InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > CK One eau de toilette voor mannen en vrouwen (Calvin Klein)

CK One eau de toilette voor mannen en vrouwen (Calvin Klein)

CK One eau de toilette voor mannen en vrouwen (Calvin Klein) CK One van Calvin Klein, gelanceerd in 1994, wordt wel omschreven als de beste unisex (geschikt voor mannen en vrouwen) geur ooit. Het is een quasi-nonchalante frisse geur die lang blijft hangen, maar niet overheersend is. Zoek je een energieke en sportieve geur voor man of vrouw dan is dit product een goede keuze. Vanaf 20 euro kun je een flacon van 100 ml aanschaffen bij bijvoorbeeld Kruidvat. Tijdens de zomermaanden kun je genieten van een Limited Edition zoals CK One Summer 2016 met limoen mojito, guava en kokosmelk.

Inhoud artikel

Calvin Klein

Calvin Klein is geboren op 19 november 1942 in New York. Calvin studeerde in 1964 af aan de Fashion Institute of Technologie (New York). In 1968 richtte hij samen met Barry Schwartz (vriend en zakenpartner), modebedrijf Calvin Klein op. In de jaren tachtig was het ondergoed gemaakt door het modebedrijf een grote hit, dit kwam ook door de opvallende advertentiecampagne. Afgebeelde modellen van deze campagne werden wereldsterren, denk aan Kate Moss en Mark Wahlberg. In 2002 werd het modebedrijf verkocht aan Phillips-Van Heusen Corporation (PVH), een kledingmultinational uit Amerika. Naast kleding, sieraden, tassen, horloges en make-up, brengt Calvin Klein ook parfums op de markt.

CK One

Een geur voor jongeren, voor jongens en voor meiden: CK One. Het gaat om een geurtje in een simpele flacon met schroefdop. Het is een van de weinige geuren die zowel door jongens/mannen als door meisjes/vrouwen gebruikt kunnen worden: unisex/uniseks. Het kan een topgeur genoemd worden, sinds de lancering in 1994 tot vandaag de dag (2016) is het nog steeds een populaire geur.

Parfum, eau de parfum, eau de toilette en eau de cologne: de verschillen

Het gaat om de concentratie van geurstoffen in een oplosmiddel. Parfum bevat het hoogste percentage geurbestanddelen: 20 tot 40 procent. Bij eau de parfum is dit 10 tot 20 procent en bij eau de toilette 5 tot 10 procent. Tot slot eau de cologne: drie tot vijf procent.

Limited editions

Door de jaren heen wordt er steeds aandacht geschonken aan CK One door middel van limited editions. In 2000 kwam bijvoorbeeld CK Red Hot op de markt zo rond kerst. De geur hetzelfde als One, maar verpakt in een rode flacon. In 2003 CK One Graffity. Drie kunstenaars (Delta, Futura en Espo) werden gevraagd om de geur One een ander jasje te geven. Vanaf 2004 verschenen er zomerse varianten (limited editions) zoals CK One Summer 2014 met grapefruit, tequila en kokosmelk, CK One Summer 2015 met gin tonic en steranijs, CK One Summer 2016 met limoen mojito, guava en kokosmelk. In 2009 bracht Calvin Klein CK One onder de aandacht door middel van een televisie-commercial: CK One 'We are one'. De commercial werd gelanceerd op de dag dat Obama geïnaugureerd werd.

Beschrijvingen van de geur

Iedereen ervaart een geur anders, zo lees je op internet heel veel verschillende omschrijvingen van mensen die de geur hebben gebruikt. Zoals een aromatische geur, citrus, een natuurlijke schone en zuivere geur, licht, warm en ontspannen. Maar ook: een lichte warme en ontspannen geur. Eenvoudig, toegankelijk en ingetogen. Frisse en sensuele geur. Een eau de toilette van iedereen! Een toegankelijke en universele geur. Dat het om een frisse geur gaat komt duidelijk naar voren in alle omschrijvingen.

De ingrediënten van CK One

Alcohol denat., Aqua, Parfum, Linalool, Limonene, Buthylphenyl Methylpropional, Citronellol, Coumarin, Geraniol, BHT, Citral, Tetrasodium EDTA, Isoeugenol, Acrylates, Hydrolyzed Jojoba Esters.

