InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Ontharen met de epilady, epilator of epileerapparaat

Ontharen met de epilady, epilator of epileerapparaat

Ontharen met de epilady, epilator of epileerapparaat Nagenoeg alle dames ontdoen hun lichaam geregeld van ongewenste en/of overtollige beharing. De meest voorkomende lichaamsdelen die onthaard worden zijn oksels, benen en bikinilijn. Er zijn diverse manieren om je lichaam van ongewenste haargroei te ontdoen, zoals scheren en epileren.

Keuze voor scheren of epileren

De keuze voor scheren of epileren en of je dit droog of nat of elektrisch of met de hand doet, is een heel persoonlijke keuze. Deze keuze heeft onder meer te maken met wat je gemakkelijk vindt, waar je huis het beste tegen kan en wat het meest efficiënt is. Voordelen van scheren zijn bijvoorbeeld dat het snel en pijnloos gaat, maar een nadeel is dat de haartjes weer snel zichtbaar zijn. Epileren is effectiever omdat de haartjes met de wortel worden verwijderd en dus minder snel terugkomen. Deze manier van ontharen wordt door velen wel als pijnlijker ervaren dan scheren. Met een epilator of epilady kun je elektrisch epileren, hetgeen sneller werkt dan wanneer je dit met de hand doet.

Werking van een epilator

Een epilator is een elektrisch apparaatje waarmee je haartjes met wortel en al verwijdert, net zoals je dit handmatig met een pincet kunt doen of door te waxen of harsen. Doordat je de haartjes met wortel en al verwijdert, blijven ze weken lang weg en wordt je huid nog zachter dan bij scheren. Epileren wordt door veel vrouwen met name in het begin als pijnlijk ervaren, maar dit minder prettige gevoel wordt in de loop van de tijd bij heel wat vrouwen wel minder.

Eigenschappen van een epilady of epilator

Een epilady heeft natuurlijk als functie het verwijderen van haartjes, maar er zijn epiladies die over meerdere mogelijkheden beschikken, zoals:
  • Een massagesysteem waardoor het epileren daarna pijnlozer verloopt.
  • Een haarliftsysteem waardoor de haartjes voor het epileren als het ware eerst worden opgetild.
  • Instelbaarheid van de intensiteit van epileren; je benen kun je vaak met een hogere intensiteit epileren dan je oksels.
  • Een epileerhoofd dat flexibel is en de vormen van je lichaam volgt.

Waarop moet je letten als je een epilady of epileerapparaat wilt kopen

Om een goede keuze te maken voor een epilator die bij jou past, kun je aandacht besteden aan onder meer de volgende aspecten:
  • Wil je een epilady die op stroom werkt en gaat je voorkeur dan uit naar een draadloos oplaadbaar apparaatje of wil je een epilady die niet oplaadbaar is. Een epilady met een vast snoer kun je overigens alleen gebruiken wanneer je dicht bij een stopcontact staat of zit! Ook kun je kiezen voor een epilady die op batterijen werkt, maar vaak is de gebruiksduur van batterijen heel beperkt.
  • Waarvoor wil je de epilator gaan gebruiken? Welke functies heeft deze hiervoor nodig?
  • In het geval van een oplaadbare epilady moet je kijken hoe lang deze werkt op een volle accu en hoe lang het duurt voordat een accu is opgeladen. Hierin kunnen grote verschillen optreden.
  • Wat is de grootte ofwel oppervlakte van het epileerhoofd? Een groot oppervlak zorgt ervoor dat je meer haartjes tegelijkertijd kunt weghalen.
  • Kies je voor epileren en scheren, bijvoorbeeld het epileren van je benen en scheren van oksels en bikinilijn, dan kun je overwegen om een twee-in-een apparaatje te kopen. Er zijn namelijk apparaatjes die zowel ladyshave als epilady tegelijk zijn, doordat ze over een verwisselbaar scheerhoofd beschikken.

Accessoires voor bij een epilady

Sommige epileerapparaatjes worden met een aantal accessoires geleverd, zoals:
  • Extra opzetstukjes die het epileren gemakkelijker laten verlopen of de eventuele pijn verminderen, zoals een massage opzetstuk, scrub opzetstukken, opzetstukken voor gevoelige delen en ijsopzetstukken.
  • Reisetui om je epilady handig mee te kunnen nemen.
  • Een ophangkoord om de epilady handig naast de wasbak, spiegel of de douche op te hangen.
  • Een schoonmaakborsteltje.

Prijzen en merken epilady

Je kunt een epilady in verschillende prijsklassen kopen, die onder meer afhankelijk zijn van de mogelijkheden, functies en meegeleverde accessoires. Enkele veel verkochte merken epilators zijn overigens Philips, Carmen, Babyliss, Braun en Remington.

Lees verder

© 2010 - 2014 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Epilatoren: het hoe en waaromEpilatoren: het hoe en waaromDoor te epileren met een epilator, blijven haartjes langer weg en komen ze dunner terug. Net zoals met een pincet, trekt…
Ontharingsmethodes voor vrouwenBuitenom mannen scheert tegenwoordig ook bijna elke vrouw zich. Er zijn verschillende methodes ontwikkeld waarbij de één…
Ontharen: ScherenVeel mensen lopen tegen het probleem aan dat er vele mogelijkheden zijn om uzelf te ontharen. Wat is nu de juiste keuze…
Ontharen: EpilerenEr zijn vele verschillende manieren om uzelf van uw overtollig haar af te helpen. In dit artikel wordt het haar verwijde…
Buikhaar ontharen (buikstreep navel tot schaamhaar)Buikhaar ontharen (buikstreep navel tot schaamhaar)Sommige vrouwen hebben er last van. Donkere haartjes die groeien van de navel tot de venusheuvel. Er zijn verschillende…

Reageer op het artikel "Ontharen met de epilady, epilator of epileerapparaat"

Infoteur: Annika_schrijft
Subrubriek: Beauty
Special: Persoonlijke verzorging
Schrijf mee!