InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zilvershampoo tegen oranje gloed in je haar

Zilvershampoo tegen oranje gloed in je haar

Zilvershampoo tegen oranje gloed in je haar Als er iets fout gaat tijdens het blonderen van je haar kan het haar aan blonderen een oranje gloed overhouden. Tijdens blonderen wordt je haar ontkleurd, en omdat je rood pigment in je haar hebt, kan de blondering in het proces van ´rood pigment verbleken´ blijven steken. Bijvoorbeeld omdat de blondering niet sterk genoeg is. Of omdat je erg veel rood pigment in je haar hebt. Maar ook wanneer je haar te lang en te dik is voor slechts één verpakking blondering. Voordat je je haar gaat blonderen wordt aangeraden eerst een enkel plukje haar te verven. Dat advies is echt de moeite waard om op te volgen. Als een klein plukje haar namelijk geverfd is weet je welke kleur je kunt verwachten, als je tenminste exact dezelfde verhouding gebruikt op de rest van je haar. Je haar blonderen is niet erg gemakkelijk. Het gaat nogal eens mis. Als je de verf er te vroeg hebt uitgespoeld, waardoor de blondering niet het hele proces van blonderen heeft kunnen afronden, kan je haar ook een oranje gloed krijgen. Een rode, oranje of gele gloed in je haar is dan bijvoorbeeld het gevolg. Blond is een uitgesproken lichte haarkleur, en als je je haar wilt blonderen gaat er vaak iets niet naar je zin. Het haar kan na de blondering niet de gewenste kleur blijken te hebben. Je haar kan ook behoorlijk beschadigen van blondering. Je ziet maar weinig geblondeerd haar wat (op termijn) nog lang is. Door blonderen beschadigt het haar altijd, en vaak zodanig dat het sneller afbreekt, pluizig wordt, en als gevolg daarvan vaker geknipt moet worden. Vooral als je weinig ervaring hebt met het blonderen van je haar, kan de haarkleur anders uitvallen dan je gehoopt had. Veel gehoorde klachten kunnen dan zijn:
  • het haar is te geel
  • het haar is oranje
  • het is juist te wit

Er kan nog veel meer mis gaan als je zelf je haar blondeert. Haren zijn kwetsbaar. Verf, blonderen en ontkleuren is agressief voor je haar. Als je stipt de gebruiksaanwijzing op de verpakking volgt, heb je de meeste kans op het gewenste resultaat. Vooral bij ontkleuren en blonderen kan je haar veel te verduren krijgen van het verven. Het haar zal na een blondering altijd droog zijn en ook een tijdje futloos. Is de behandeling te agressief geweest, of heb je iets fout gedaan, dan kan je overige problemen krijgen:
  • het haar is broos na de behandeling
  • het haar is ernstig beschadigd
  • het haar is verbrand door agressieve blondering

Oranje haar

Als je haar na een poging om het te blonderen oranje is geworden in plaats van blond, dan kan je het beste overleggen met de kapper wat je het beste kunt doen. Oranje haar kan op zich heel leuk staan, maar als je dat niet in gedachten had dan ben je er waarschijnlijk niet blij mee. Oranje haar zal het vaakst voorkomen bij blondering op:
  • donkerblond haar
  • bruin haar
  • zwart haar

Als je van nature blond haar hebt, dan zal je haar minder snel oranje of geel uitvallen bij een sterkere blondering. Donkerblond haar bevat wel veel rood pigment en kan gemakkelijker rood, oranje of geel uitvallen.

Blondering mislukt?

Om het haar te blonderen is een nieuwe behandeling nodig, en alles bij elkaar is tweemaal achter elkaar blonderen slecht voor je haar. Een kapper kan het beste je haar in de juiste kleur verven. Als je je haar blondeert en je houdt een oranje gloed op je haar over, komt dat omdat de blondering niet sterk genoeg geweest is in verhouding tot je haar. De oranje gloed kan ook alleen plaatselijk zichtbaar zijn. Moderne blondering is heel goed in staat om je haar sterk te blonderen, maar als je erg donker haar hebt, en/of veel, en/of lang haar, is slechts een verpakking niet altijd genoeg. Lees voordat je blondering koopt op de verpakking wat wordt aanbevolen voor lang haar, donker haar, en voor dik en/of veel haar. Soms wordt aanbevolen bij lang haar twee verpakkingen te gebruiken. Doe dit alleen als het expliciet wordt aangeraden.

Oranje gloed in je haar behandelen

Als je een oranje gloed op je haar hebt, kan je dit compenseren met zilvershampoo. Als je haar een oranje gloed overhoudt na blonderen heb je vaak ook geelblond haar er tussen zitten. Zilvershampoo compenseert deze kleur. Je mag hier wel wat effect van verwachten, maar geen wonderen. Hoe sterker je haar neigt naar oranje of zelfs rood, hoe minder effect zilvershampoo zal hebben. Geef je haar een weekje rust en vraag bij een kapper hoe je het haar beste verder kunt behandelen.

Hoe goed werkt zilvershampoo tegen een oranje gloed?

Zilvershampoo is ontwikkeld om blond haar minder geel te maken, en om natuurlijk grijs haar te verlevendigen. Ook is het geschikt om bij de zogenaamde grannyhair trend (grijs geverfd haar) de geverfde kleur wat langer te behouden. Op gelig uitgevallen geblondeerd haar werkt zilvershampoo redelijk goed, maar op haar met een oranje gloed werkt zilvershampoo slechts enigszins. Zilvershampoo bevat gewoon geen stoffen die zo krachtig zijn dat het oranje haar kan maskeren. Over het geheel van de kleur van je haar kan een zilvershampoo wel het oranje effect verminderen, maar zeker niet wegnemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111 / Pixabay
  • http://www.haarcentrum.nl/tags/haarverf-verwijderen/

Reageer op het artikel "Zilvershampoo tegen oranje gloed in je haar"

Reactie

Stephanie, 20-04-2016 16:46 #1
Bedankt voor de info, erg handig! Maar kun je ook zilvershampoo gebruiken na een haarkleuring die henna bevat? Ik heb zelf Naturgin geprobeerd voor blond haar. Ik was al blond, maar vind het nu toch wat gelig uitgevallen, vooral plaatselijk. Naturgin heeft onlangs veel prijzen gewonnen, dus ik hoop dat dit een goede keuze was. Ik probeer m'n haar alleen te verzorgen met natuurlijke producten, vandaar.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 31-05-2015
Subrubriek: Beauty
Special: Haar verven, haar verzorgen
Reacties: 1
Schrijf mee!