InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Make-up tips: je ogen maquilleren in 6 stappen

Make-up tips: je ogen maquilleren in 6 stappen

Make-up tips: je ogen maquilleren in 6 stappen Hoe ga je best te werk bij het maquilleren van je ogen... Begin je met de mascara en het potlood? Of zijn er betere manieren om perfect gemaquilleerde ogen en een open, schitterende blik te creëren? Volg enkele eenvoudige regels en je bereikt vlot het gewenste resultaat.

Stap 1: Los poeder aanbrengen

Alvorens je effectief aan de maquillage begint, breng je best wat onopvallend los poeder aan over je ogen. De uiteindelijke make-up zal dan langer en beter blijven zitten. Je gewone gelaatspoeder kan hier perfect voor dienen. Ga met de borstel eens lichtjes over je ogen. Je kan ook overwegen om een klein beetje fond de teint aan te brengen op je ooglid zodat deze een neutrale kleur krijgt waarop je dan kan verderwerken.

Heb je rimpels rondom je ogen die je wil verbergen of zie je er moe uit door gekleurde adertjes die zichtbaar zijn onder je oog? Dan is een los poeder niet steeds voldoende. Er bestaan voor dit soort gevallen handige ‘cover sticks’ waarmee je veel kan verbergen!

Stap 2: Oogpotlood

Breng oogpotlood aan rondom je ogen, langs de wimperrand. Breng minder aan onder je oog dan boven je oog. Een potlood met gescherpte punt is handig om een lijntje mee te maken, maar als het lijntje te fel is, maak het dan een beetje zachter door bijvoorbeeld er lichtjes over te gaan met een wattenstaafje.

Heb je kleinere ogen die je wat groter wil maken, doe dan zeker geen oogpotlood langs de binnenste rand onderaan. Begin het lijntje niet helemaal in het putje van je oog, maar begin in het midden van je oog en werk zo naar buiten toe. Een half lijntje geeft al een mooi effect. Ook bovenaan hoeft het lijntje niet helemaal doorgetrokken worden. Trek je lijntje langs 2/3 van de wimperrand en laat 1/3 vrij langs de binnenkant van je oog.
Heb je grote ogen die je kleiner wil maken, doe dan oogpotlood langs de binnenkant van je onderste ooglid. Als je lenzen draagt, is dit evenwel te vermijden.

TIP:Is het moeilijk om je oogpotlood te scherpen? Leg het een nacht in de koelkast en probeer dan nog eens opnieuw.

Stap 3: gekleurd poeder

Kies twee of drie kleuren die bij elkaar passen. Breng de lichte kleur aan over het gehele bovenste ooglid. Breng de donkere kleur(en) aan op de buitenkant van het ooglid. Laat de kleuren geleidelijk aan in elkaar overvloeien. Hoe hoger op het ooglid, hoe lichter de kleur die je aanbrengt, zodat deze geleidelijk vervlakt
Vindt u uw ooglid te groot? Gebruik dan donkere kleuren.
Vindt u uw ooglid te klein? Gebruik dan een lichte kleur met een donkere tint aan de buitenste ooghoeken.

Stap 4: Eyeliner

Niet iedereen is een liefhebber van eyeliner. Het aanbrengen vergt een vaste hand en best wat oefening. Je kan ook zonder eyeliner voor de dag komen als je liever enkel met een oogpotlood aan de slag gaat.
Als je er toch aan begint, trek dan een lijntje van binnen naar buiten.
Om bovenaan eyeliner aan te brengen, kan je je voor de spiegel plaatsen en de kin omhoog steken. Je kan dan makkelijker te werk gaan.

Stap 5: Mascara

Met mascara kan je veel: je kan je wimpers langer maken en/of ze meer volume meegeven.
Begin met de bovenste wimpers. Kijk naar beneden, houd het mascaraborsteltje horizontaal en maak zigzagbewegingen. Je blik wordt groter als je wat extra mascara aanbrengt op de buitenste wimpers.
Breng slechts lichtjes mascara aan op de onderste wimpers.
Wilt u een "wauw"-effect creëren op een avondje uit, overweeg dan om valse wimpers aan te brengen.
Voor meer info over mascara zie: Mascara

Stap 6: Wenkbrauwpotlood

Deze laatste stap kan je makkelijk achterwege laten als je tevreden bent over je wenkbrauwen. Wil je toch je wenkbrauwen opmaken, kies dan een wenkbrauwpotlood met een kleur die dicht tegen je eigen kleur van wenkbrauwen aanleunt. Breng het potlood aan van onder naar boven in de richting van je wenkbrauwhaartjes.Volg de natuurlijke lijn van je wenkbrauwen en maak geen gewaagde krommingen als je er nog wat naturel wil blijven uitzien.

Lees verder

© 2007 - 2014 Evaluna, gepubliceerd in Beauty (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maquillage tips: correcties aanbrengenMaquillage tips: correcties aanbrengenHebt u wel eens kleine problemen met uw make-up? Dan kunnen deze tips u zeker verderhelpen om de nodige correcties aan t…
Make-up tips: een stralende teintMake-up tips: een stralende teintHet tijdperk van de klassieke “rouge” die je veel te rode wangen gaf, is voorbij. Er bestaan nu honderd-en-één soorten f…
Woordenschat keuken & badkamer Nederlands-Engels-FransAlle voorwerpen die u in de keuken en de badkamer aantreft, hebben we hier voor u op een rijtje gezet, samen met hun ver…
Make-up tips: kleuren kiezen voor je maquillageMake-up tips: kleuren kiezen voor je maquillageHoe kies je de beste kleuren voor je maquillage? Welke kleuren pas bij je ogen? Of bij je lippen? En waarmee kan je ze c…
Make-up tips: mascaraWaar moet je allemaal op letten bij het aanbrengen van mascara? Hoe vermijd je klontertjes en hoe bewaar je je mascara h…

Reageer op het artikel "Make-up tips: je ogen maquilleren in 6 stappen"

Reacties

Melisa, 04-12-2012 14:52 #2
Ik heb overhangende oogleden en ik vind het super lelijk als ik eyeliner aanbreng, omdat het dan zo 'gepalkt' lijkt me ooglid ligt er tegen aan. Tips?

Nicole Mayaert, 31-08-2011 07:50 #1
Ik sukkel aan mijn ogen en kan ze moeilijk maqeeren zonder bril, bestaat er soms zo een bril waarvan je het ene glas naar boven kan doen en daarna het andere glas, zo zou ik mijn ogen toch kunnen doen. Reactie infoteur, 31-08-2011
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem, maar ik gebruik een vergrootglas-spiegeltje. Daarin zie je jezelf vergroot en dus is het makkelijker maquilleren zonder bril omdat de spiegel het werk van de bril overneemt. Zo'n spiegeltje is echt niet duur en makkelijk te vinden (bv supermarkt)

Infoteur: Evaluna
Subrubriek: Beauty
Reacties: 2
Schrijf mee!