InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Haar kleuren mislukt? Zo kan je kleurshampoo verwijderen

Haar kleuren mislukt? Zo kan je kleurshampoo verwijderen

Heb je een semi-permanente kleurshampoo gebruikt, maar is de kleur te donker of te rood? Is je haar kleuren of verven mislukt? Geen paniek. Een te donkere of te rode kleur kan je leven en je uiterlijk behoorlijk vergallen, maar met onze tips krijg je jouw originele haarkleur binnen de kortste keren weer terug. De meest efficiënte oplossingen: olijfolie, anti-roosshampoo, ontkleuringsbad en veel wassen met warm water.

Geduld

Hoe donker of fel je nieuwe kleur van je haar ook mag zijn, na enkele weken tot een maand zal de semi-permanente kleurshampoo of permanente kleuring sowieso voor een groot stuk vervaagd zijn, ook al was je je haar maar één keer per week. Dit geldt zowel voor semi-permanente kleurshampoos als voor permanente kleuringen.

Ontkleuringsbad

Als je nieuwe haarkleur te donker of te rood is, kan je bij de kapper voor een ontkleuringsbad kiezen. Dat is een speciale shampoo die het grootste deel van de kleur in één enkele keer verwijdert. Deze behandeling heeft echter niets te maken met het blonderen van het haar (het blonderen van te donker of te rood geverfd haar kan de kleur groen of ros maken en moet dus absoluut vermeden worden).

Olijfolie

Pure olijfolie (ja, de soort die je in de keuken gebruikt) is één van de beste middelen om een semi-permanente kleurshampoo en een permanente kleuring te vervagen. Het is aangeraden om je haar voor elke shampoobeurt met olijfolie in te wrijven en het minimum een half uur te laten intrekken alvorens het te wassen. Olijfolie heeft als bijkomend voordeel dat het de haren voedt en glanzend maakt. Gebruik het dagelijks indien je hiervoor de tijd hebt.

Anti-roosshampoo of shampoo tegen schilfertjes

Anti-roosshampoo (shampoo tegen schilfertjes) is de meest efficiënte en gekende oplossing om een kleuring die mislukt is snel te verwijderen. Er bestaan verschillende soorten en merken anti-roosshampoo en sommige merken zijn efficiënter in het verwijderen van haarverf en kleurshampoo dan anderen. Vraag naar staaltjes bij de apotheker en in de parfumerie en test zelf uit welke shampoo tegen schilfertjes bij jou de meeste kleur verwijdert (dit zie je onder andere aan de kleur van het badwater na het uitspoelen en uiteraard ook aan de kleur van je haar nadien in de spiegel). Head & Shoulders en Pantène Pro-V tegen schilfertjes hebben hun efficiëntie op het vlak van het verwijderen van haarverf en kleurshampoo al bewezen. Hoe meer je de kleuring wil vervagen, hoe vaker je het haar moet wassen. Dagelijks wassen is toegestaan, maar houd er wel rekening mee dat je haar door het gebruik van een anti-roosshampoo droger en stugger wordt.

Warm water

Was je haar altijd met zo heet mogelijk water indien het kleuren van het haar is mislukt. Door het gebruik van warm water gaan de haarschubben open staan zodat de kleur gemakkelijk uit de haarschacht verwijderd kan worden. Ook de anti-roosshampoo en de olijfolie zullen hierdoor dieper in het haar dringen om er de mislukte kleur te vervagen.

Veel wassen

Hoe vaker je jouw haar wast, hoe meer de kleur zal vervagen. Is je permanente kleuring of semi-permanente kleurshampoo mislukt, dan doe je er goed aan je haar een tijdje dagelijks te wassen. Aarzel niet je haar in het begin per dag twee tot drie keer na elkaar een shampoobeurt te geven.

Zeep

Gezond voor je haar is het uiteraard niet, maar je haar wassen met gewone zeep helpt ook om te donkere of te rode kleuren uit de verf te vervagen en te verwijderen. Houd er echter rekening mee dat zeep het haar uitdroogt. Je haar zal er misschien wel lichter van worden, maar daarom niet mooier. Geef daarom de voorkeur aan de andere middelen die in dit artikel beschreven staan.
© 2010 - 2014 Avalon, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kleur van je kleding zegt veel over jouDe kleur van je kleding zegt veel over jouBewust of onbewust zul je al vaak ervaren hebben dat je er in de ene kleur mooier, frisser en stralender uitziet dan in…
Haarverf en haarkleuren, trends 2012/2013Haarverf en haarkleuren, trends 2012/2013Haar verven doen we al heel lang, maar volgens de nieuwe trends worden de kleuren waarin we ons haar verven steeds extre…
Topartikels: KleurenTopartikels: KleurenHoe gebruikt u het best kleuren in een presentatie, artikel, publicatie enz... Kleuren kunnen opname van informatie vers…
Vachtkleuren bij kattenVachtkleuren bij katten‘browntabby’ is de oorspronkelijke vachtkleur van kitten. Door te fokken zijn er inmiddels verschillende kleuren ontstaa…
Grijs haar voorkomen en behandelen. Help ik word grijs!Grijs haar voorkomen en behandelen. Help ik word grijs!U begint stilaan grijs te worden? Geen nood, u bent niet de enige persoon op deze planeet. Het is nu eenmaal een fenomee…

Reageer op het artikel "Haar kleuren mislukt? Zo kan je kleurshampoo verwijderen"

Reacties

Annick, 03-06-2014 12:17 #8
Hallo,

ik heb 4 dagen gelegen mijn haar laten verven bij de kapper. staaltje was bruin en na de kleuring is mijn haar pikzwart geworden :-s. Ze wouden het niet recht zetten. heb al geprobeerd om het lichter te maken: head & schoulders anti roos maar blijft even zwart zien. wat kan ik nog proberen? Is opnieuw kleuren met een kleurenschampoo licht bruin een optie of ga je dit niet zien?

groetjes,

Dorothy, 05-05-2013 15:17 #7
Hoe krijg ik rode semi permanente kleuring op mijn ontkleurde meches weg? Er werd 6.62 op mijn blonde meches gezet, help wou gewoon een paar meches in mijn natuurkleur omdat het te blond werd.

Melissss, 28-08-2012 14:58 #6
Ja en werkt head en shoulders ook als j je haar al 4x zwart hebt geverfd?

Choticat, 22-03-2012 13:38 #5
Zijn een van deze middelen ook goed voor een kleuring met Henna?

Julia, 20-03-2012 14:44 #4
Geldt dit ook voor blauwe haarkleur?

Danielle, 30-12-2011 11:31 #3
Geld het ook voor blondering?

Marlies, 28-03-2011 19:56 #2
Evelyn, dat probleem heb ik ook, de verpakking had gezegd dat het een kleurspoeling was, maar het was verf. De kleur heette brownie, maar was rood. Ik ben nog best jong, en dan is een mislukte haarkleur en heel veel uitgroei niet leuk. Maar ik ga het gewoon proberen!

Evelyn, 28-04-2010 10:37 #1
Gelden deze tips ook voor permanente kleuring? Bij het onderwerp staat namelijk dat dit is voor kleurshampoo, maar bij de tips staat dat dit ook geld voor permante kleuring.
Ik hoop dat mijn permanente kleuring hiermee ook zal vervagen. Ik heb het namelijk donkerblond laten verven, maar heb nu een rood/oranje kleurig haar.
Please, vertel me dat dit ook werkt voor een permanente kleuring!

Infoteur: Avalon
Subrubriek: Beauty
Reacties: 8
Schrijf mee!