InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Hoe kom je van je puistjes af?

Hoe kom je van je puistjes af?

Hoe kom je van je puistjes af? Bijna elke tiener heeft weleens last gehad van puistjes ofwel acne. De een meer dan de ander, maar leuk is het nooit. Wat zijn puistjes eigenlijk en hoe kom je er weer vanaf?

Wat zijn puistjes:

Puistjes zijn ontstekingen van de huid, vaak gaat het om ontstoken haarzakjes of talgklieren. Op het puistje komt een wit kopje. Acne kan een enorme onzekerheid met zich mee brengen. Veel mensen vinden het maar vies en men wordt vaak geasocieerd met slechte hygiëne. Dit terwijl acne niks met hygiëne te maken heeft. Ook heeft het niks te maken met het eten van chocolade of vette hap. Wel is van invloed:
  • genetische factoren
  • omgevingsfactoren
  • vochtigheidsgraag van de omgeving
  • stress
  • hormonale factoren
  • aanmaak van teveel hormonen
  • druk van de kleding op de huid
  • porën afsluitende cosmetica

Soorten acne:

Er is niet maar 1 soort acne. Behalve de "gewone" jeugdpuistjes zijn er nog meer soorten:
  • Acne Vulgaris ( de "gewone" jeugdpuist)
  • Acne Infantum ( kleine puistjes bij babies )
  • Acne Conglobata ( heftige ontstekingen waardoor dikke rode bobbels ontstaan)
  • Acne Ectopica ( afwijkingen in de oksels en liezen)

Wat kan je er aan doen?

Wat iedereen vooral wil weten is hoe je eraf komt. Belangrijk is om de huid goed te reinigen. Dit moet gedaan worden met een milde zeep en water. Na het reinigen dep je de huid droog. Verder zijn er afhankelijk van de ernst van de acne meerdere behandelmogelijkheden. Namelijk:

Bij lichte acne:

  • Benzoylperoxide : Vrij verkrijgbaar in 5% en 10% sterkte. Beginnen met 5% en zo nodig kan later verhoogt worden met 10%. Belangrijk om te weten is dat het middel blekend kan werken op je kleren! Probeer de eerste keer s'avonds uit. Sommige mensen kunnen een overgevoeligheidsreactie krijgen ( rode branderige huid)
  • Differin gel : Hierin zit adapaleen. Deze gel moet eenmaal daags aangebracht worden en geeft relatief weinig irritatie. Differin is alleen op recept verkrijgbaar en mag niet tijdens de zwangerschap gebruikt worden.
  • Tretinoïnecreme : Hierin zit Vitamine A zuur. Dit middel is alleen op recept verkrijgbaar. Tretinoïnecreme kan irriatie aan de huid geven, vooral bij zonnig weer. Tevens mag deze creme niet tijdens de zwangerschap gebruikt worden.

Bij matig tot ernstige acne:

  • Dalacin-t lotion : Hierin zit clindamycine. Dit middel gaat alleen op recept en mag niet tijdens de zwangerschap gebruikt worden. Ook hierbij kan lichte huidirritatie optreden, maar zichtbaar effect kan al na 1-2 weken.
  • Inderm lotion : Hierin zit erythromycine en is ook alleen op recept verkrijgbaar. Dit middel kan wel tijdens de zwangerschap gebruikt worden en geeft ook na 1-2 al effect. Wel kan een lichte huidirritatie optreden.
  • Diane 35 pil : Hierin zit ethinyloestradiol/cyproteronacetaat. Deze pil verminderd de talgproductie. Tevens werkt deze pil als een anticonceptiva. Deze pil is dus alleen voor vrouwen. Nadeel is dat men meer kans heeft op trombose,emboliën en hoofdpijnen. Diane is op recept verkrijgbaar.
  • Antibiotica : Er zijn verschillende soorten antibiotica die weken tot maanden geslikt moeten worden, uw arts moet kijken welke voor u geschikt is. Er kleven wel bijwerkingen aan zoals: maagdarmklachten,overgevoeligheid voor zonlicht op de huid,pil wordt minder betrouwbaar, mogelijke allergische reactie op het antibioticum. Mogelijke antibiotica zijn: tetracycline,erythromycine,doxycycline en minocycline.

