InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zweetband voor je buik: hoe werkt dat?

Zweetband voor je buik: hoe werkt dat?

Zweetband voor je buik: hoe werkt dat? Een zweetband voor de buik is een band van een speciaal materiaal, die gedragen wordt rondom de buik met als doel om plaatselijk centimeters te verliezen. De zweetband oefent niet alleen wat corrigerende druk uit op de buik maar zorgt ook voor plaatselijk zweten. Het vochtverlies zorgt vervolgens voor een slankere buik of taille. De buikzweetband is speciaal ontworpen om plaatselijk af te vallen. Er zijn ook zweetbanden of broekjes van dit materiaal, die gedragen worden om de dijbenen of billen. De zweetband wordt aangeboden onder verschillende namen, zoals Hot Belt, Zweetband, afslankband, enzovoorts. Afvallen rondom de buik, billen of dijen vinden veel mensen vaak nogal moeilijk. Plaatselijk afvallen bereik je niet zomaar, ook niet met training, aangezien spieren die je kweekt, ook ruimte innemen. Heb je dus van jezelf al flinke dijbenen, en train je je benen in de hoop daar slanker te worden, dan kunnen je benen na een tijdje wel minder vet hebben, maar toch nog stevig zijn door spieren.

Buik trainen

Je buik kan je wel vrij gemakkelijk strak trainen. Een slappe buik is wat anders dan een dikke buik. Slappe buikspieren kun je zo trainen dat je buik er strakker uit gaat zien. Heb je dus slappe buikspieren maar niet veel vet op je buik, dan kan je je buik trainen met buikspieroefeningen. Een goede manier om de buikspieren strakker te maken is gebruikmaken van de apparaten in een sportschool of in fitnesscentra. Als je liever thuis je buikspieren wilt trainen, kan je natuurlijk ook kiezen voor de aanschaf van een fitnessapparaat zoals bijvoorbeeld de Wonder Core. Bij een dikke buik met vet op je buik zal een dieet nodig zijn om ook vet te verbranden. Een zweetband om de buik kan de buik slanker maken doordat er plaatselijk centimeters vocht worden weggewerkt. Door middel van trainen, een dieet volgen en buik- of andere spieroefeningen, zal de buik platter worden. Een zweetband voor de buik is een hulpmiddel om sneller resultaat te zien. De belangrijkste methodes waarmee je een dikke buik strakker en/of dunner kunt maken zijn:
  • buikspieroefeningen.
  • vetverbranding door sporten.
  • juiste voeding en afvallen.

Helpt een zweetband voor de buik om slanker te worden?

Er zijn verschillende soorten buikbanden op de markt gebracht met als doel om plaatselijk 'afvallen' op bijvoorbeeld de buik, te bespoedigen. Bekend zijn onder andere:
  • Hot Belt.
  • AbTronic (elektrische buikband)
  • Hot Shapers.
  • Lanaform Mass Slim.
  • Sauna Belt.
  • Thermische afslankband.
  • DisQounts Afslankband.
  • Easy In Shape afslankband.
  • Sauna Slimming Belt.
  • Bodi-Tek Sauna Belt.

De benaming afslankband of 'shaper' suggereert dat je gewicht verliest van de zweetbanden, maar dat is waarschijnlijk niet geheel terecht als je ervan uitgaat dat het buikvet zou moeten helpen verbranden. In combinatie met sporten zal de taille wellicht sneller slank worden als je een afslankband draagt, maar de winst zit hem op korte termijn dan vooral in het wegdrukken van vocht uit het buikweefsel. Gewicht verliezen zal alleen succesvol zijn als je je lichaam aanzet tot het verbranden van energie waardoor je lichaamsvet verbrandt. Een gezond goed uitgebalanceerd dieet is daarvoor het meest geschikt. Sporten zorgt zeker voor een snellere verbranding, en een afslankband zorgt voor plaatselijk vochtverlies, wat minder centimeters in omvang van de buik kan veroorzaken.

Centimeters dunner worden

Zal je dus vet verbranden door alleen een dergelijke zweetband te dragen? Dat is niet aannemelijk. Kan je buik en/of taille er in centimeters slanker van worden omdat je plaatselijk zweet? Dat lijkt inderdaad haalbaar, maar het effect is in principe wel slechts tijdelijk. Zweetbanden (voor de buik, billen of benen) hebben een plaatselijk corrigerend effect. De neopreen body shapers worden ook gebruikt door sporters, voor extra ondersteuning (verwarming) van buik- en rugspieren. Omdat je een saunaband strak kunt trekken, druk je de buik ook al meteen een stuk platter.