De topnoten, hart en basisnoten van CK One

Topnoten:

  • Ananas
  • Groene noten
  • Mandarijn
  • Papaja
  • Bergamot
  • Kardemom
  • Citroen

Hart:

  • Nootmuskaat
  • Violet
  • Lis wortel
  • Jasmijn
  • Lelietje-van-Dalen
  • Roos

Basisnoten:

  • Sandelhout
  • Amber
  • Muskus
  • Cederhout
  • Eikenmos

Bron: Wolfje02Bron: Wolfje02

Korte uitleg over enkele ingrediënten

  • Bergamot: een kruising tussen citroen en zure sinaasappel.
  • Kardemom: Kardemom behoort tot de Zingiberaceae familie, net als gember. Kardemom is kruidig met iets van citroen en mint. De geur is zoet en scherp
  • Jasmijn: een geur die je kunt omschrijven als warm bloemig.
  • Lelietje-van-Dalen: zachte, bloemige en zoete geur.
  • Amber: een warme, volle en sensuele geur.
  • Cederhout: cederhout werd heel vroeger al gebruikt om de aromatische geur. Cederhars en cederolie werden ook ingezet om wonden en huidziekten aan te pakken.

De flacon

Op de foto zie je de flacon van CK One. Het gaat om een eenvoudige doorzichtige flacon. Als je de doos opent, vind je een flacon met schroefdop. Deze dop haal je weg en je bevestigt de sprayknop die los in de doos zit. Op de voorkant de letters c en k en daaronder in kleine letters: one. Op de andere zijde van de flacon geen tekst. De doos waarin de flacon is verpakt is wit.

Wat betaal je voor deze eau de toilette en andere producten (2016)?

  • CK One eau de toilette 50 ml voor 18 euro
  • CK One deodorant stick 75 gram voor 19 euro
  • CK One showergel 250 ml voor 20 euro
  • CK One bodylotion 250 ml voor 25 euro

De geur CK One

Na het opspuiten van CK One, komt eerst een frisse, fruitige geur naar voren: met name de geur van citroen en bergamot. Al zeer snel komen er bloemige geuren bij, jasmijn en lelietje-van-dalen (ook wel meiklokje genoemd) staan op de voorgrond. Daarna volgen de basisnoten, die iets kruidigs en warms aan de bloemige frisse geur geven. Amber en muskus zijn duidelijk te ruiken. CK One blijft zo'n zes tot zeven uur waarneembaar. Door de frisse elementen valt het geurtje onder de sportieve en energieke geuren. De basisnoten geven CK One iets sensueels en het is daarom ook een fijne geur voor de avonduren. Het grote voordeel is dat zowel mannen als vrouwen CK One kunnen gebruiken en de prijs is keurig: zo rond de 20 euro voor een flacon van 100 ml.
© 2016 - 2017 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschil tussen Eau de cologne, toilette en parfumVerschil tussen Eau de cologne, toilette en parfumEau de parfum, Eau de toilette en Eau de cologne: wat is het verschil tussen deze drie? Wie een parfum of geurwater wil…
Calvin Klein: een unieke ontwerperAlhoewel Calvin Klein al meer dan één controverse veroorzaakte met schokkerende reclamecampagnes, spreekt zijn cleane, s…
Alles over "Calvin and Hobbes"Alles over "Calvin and Hobbes"Zodra je Calvin en Hobbes leert kennen, laten deze twee ontzettend grappige, ondeugende, lieve schepsels je nooit meer l…
De lekkerste geuren voor mannenDe lekkerste geuren voor mannenDe meeste mannen hebben wel een flesje eau de toilette in de kast staan. Gekregen op een verjaardag, als geschenk van de…
Lekker geurtje voor mannen en lekkere parfum voor vrouwenLekker geurtje voor mannen en lekkere parfum voor vrouwenBen je op zoek naar een lekker geurtje voor mannen of juist een lekker geurtje voor vrouwen? Het is niet altijd gemakkel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Geraadpleegd op 23 juli 2016:
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Calvin_Klein
  • https://www.kruidvat.nl/calvin-klein-ck-one-eau-de-toilette/p/23510
  • https://www.douglas.nl/douglas/Calvin-Klein/Unisex/CK-One/index_b003207.html
  • http://beterbio.nl/citroen-bergamot-p10091
  • http://www.overkruiden.nl/kruiden/plantengroepen/vaste-planten/kardemom
  • http://delta.tudelft.nl/artikel/design-voor-calvin-klein/776
  • Afbeelding bron 1: Wolfje02

Reageer op het artikel "CK One eau de toilette voor mannen en vrouwen (Calvin Klein)"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 12-11-2016
Subrubriek: Beauty
Schrijf mee!