan overgehouden, door vele malen blonderen. Geblondeerd haar heeft vaak een doffe uitstraling, gespleten punten aan het haar en veel afgebroken haren. Na eenmaal blonderen moet je namelijk steeds de uitgroei behandelen en als je de uitgroei behandelt komt de verf ook op de rest van het haar terecht en elke keer krijgt je haar dus dezelfde agressieve behandeling. Dode punten kun je er steeds weer af laten knippen, en daarom zie je ook veel mensen met geverfd blond maar kort haar. Alleen daarom al zijn highlights een betere keuze, want het haar wat niet geverfd wordt zal gezonder blijven. Wil je je haar toch helemaal laten blonderen, laat dit dan door een goede kapper doen. Maar ook dan zal je haar van blonderen qua conditie achteruit gaan. De kapper kan je wel goed adviseren wat mogelijk is met jouw type haar en jouw haarkleur. Heb je van nature bijvoorbeeld zwart haar, dan is blonderen een hele klus en de kleur op de uitgroei bijhouden ook.

Wat kost blonderen?

Als je zelfs je haar blondeert kost en verpakking ongeveer € 15,-. Als je naar de kapper gaat kost blondering tussen de € 40,- en 80,-. Je haar wordt dan ook geknipt, gewassen en geföhnd. Ook geeft de kapper haarmaskers om het geblondeerde haar weer te helpen herstellen van de agressieve blondering. Het is aan te bevelen om je haar te laten blonderen door een kapper als je je haar helemaal blond wilt hebben. Heb je al wat ervaring met het zetten van highlights is dat voor thuis een goede start.

Je haar blonderen met citroensap of kamille

Je kunt je haar niet echt blonderen met citroensap of kamille, maar als je je haar regelmatig een behandeling geeft met citroensap en/of kamillethee (afgekoeld) kan je haar wel ietsje oplichten. Het effect is echter minimaal.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geel geverfd haar met zilvershampoo behandelenGeel geverfd haar met zilvershampoo behandelenGeel geverfd haar behandelen met zilvershampoo, helpt dat? Als je je haar geverfd hebt en blondering heeft onvoldoende e…
Mooi geblondeerd haarMooi geblondeerd haarEr zijn veel vrouwen die dromen van een mooie, gezonde bos blond haar. Blond haar heeft altijd aantrekkingskracht gehad,…
Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Oranje of groen haar na blonderen. Tips!Is je haar oranje of groen geworden door blondering? Is je haar na 'blond verven' mislukt? Dit komt vaak voor. Vooral al…
Zilvershampoo, hoe werkt het?Zilvershampoo, hoe werkt het?Zilvershampoo wordt gebruikt voor blond geverfd haar wat geel of oranje is uitgevallen, of voor grijs haar. Het komt nog…
Zelf je haar blonderen: tips en uitlegZelf je haar blonderen: tips en uitlegDe blonde haarkleur is erg gewild, zeker in de zomer. Hebben we hem niet van nature dan halen we hem uit een potje. Je h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors / Pixabay
  • http://haargeheimen.nl/hoe-kan-je-donker-gekleurd-haar-blonderen-lichter-maken-ontkleuren/
  • http://nl.wikihow.com/Je-haar-blonderen-met-citroensap

Reageer op het artikel "Donker haar blonderen? Zo lukt het"

Reacties

Erika, 02-05-2017 13:19 #6
Hallo
Al meer dan 20 jaar verf ik zelf mijn haar thuis met kleurshampoo met prima resultaat. Van nature heb ik bruin haar met ondertussen ook al heel wat grijs;-). Meestal verf ik het donker bruin of Mahonie. Ik heb het ook al eens zwart genomen.
Op dit moment is mijn haar reeds goed afgebleekt van de zon en voor een themaweekend heb ik nu kleurenshampoo 'donker blond' gekocht om het iets bleker te krijgen.
Na het lezen van al die reacties dat het oranje zou kunnen worden vraag ik me nu toch af of dit in mijn geval ook zo zou zijn.
Ik zou het deze week verven. Kan u mij hierop antwoorden aub? Op voorhand bedankt. Reactie infoteur, 02-05-2017
Hi, dit is natuurlijk erg lastig te beantwoorden. U kunt het op een plukje haar uitproberen om een indruk te krijgen welk effect het zal hebben. Bijvoorbeeld een plukje haar achterin de nek?