Bij ernstige acne:

Omdat er enstige littekenvorming kan ontstaan en psychologisch gezien de belasting groot is, wordt bij ernstige acne ingegrepen met zware medicatie. Wel gebeurt dit meestal onder behandeling van een dermatoloog.

Roaccutane : Hierin zit isotretinoïne en remt de talgproductie en werkt op de productie van bepaalde huidcellen. De kuur duurt ongeveer 6 maanden. Het is belangrijk dat een vrouw niet zwanger is.Ook is de anticonceptiepil minder betrouwbaar tijdens de kuur. Regelmatig zal het bloed gecontroleerd worden omdat verschillende soorten vetten in het bloed kunnen toenemen. Bijwerkingen kunnen vrij ernstig zijn. Mogelijke bijwerkingen zijn:
  • droge ogen,lippen en huid
  • verergering acne in de eerste weken
  • ontsteking van de nagelwallen (zelden)
  • overgevoeligheid voor zonlicht
  • stijging van bepaalde vetten in het bloed
  • verandering van stemming, soms depressie
  • spier/gewrichtspijnen ( zelden)

Littekens:

Vooral bij ernstige acne kunnen er flinke littekens blijven. Variërend van putjes, tot dikke op de huid liggende littekens. Om de littekens te verminderen kan men littekencreme kopen van o.a biodermal. Ook kan de huid gelasert worden. Littekens kunnen levenslange belasting zijn voor mensen. Daarom is het van belang acne zo snel en goed mogelijk aan te pakken.

Tips:

  • knijp puistjes niet uit ( verspreiding bacteriën)
  • reinig de huid 2 x per dag met een milde (zeepvrije) zeep en water
  • gebruik geen vette make-up
  • verwijder make-up altijd voor de nacht
  • houd je huid soepel ( hydraterende dag/nachtcreme)
  • zorg voor rust
  • drink voldoende water
  • scrub 1 of 2 keer per week
© 2010 - 2014 Laura, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen tegen puisten?Wat moet je doen tegen puisten?Het is niet fijn als je heel veel puisten hebt op je gezicht. Af en toe jeuken ze, maar ze kunnen ook erg pijn doen. Vee…
Wat te doen tegen puistjes?In de pubertijd krijgen veel mensen last van puistjes. Tips om ze tegen te gaan worden meestal van generatie op generati…
Puistjes bestrijden met tandpastaPuistjes bestrijden met tandpastaHeb je er wel eens over gehoord? Doe tandpasta op puisten en ze verdwijnen. Er wordt gezegd dat tandpasta je puist uitdr…
Tips tegen puistenTips tegen puistenEen puist is een kleine ontsteking in de huid, met een klein, wit kopje. Er zijn veel verschillende soorten. De bekendst…
Bronnen en referenties
  • Huidinfo acne startpagina

Reageer op het artikel "Hoe kom je van je puistjes af?"

Reacties

Ingo, 04-09-2013 01:51 #3
Ik had ook last van veel puisten het is nu al een stuk minder maar ik heb alleen maar water gebruikt, dus ik maakte men gezicht nat ik droogde het niet af ik liet het gewoon opdrogen en men puistjes werden steeds minder nu zijn ze al bijna weg ;)

Anne, 21-08-2011 14:33 #2
Ik heb bijna geen puistjes maar wel veel meeeters wat moet ik daar aaa doen?
ik reinig wel maar meestal wil dat niet helpen.

Charlotte, 12-03-2011 19:50 #1
Ik heb een paar puistjes op mijn voor hoofd wat moet ik doen ik knijp altijd maar dat is niet verstandig maar ik probeer nu om er af te blijven. Dus als je puistjes heb niet aan krabben het wordt dan steeds erger!

Infoteur: Laura
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!