InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Plastische chirurgie - Schaamlipcorrectie / Labiaplastiek

Plastische chirurgie - Schaamlipcorrectie / Labiaplastiek

Schaamlipcorrectie (ook gekend onder de namen vaginaplastiek, vagina remodellering, vaginaverkleining, vaginaopeningsvernauwing, schaamlipverkleining, labiaplastiek, of vaginawandversteviging) is sinds enkele jaren bijzonder populair. De ingreep verloopt snel (minder dan 1 uur) en de resultaten zijn blijvend. Wie de vagina wil vergroten en verstevigen, kan ook een beroep doen op injecties met lichaamseigen vet, injecties met bio-alkamid (een blijvende filler), of lasertherapie.

Schaamlipverkleining / Vaginaverkleining

Een schaamlipverkleining of vaginaverkleining wordt vooral toegepast als de labia minora (binnenste schaamlippen) groter zijn dan de labia majora (buitenste schaamlippen). Dit kan genetisch bepaald zijn, maar het kan ook veroorzaakt worden door een trauma zoals zwangerschap, zeer snel gewichtsverlies, zwaarlijvigheid en overmatig seksueel verkeer. Ook ouderdom kan een vaginaverzakking teweegbrengen.

De behandeling gebeurt onder plaatselijke verdoving en duurt meestal niet langer dan 30 minuten. Het is ook mogelijk om een schaamlipverkleining of vaginaverkleining onder volledige narcose te laten plaatsvinden, maar houd er rekening mee dat dit de prijs verhoogt en dat er meer risico’s aan verbonden zijn.

Nadat het overschot aan weefsel is verwijderd, mag u onmiddellijk terug naar huis. U zal 2 weken lang enig ongemak ondervinden. Tijdens deze periode mag u geen spijkerbroek dragen, niet fietsen, en geen zwaar werk verrichten. Na 2 weken zijn is de zwelling verdwenen en zijn de hechtingen opgelost. Met seks moet u minimum 1 maand wachten.

Het resultaat van een vaginaverkleining of schaamlipverkleining is blijvend. Een kleine ontsteking of bloeduitstorting behoort tot de mogelijke complicaties, maar deze zijn eerder uitzonderlijk.

Vaginaverjonging / Vaginawandversteviging

Een vaginaverjonging (ook vaginawandversteviging genoemd) gebeurt via lasertherapie. De spiertonus van de binnenste en buitenste delen van de vagina wordt met lasertherapie versterkt. Dit zorgt voor een mooier en steviger uitzicht van de schaamlippen, maar het heeft ook een positieve invloed op de seksuele gewaarwordingen en op de controle van de bekkenbodemspieren.

De behandeling duurt ongeveer 1 uur. Daarna mag u onmiddellijk terug naar huis. De resultaten van een vaginaverjonging of vaginawandversteviging zijn langdurig (verschillende jaren), maar niet blijvend.

Injecties met lichaamseigen vet

Om de labia majora (buitenste schaamlippen) te vergroten en dikker te maken, kan men de schaamlippen laten inspuiten met lichaamseigen vet (dat bijvoorbeeld eerst uit de billen wordt gehaald). Dit heeft een verjongend effect. Deze methode heeft als nadeel dat het grootste deel van het vet door het lichaam terug wordt afgebroken, zodat uw labia majora na enkele maanden opnieuw een stuk kleiner zullen zijn. Hierdoor bestaat ook het risico op misvormingen.

Injecties met Bio-Alkamid

Bio-Alkamid is een blijvend vulmiddel op basis van hydrogel. Door Bio-Alkamid in uw labia majora te laten injecteren, bent u zeker van een permanent resultaat. Na de injectie vormt zich rond het implantaat een laagje bindweefsel dat ervoor zorgt dat het vulmiddel zich niet verplaatst. Het implantaat kan na enkele maanden of jaren nog altijd verwijderd worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Te grote schaamlippen?Bij bijna alle vrouwen steken de binnenste schaamlippen uit. Toch vinden heel veel vrouwen dat ze te grote schaamlippen…
Cosmetische chirurgie: wat is er allemaal mogelijk?Cosmetische chirurgie: wat is er allemaal mogelijk?Cosmetische chirurgie vindt tegenwoordig steeds meer plaats. Cosmetische chirurgie, ook wel plastische chirurgie genoemd…
10 vreemde en extreme beauty behandelingen10 vreemde en extreme beauty behandelingenWist je dat er cosmetica bestaat op basis van slangengif, uitwerpselen, slakkenslijm en placenta? Heb je last van ruwe v…
Tieners en plastische chirurgieJe hoort en ziet het de laatste tijd steeds meer. Plastische chirurgie. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. A…
De vulva en haar onderdelenDe genitaliën van de vrouw wordt ook wel de vulva genoemd. Vaak wordt dit ook wel de vagina genoemd, maar dat is onjuist…

Reageer op het artikel "Plastische chirurgie - Schaamlipcorrectie / Labiaplastiek"

Reacties

Fatma, 17-07-2011 20:52 #2
Hebben jullie ook een filijaal in amsterdam?

Naadje, 03-12-2009 17:46 #1
Op welke manieren kan je allemaal je billen liften zonder een grote operatie? Zoals injecteren of vet weg zuigen bij ene plek en verplaatsten naar je billen?

Infoteur: Avalon
Laatste update: 12-08-2008
Subrubriek: Beauty
Special: Plastische chirurgie
Reacties: 2
Schrijf mee!