Fay, 18-10-2016 00:41 #5
Beste,
Ik heb zwart haar dat in de zon bruin lijkt ivm vervaging en een blonde uitgroei. Ik heb vaak kleurtjes in mn haar (altijd op mn eigen haar en ging er snel uit en is niet schadelijk). Zwart is een moeilijke kleur maar naar 6 à 7 jaar is het wel weer tijd om blond te zijn. Hoe kan ik dit doen? Heb wel ervaring met verven etc. M'n haar is goed verzorgd. Kan ik dit zelf thuis doen?

Priscilla van Vliet, 27-04-2016 20:11 #4
Hai, ik ben blond van mezelf, en heb afgelopen winter mijn haar donkerbruin geverfd… nu wil ik graag terug naar mijn eigen haarkleur, maar uit laten groeien is geen optie omdat het kleurverschil zo groot is. Wat raden jullie aan?

Lisa, 04-01-2016 22:51 #3
Hallo,
Ik ben een tijd geleden begonnen met het kleuren van mijn haar, ik begon met dip dye en highlights om het lichter te maken (heb van mezelf as blond). Toen heb ik een blunder ondergaan toen ik het thuis wilde blonderen, het werd namelijk oranje. Mijn kapper deed daarover heen Nogmeer highlights maar de oranje Tint ging niet weg. Ik ben laats weer naar de kapper gegaan om het donkerbruin te verven maar dit is achteraf totaal niet mijn smaak dus wil ik het heel graag weer blond hebben. Is dat niet super slecht voor mijn haar? Wat moet ik doen?! Reactie infoteur, 05-01-2016
Hi, het steeds opnieuw verven is inderdaad slecht voor je haar. Je vraagt wat je moet doen. Dat is lastig om te beoordelen. Het hangt ook van de conditie van je haar af. Na elke verfbeurt krijgt je haar een klap en het moet tijd krijgen om bij te komen. Sla dus niet te snel weer aan het blonderen.

Je kunt advies vragen bij een kapper, maar je kunt ook een poosje de tijd nemen om je haar te laten herstellen. Blonderen is helaas het zwaarste voor je haar, dus dat lijkt niet verstandig nu.

Gemma, 07-07-2015 23:18 #2
Hoi ik heb donkerbruin haar van mezelf. Heb het zwart geverfd en daarna (paar maanden later) rode Cinese henna erop gezet… nu heb ik dus een rode gloed. Leuk maar ik wil zwart met grijze highlights nu… Hoe kan ik dat het beste aanpakken?https://www.pinterest.com/pin/327355466642068454/ <-- dat dus Reactie infoteur, 08-07-2015
Hi, je kunt dit het beste door een kapper laten doen.

Sabrina, 29-06-2015 05:07 #1
Beste,
Ik heb zelf zwart haar en ik een rood violetbruin kleur gekocht van Keune. Wat kan ik doen?
Ik heb uw tip wel gelezen. En wat ik heb begrepen is dat ik mijn haar eerst moet laten ontkleuren of blonderen? Hoeveel percentage moet dat zijn?
En met mijn verf die ik wil aanbrengen moet toch ook peroxide hebben, hoeveel percentage moet dat zijn? Ik heb echt uw hulp en advies nodig.
Alvast bedankt.

Groetjes,
Sabrina Reactie infoteur, 29-06-2015
Hi, als je zwart haar rood violet wilt verven heb je geen ontkleuring nodig. Alleen als je je haar blond wilt moet het ontkleurd worden. Maar je kunt het beste even de kapper bellen voor advies. Elk haartype is anders, ontkleuren is erg rigoureus en zou ik niet doen als je plannen zo lees. Het is echter zo dat je zwart haar alleen blond krijgt door middel van ontkleuren, maar rood of bruin op zwart haar: denk dat je zelfs aan een mooie kleurspoeling al genoeg effect zal hebben. Maar informeer bij de kapper, dat is beter. Wees zuinig op je haar.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 10-12-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Haar verven, haar verzorgen
Reacties: 6
Schrijf mee!