InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Zelf je haar knippen

Zelf je haar knippen

Zelf je haar knippen Heb je genoeg van die peperdure kappers, ben je ontevreden met je kapsel of wil je je haar enkel wat bijknippen? Dan is het tijd om lef te tonen en zelf de schaar ter hand te nemen. Moeilijk is het helemaal niet. Hoe meer ervaring, hoe handiger je wordt. En oefening baart kunst. Zo knip je straks moeiteloos het haar van jezelf en de hele familie en zijn de kapperskosten nul. Leer hier hoe je in laagjes knipt, je pony aanpakt en je haar recht afknipt. Pak de schaar en wacht niet langer! Succes.

Haar knippen, de basis

Dik, zwaar, krullend of golvend haar is gemakkelijk zelf te knippen omdat eventuele fouten niet opvallen. Heb je dun, steil of weinig haar, dan is het moeilijker, maar zeker niet onmogelijk. Ben je in staat om een papiertje door te knippen, dan kun je ook je eigen haren knippen. Het vraagt enkel wat meer oefening! Wil je echter een complex kapsel of heb je bijzondere wensen, vraag dan advies bij de kapper. De basis voor zelf knippen is altijd het gebruik van een kappersschaar, dus geen gewone schaar. Kappersscharen zijn goed scherp, gewoon bij de drogist te koop, soms ook in warenhuizen.
Het knippen van nat haar is altijd veel gemakkelijker dan droog haar, dus was eerst je haar en knip het als het aan het drogen is. Vooraf eerst kammen. Wordt het tijdens het knippen te droog, maak het dan opnieuw nat, bijvoorbeeld met een plantenspuit. Verder zorg je er natuurlijk voor dat je een spiegel gebruikt, hoewel dit meer dienst doet ter controle, dan dat je het gebruikt om te zien wat je knipt. Immers, alles is spiegelbeeld. Vergeet niet je kleding af te dekken met een (regen)cape of badhanddoek, of trek oude kleren aan. Houd je ook de bezem erbij voor de vloer straks?

Pony knippen

Om op safe te spelen maak je je pony iets vochtig, niet drijfnat. Hoe natter, hoe meer je er namelijk vanaf blijkt te hebben geknipt! Bepaal van te voren welke haren bij je pony horen. Zorg er voor dat je de rest van het haar in een staart of klem vastzet zodat je geen vergissing kunt maken. Neem vervolgens de ponyharen bij elkaar in een staartje en houd dit aan de onderkant vast. Draai de haren daarna in een sliert, die je met je linkerhand vasthoudt. Daarna knip je in een beweging met de rechterhand het gewenste stuk eraf. Heb je een wat dikkere pony, dan is het verstandig deze in twee delen te knippen, een boven- en onderdeel. De bovenlaag zet je met een haarklem vast, waarna je het onderste deel apart afknipt, wat korter dan het bovendeel.
Een heel andere methode om je pony te knippen is de pony vast te plakken met plakband, op de hoogte die je wenst. Zo kun je beter recht knippen. Het uitstekende gedeelte knip je dan eraf. Voor een 'kaarsrechte' pony ten slotte kun je het ponyhaar gewoon naar beneden kammen en deze zo recht en voorzichtig mogelijk knippen. Dit kun je het best in kleine etappes doen, zodat je niet ineens te veel afknipt.

Onderkant recht knippen

Heb je vrij steil haar dat op een lengte was geknipt, en wil je er enkel van de onderkant een stuk afhebben? Maak je haar vochtig en vorm een lage paardenstaart die je onderaan bijeen bindt met een elastiek. Het elastiek wordt als het ware de grenslijn. Bij lang haar haal je de paardenstaart naar voren over je schouder, en knipt het uitstekende stukje af. Bij korter haar trek je de staart omhoog en doet hetzelfde, met het elastiekje als hulpmiddel. Om te controleren of je het goed hebt gedaan kam je een middenscheiding en verdeel je het haar in een linker- en rechterdeel. Vergelijk beide lengten en corrigeer een eventuele ongelijkheid. Desgewenst kan deze procedure net zo lang worden herhaald tot het haar helemaal recht is geknipt.