Van welk materiaal is een zweetband voor de buik gemaakt?

Zweetbanden bevatten meestal neopreen, een stof die zorgt voor extra transpiratie van de huid. Vaak is een zweetband een combinatie van neopreen en nylon. Er zijn echter ook saunabanden die elektrisch zijn (Veloform), of gevuld met toermalijn bolletjes (Mass & Slim band).

In welke maten is de buikband verkrijgbaar?

Afhankelijk van het merk zijn zweetbanden voor de buik verkrijgbaar in de maten:
  • S
  • M
  • XL
  • XLL

Kan je een afslankbroek tegelijk dragen met een tailleband?

Een afslankbroek van neopreen valt als een heupmodel. Hij is geschikt voor de billen en bovenbenen. Een tailleband van neopreen kan je daar gewoon boven dragen.

Nadelen

Je gaat flink zweten van neopreen kleding. Dat kan je als hinderlijk ervaren. Je buik en benen worden echt nat van het transpireren. Het zweet blijft wel netjes onder de stof. Na het dragen is douchen aan te bevelen om je weer fris te voelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen rond je buikAfvallen rond je buik lijkt erg moeilijk maar dat is het niet. Veel mensen proberen alleen af te vallen rond hun buik do…
Snel afvallen rond je buikSnel afvallen rond je buikVeel mensen willen maar wat graag het vet kwijt dat rond de buik zit. Logisch, want dit is dé plek waar vet veelal wordt…
BBB: de buik, kledingadviesBBB: de buik, kledingadviesVoor veel vrouwen zijn de buik, de billen en de benen het probleemgebied van hun lichaam. Door waakzaam om te gaan met d…
Hot Belt Afslankriem, hoe werkt het?Hot Belt Afslankriem, hoe werkt het?De Hot Belt Afslankriem is speciaal ontworpen om sneller een slankere taille te krijgen. De Hot Belt Afslankriem kan dag…
Gezondheid en een dikke BuikGezondheid en een dikke BuikAfvallen, het is iets wat veel mensen willen. En vooral een dikke buik is een groot probleem bij veel mensen. Zon dikke…
Bronnen en referenties
  • https://www.beslist.nl/products/gezond_mooi/r/Velform_Sauna_Belt/
  • https://www.beslist.nl/gezond_mooi/d0017789739/Elektrische_Sauna_Belt.html#specs_wrapper

Reageer op het artikel "Zweetband voor je buik: hoe werkt dat?"

Reactie

Felix, 06-02-2017 18:56 #1
Goedendag, Ik heb een half jaar geleden zo een zweetband aangeschaft en moet zeggen, het werkt echt! Als je het artikel hierboven goed gelezen hebt dan weet je dat een goede voeding en beweging zeker belangrijk zijn je stofwisseling hoog te houden en te blijven verbranden, ook als je niet traint.

Toch heb ik een half jaar lang deze zweetband 12 uur per dag gedragen, normaal gegeten en verder niet meer gesport dan ervoor (een dag in de week fitness) en kan zeggen dat ik door het dragen van deze band maar liefst 4 maten terug ben gegaan in spijkerbroek!, namelijk van 36 naar 32 taille!

In kilo's ben ik dan ook 6 kilo afgevallen buikje love handels hihi en had ook geen last meer van mijn onderrug(hernia). Al bij al voor een paar tientjes zeer de moeite waard, eerste dagen mogelijk moeilijk lang te dragen, daarna merk je er niks van.

Voor de nerds onder ons, 180 dagen keer 12 uur=2160 uur. gewichtsafname 6000gram:2160 uur=2.7 gram vetverbranding per uur. In de sportschool is het mogelijk bij een goede training om een kilo per week verantwoord af te vallen.

In combinatie met een zweetband zou je 6 kilo in een maand moeten kunnen afvallen en voor degenen die liever lam dan moe zijn en meer tijd hebben, koop zo een band trek m aan en wacht 6 maanden en je hebt jouw ideale figuur.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 29-07-2016
Subrubriek: Beauty
Special: Gemakkelijk afvallen
Reacties: 1
Schrijf mee!