InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Cellulitis: blijf je lichaam de baas!

Cellulitis: blijf je lichaam de baas!

Cellulitis: blijf je lichaam de baas! "De sinaasappelhuid" oftewel "Cellulitis", welke vrouw heeft er geen last van...Hoe kom je er aan? en het belangrijkste hoe kom je er weer van af? Het onder ogen zien van de oorzaken van cellulitis is de eerste stap naar het voorkomen en elimineren van cellulitis in uw leven.

De sinaasappelhuid en het effect van oestrogeen

"Sinaasappelhuid", zoals het tegenwoordig genoemd wordt; er wordt dikwijls gedacht dat dit een gevolg van zwaarlijvigheid is; dit is een misvatting. Veel mensen die een gemiddeld gewicht hebben of zelfs te mager zijn lijden aan cellulitis. Het is een fenomeen dat voornamelijk voorkomt bij vrouwen omdat een van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan cellulitis oestrogeen is. Om deze reden denken jonge vrouwen vaak dat cellulitis bij het begin van de pubertijd hoort; cellulitis wordt vaak verergert door het nemen van anticonceptiepillen die een hoge oestrogeeninhoud bevatten.

Overige factoren

Andere factoren die bijdragen zijn: voeding met veel vetten, zout en alcohol of weinig vezels. Roken, stess en een tekort van lichamelijke beweging zijn ook veroorzakers van cellulitis. Watermetabolisme kan ook bijdragen aan cellulitis .

Degene onder ons die een bureaubaan hebben en de meeste tijd zittend doorbrengen zullen misschien opmerken dat de cellulitis verergert. Vrouwen die strakke kleren en hoge hakken dragen zullen wellicht ook merken dat hun cellulitis toeneemt.

Het Begin van cellulitis

Cellulitis is, in de meeste gevallen, in het begin onzichtbaar; daarom, zelfs wanneer het er niet naar uitziet dat u kuiltjes op uw dijen heeft, bent u wellicht toch al in het beginstadia van cellulitis en de boven genoemde factoren kunnen er voor zorgen dat de cellulitis binnen de kortste keren wel zichtbaar wordt. Indien u cellulitis heeft en u verandert uw levenstijl niet dan kan de situatie erg ongemakkelijk of zelfs pijnlijk worden.

Bevrijd jezelf van cellulitis

Er zijn veel theorieën over hoe je van cellulitis bevrijd kan worden, er wordt gevarieerd van therapie, chirurgie of speciale crèmes. Jammergenoeg is er maar een heel klein bewijs dat deze methoden voldoende werkzaam zijn om uw lichaam van de bulten en groeven te bevrijden. Echter, nu u weet wat de veroorzakers zijn kunt u zelf stappen ondernemen om het in de toekomst te voorkomen. Een gezond voeding en bewegingsroutine zullen niet alleen uw gewicht verminderen maar ook zullen ze uw lichaam klaarmaken om stress en een onrustig gevoel beter te bestrijden.

Tips voor een gezonde voeding en de afname/voorkomen van cellulitis:

  • Eet veel groente en fruit ( fruitsoorten en groenten die de bloedcirculatie bevorderen of vochtafdrijvend werken: abrikozen, ananas, sinaasappels, bosvruchten, kiwi's, perziken, pruimen, kersen, druiven & bietjes, worteltjes, venkel, spinazie, aubergines)
  • Drink tenminste 1 ½ liter water per dag
  • Eet weinig dierlijke vetten (wel plantaardig)
  • Vermijd koolzuurhoudende frisdranken
  • Vermijd gefrituurde voedingsmiddelen
  • Wees spaarzaam met chocolade, kaas, eieren, alcohol
  • Rook niet
  • Gebruik weinig zout (Verminderen van de inname van zout zal de opname van water beter verwerken en daardoor kan uw cellulitis zelfs afnemen)
  • Indien u een bureaubaan heeft kunt u tussendoor het beste zoveel mogelijk bewegen.
  • Probeer om geen strakke kleding te dragen rondon de probleemgebieden en daar geen te hoge hakken.
  • Met het inmasseren van een creme kan je de bloedcirculatie stimuleren daarbij moet je van je enkels richting je dijen masseren en op je buik maakt je circulerende bewegingen rond je navel.

Het antwoord op het voorkomen van lichamelijke onregelmatigheden is: 'leidt een gezonde levensstijl, maar handhaaf tevens een realistisch lichaamsbeeld. Indien u cellulitis heeft, herinnert u zich dan altijd dat bijna iedere vrouw dit ook heeft!'
© 2008 - 2017 Monalisa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepterenWat is cellulitis, wie krijgt het en kun je er iets tegen doen? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.
Cellulitis: hoe kom je er vanaf?Cellulitis ontstaat als het bindweefsel tussen de vetruimtes en de huid dunner of zwakker wordt. Het gevolg is dat je ee…
Cellulitis of sinaasappelhuid bestrijden of tegengaan!Veel vrouwen krijgen last van cellulitis of een sinaasappelhuid. Het is en aandoening die zorgt voor hobbeltjes op de hu…
Fabels over cellulitisFabels over cellulitisElke vrouw praat wel eens over cellulitis. Ook al heb je het niet, dan heb je er gegarandeerd al veel over gelezen en ge…
Help! Ik heb last van cellulitis!Help! Ik heb last van cellulitis!Veel vrouwen hebben of krijgen of latere leeftijd last van cellulitis. Dit is heel vervelend, vooral in de zomer als je…

Reageer op het artikel "Cellulitis: blijf je lichaam de baas!"

Reactie

Marie Anne, 13-02-2009 19:21 #1
Mijn tip: Cranberrysap. Dit voert afvalstoffen af! Niet te veel drinken natuurlijk, want het bevat ook suiker. Alles met mate natuurlijk. Maar bij mij werkt het! Ik kwam er bij toeval achter na een blaasontsteking (waar het dus ook voor werkt).

Infoteur: Monalisa
Laatste update: 04-08-2008
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!