Laagjes knippen

Voor laagjes knip je het haar verticaal. Dit betekent dat je knipt in een van onder naar boven gaande beweging. Doe je dit bij jezelf dan kun je met deze methode enkel de zijkanten bijwerken, want voor de achterkant van het hoofd zie je niet wat je doet. Steeds pak je een denkbeeldig langwerpig deel van het haar (circa vijf cm) tussen wijs- en middelvinger vast en trekt dit loodrecht van je hoofd vandaan, waarna je het op de gewenste lengte afknipt. Bij twijfel kun je er eerst weinig vanaf knippen.
Het handigst is om een geknipte lok niet helemaal los te laten, maar een nieuwe lok te pakken terwijl je een deel van de vorige lok nog in de hand hebt. Zo kun je gemakkelijk nagaan of je bij de volgende lok de juiste lengte afknipt. Probeer de haren niet naar links of rechts te trekken, want dit geeft al lengteverschil. Werk het hele hoofd af, terwijl je de schaar constant verticaal houdt. Ben je klaar, dan controleer je je werk door links en rechts gelijke plukken haar te pakken en te meten of deze van gelijke lengte zijn. Het resultaat is een kapsel dat geheel in laagjes is geknipt!

Andere methoden om het haar te knippen

  • Bijpunten: Steeds weer nieuwe plukjes pakken, deze in een staartje draaien, goed vasthouden en de puntjes eraf knippen. Bij het draaien de helft van de plukken met de klok meedraaien, de andere helft van de plukken tegen de klok in.
  • Snelklaarkapsel: Het haar kammen en bekijken waar haren uitsteken, deze zonder pardon afknippen op dezelfde lengte als de rest van het haar. Dan weer opnieuw kammen en wederom de uitstekende haren wegknippen. Dit blijven herhalen tot alles glad is.
  • Uitdunnen: Is het haar te zwaar en wil je het juist op verschillende lengten voor een natuurlijk effect? Neem een uitdunschaar en werk in kleine gedeelten het hele hoofdhaar af (1 a 2 cm eraf). Oppassen, want een uitdunschaar kan gemakkelijk hele plukken haar tegelijk weg happen!
  • Moderne laagjes bij lang haar: Hou je hoofd voorover gebogen, kam je haar grondig en knip het haar recht af. Als je weer overeind komt zijn de laagjes zichtbaar.

Waarom mensen geen kapper bezoeken

Uit consumentenonderzoek (TNS Nipo 2009) is gebleken dat er diverse oorzaken zijn om de kapper links te laten liggen. De vaakst voorkomende oorzaak is dat men vindt dat degene die nu het haar knipt (familielid, vriend of hij- of zijzelf) precies weet wat de wensen zijn. Er hoeft niets meer te worden uitgelegd. De een na belangrijkste reden is dat men kapsalons te duur vindt. Ook op jaarbasis zijn kapperskosten erg hoog, en dit facet wordt vooral afgemeten aan de prijs-kwaliteitverhouding waar men niet tevreden over is. Soms heeft men slechte ervaringen met kappers. Hoe meer missers, hoe minder men bereid is om wederom een kapper te proberen. Daarom is een andere belangrijke oorzaak dan ook de mening dat men het knipwerk zelf beter doet dan de kapper. Nog andere redenen om geen kapper te bezoeken zijn de lange wachttijden, werken op afspraak, stank en harde muziek, de 'kappersfobie', geen tijd voor de kapper, en 'bijna' kaalheid.

'How can I control my life when I can't control my hair?' ~ Author Unknown
© 2011 - 2014 Astrid-d-g, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
B9 Meiden kapsels.
Gerelateerde artikelen
Je eigen haar kun je prima knippenJe eigen haar kun je prima knippenJe kunt zelf je haar knippen voor de spiegel. Zorg er echter wel voor dat je haar nat is en dat je over de juiste materi…
Afnemende lengten knippenAfnemende lengten knippenAls je het haar in afnemende lengten knipt, neem je het haar op onder een hoek van minder dan 90°. Het haar neemt naar d…
Op één lengtelijn knippenOp één lengtelijn knippenAls je het haar op één lengtelijn knipt, gradeer je het haar niet. Je knipt het haar in de natuurlijke valling op één li…
Toenemende lengten knippenToenemende lengten knippenAls je het haar in toenemende lengten knipt, neem je het haar op onder een hoek van meer dan 90°. Het haar neemt naar de…
Gelijke lengten knippenGelijke lengten knippenAls je het haar in gelijke lengten knipt, neem je het haar op onder een hoek van 90°. Het haar zal zo overal even lang z…

