InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > De zin en onzin van dure cosmetica

De zin en onzin van dure cosmetica

De zin en onzin van dure cosmetica We worden overspoeld door reclames over dure cosmetica en crèmes, maar zijn ze ook beter dan de goedkopere merken?

De kracht van reclame

We weten allemaal dat reclame kracht heeft. Reclame zet ons aan tot aankoop van producten. Met name vrouwen zijn gevoelig voor reclames over cosmetica, en waar het in onze maatschappij de trend is om er zo lang mogelijk goed en jong uit te zien, gaan we vaak in op datgene wat in de reclames aangeboden wordt. Termen zoals: 100% natuurlijk, anti-rimpel, rimpelvervagend, bevat vitamine E, bevat vitamine A, vernieuwend, reinigt tot diep in de porieën etc. spreken ons aan en beloven ons een stralende huid tot op hoge leeftijd.

Nieuwe trends

De nieuwe trends focussen zich met name op het voorkomen van huidveroudering. We hebben afgelopen tijd kunnen horen en lezen over ingrediënten zoals: cafeïne, chocolade, slakkenslijm, wondercrèmes, goud en zelfs kaviaar. Potjes gaan rustig voor 100 euro tot wel 400 euro per stuk over de toonbank, want we moeten toch echt het allernieuwste op huidverzorgingsgebied hebben en uitproberen. Niet alleen m.b.t. anti-rimpel producten zien we veelbelovende uitspraken en reclames, maar ook bij bv. anti-acné middelen, mascara's, lipsticks, oogschaduw, oogcrèmes en meer.

Doet het product wat het belooft?

Hieronder een aantal opmerkingen die twijfel geven over de werking van dure cosmetica.
  • Anti-rimpel crème kan de vorming van rimpels vertragen. Maar wannaar iemand gewoon dagelijks een lik uit zijn of haar potje Nivea op het gezicht smeert heeft dit hetzelfde effect.
  • Anti-acné middelen beloven te reinigen "tot diep in de porieën". Vraag is dan hoe je de lotion zo diep in de kleine porieën kan laten lopen?
  • Oogcrémes bevatten helemaal geen speciale ingrediënten voor ogen, maar gewoon hetzelfde als je dagcrème. Wanneer je je dagcrème dunnetjes rond je ogen gebruikt is dit ook een prima middel om je huid soepel te houden.
  • Daarnaast kan iedereen wel bedenken dat chocolade of zelfs goud, niets extra's toevoegt aan je crémes. Wanneer dat zo was zou één van die ingrediënten al sinds jaar en dag het wondermiddel tegen ouder worden zijn en zou er niemand meer met rimpels rondlopen.
  • Hypoallergeen: hypoallergeen lijkt aan te duiden dat je niet allergisch op het product kunt reageren, dit is niet waar! Er zijn uit het product alleen bepaalde stoffen weggelaten waar mensen allergisch op kunnen reageren, dat sluit niet uit dat juist jij allergisch kunt reageren op een andere bestanddeel, wat wel in de betreffende cosmetica zit. Test een nieuw product altijd eerst op een klein, onopvallend plekje op je huid uit.
  • Sommige producten beweren 100% natuulijk te zijn, dit kan bijna niet, er zullen vrijwel altijd niet-natuurlijke producten aan toegevoegd zijn.
  • Claims dat een crème geen vet bevat zijn niet waar, om een crème te maken is er altijd een deel olie nodig.

Geen cosmetica of goedkopere cosmetica

Natuurlijk hebben we behoefte aan cosmetica, we willen inderdaad het krijgen van rimpels zo lang mogelijk uitstellen, en we willen er zo mooi mogelijk uit zien. Je lekker optutten wanneer je een avondje uitgaat, jezelf verwennen met een lekkere bodylotion en je huid goed verzorgen geeft je een goed gevoel en laat je er goed uit zien.
Dure cosmetica is echter helemaal niet nodig en niet nuttig, je geld verdwijnt in de zakken van de dure merkaanbieders en jouw gezicht en lichaam merken het verschil niet. Uit diverse onderzoeken sijpelt inmiddels het nieuws door dat goedkopere merken beter uit de testen komen. Dit gebeurde bijv. toen een test uitwees dat de dag- en nachtcrèmes van de Aldi als beste getest werd. Een dagcrème van Aldi kost nog geen 3 euro! Ook de zonnebrandcrème van de Lidl bleek onlangs zeer goed uit de testen te komen op het gebied van huidbescherming tegen de zon. Verder zijn talloze mensen uiterst tevreden met cosmetica van bijv. Kruitvat, Nivea, Dove etc.

Meer informatie

Paula Begoun heeft een heldere, kritische blik op dit onderwerp. Zij is regelmatig bij Oprah Winfrey te zien. In Elsevier heeft begin dit jaar een artikel gestaan, waarin ook haar visie over dit onderwerp wordt weergegeven. Je kunt over haar meer lezen op diverse internetsites. Opmerking hierbij is dat zij inmiddels ook een cosmetica-lijn heeft ontwikkeld, en hier vanzelfsprekend reclame voor maakt. Enige scepsis is ook hier op z'n plaats.
Gerelateerde artikelen
Rimpels in het gezicht verminderen; direct resultaatRimpels in het gezicht verminderen; direct resultaatRimpels... Vaak beginnen we pas met extra verzorging van de huid, als de rimpels inmiddels zichtbaar zijn. Tot je 28ste…
Schadelijke stoffen in cosmeticaSchadelijke stoffen in cosmeticaVrouwen en schoonheidsproducten, het is een duo dat al eeuwen samengaat. De laatste jaren is nu wel aan het licht gekome…
Anti-rimpel behandelingen: Minder en minder diepe rimpelsAnti-rimpel behandelingen: Minder en minder diepe rimpelsRimpels zijn een onvermijdelijk gevolg van ouder worden. Helemaal voorkomen dat je huid veroudert is onmogelijk maar er…
Beauty: zin en onzin creme voor decolleteBeauty: zin en onzin creme voor decolleteJe hebt tegenwoordig overal crème voor, dus zo gek is het niet dat het decolleté ook een ‘eigen’ crème krijgt. Hoe zinvo…
Bronnen en referenties
  • www.elsevier.nl

Reageer op het artikel "De zin en onzin van dure cosmetica"

Reactie

Mans, 12-01-2010 13:05 #1
Zo zie je wel in hoe een maatschappij we wel leven. Alles moet veel geld kosten, want minder is niet goed. Ik hoop dat veel mensen dit artikel lezen.

Infoteur: Ceetee
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!