Reageer op het artikel "Zelf je haar knippen"

Reacties

Zelfknipster, 06-07-2013 09:38 #3
Beste Dahairdo,

Natuurlijk begrijp ik dat een kapper een opleiding hiervoor gevolgd heeft, maar dit neemt niet weg dat niet alle kappers luisteren naar wat je wensen zijn en hier ook gevolg aan geven. Ondertussen ga ik niet snel meer naar de kapper, omdat er meerdere malen niet geluisterd werd (bij diverse kappers) naar wat ik voor kapsel wilde. Ik heb altijd erbij gezegd dat mocht dit niet bij mijn gezichtsvorm passen dat ik open sta voor suggesties, maar na een aantal jaar weet ik precies hoe ik mijn haar wil en als er dan geen gehoor aan gegeven word en de kapper zelf er wat van maakt dan accepteer ik dit niet. Het is mijn haar waar ik mee rond moet lopen, dan is het niet leuk om 's ochtends in de spiegel te kijken en te denken: ze hebben mijn haar verprutst.

Ik zeg hiermee zeker niet dat kapper een beroep is voor dombo's, wilde zelf ook lang kapster worden maar hiermee wil ik zeggen dat een opleiding ervoor gevolgd hebben niet per definitie wil zeggen dat je ook goed in je vak bent.

Vandaar dat ik het nu zelf thuis knip, met een kappersschaar en ik onderneem geen acties als totaal nieuw model knippen of hele stukken eraf. En ik ben er zeker van dat na enkele keren oefenen, en enige hulp van een vriendin/vriend het echt mogelijk maakt om zelf je haar te knippen tenzij je drastische veranderingen wilt. Daarnaast ben ik me bewust dat ook ik mijn haar kan verprutsen, maar liever zelf dan dat een kapper het doet terwijl ik specifieke wensen kenbaar heb gemaakt. Ik heb dan wel geen verstand van haartypes en ben ook niet echt op de hoogte van de trends qua haarmode maar dat hoeft ook niet. Ik ken mijn eigen haar, weet hoe het valt en hoef geen kapsel wat in de mode is, maar een kapsel wat bij mij past.

Voor beide kanten (zowel naar de kapper gaan als zelf je haar knippen) valt wat te zeggen, maar ik ben liever blij met mijn kapsel dan telkens boos de kapsalon uit te lopen. Als laatste wil ik zeggen: er zijn genoeg kappers die geen verstand hebben van mode, en dat maakt m.i ook niks uit, als je maar weet wat bij iemand past en naar iemand luistert als diegene aangeeft wat hij/zij wil.

Sylvia van der Does, 05-06-2013 07:57 #2
Ik ben hier blij mee :) Ik ben al zo vaak verknipt en had ik een 1 een goede kapster getroffen, werkte ze er na een paar weken al niet meer.
Dus helemaal top dit artikel!

Dahairdo, 15-01-2013 22:27 #1
Wat een nonsens; Als examinator, educator en haarwerker is het voor mij al opvallend dat een aantal studenten na 2 jaar studie nog geen fatsoenlijk model kunnen creeren wat technisch, én qua styling een kwalitatieve uitstraling heeft, dus zelf knippen? Nee, dank U, dat wordt niets. En ook Tante Annie, die altijd zo handig is met de schaar moet het maar niet meer doen, omdat ze absoluut geen idee van mode of de daarbij behorende technieken heeft.
Men moet eens ophouden om het kappersvak af te doen als een beroep voor dombo`s en bimbo`s; menig HBO-er, en zelfs (dermatologisch)arts is verrast door de kennis van de goede kapper, die verstand heeft van mode, communicatie, én medisch enigszins onderlegt is… juist de personen die menen dat het beroep niets voorstelt, blijken qua niveau onvoldoende ontwikkeld te zijn…

Infoteur: Astrid-d-g
Subrubriek: Beauty
Reacties: 3
Schrijf mee!