InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Beauty > Aftreksels, maceraten en tincturen

Aftreksels, maceraten en tincturen

Aftreksels van kruiden, maceraten en tincturen vind je vaak terug in recepten voor het maken van je eigen schoonheidsproducten. Het is niet moeilijk om deze zelf te maken.

Aftreksels van kruiden

Wat is een aftreksel?

Een aftreksel is een mengsel van kruiden en water dat langdurig heeft getrokken zodat alle heilzame bestanddelen zijn vrijgekomen en vervolgens is gefilterd. De overblijvende vloeistof noemen we het aftreksel.

Zelf maken!

  • Leg de benodigde kruiden op de bodem van een pan of hittebestendige kom.
  • Kook de in het recept aangegeven hoeveelheid water en giet het over de kruiden.
  • Laat de kruiden gedurende de aangegeven tijd trekken. Vuistregel is tien minuten trekken voor kruiden en een kwartier voor wortels of schorsen.
  • Zeef het mengsel door een koffiefilter. Zorg dat er geen kruiden overblijven in het aftreksel.

Opmerkingen:
  • Door de plantenbestanddelen zal het aftreksel enigszins troebel zijn.
  • Kruidenaftreksels moeten altijd vers gemaakt worden.

Maceraten

Wat is een maceraat?

Een maceraat is een aftreksel van planten of plantendelen in een plantaardige olie, zoals amandelolie. De plantendelen geven gedurende een maand hun vetoplosbare stoffen af, waardoor een hoogwaardig medicinaal product ontstaat.

Zelf maken!

  • Leg de plantendelen dicht op elkaar in een schone, droge, bruine fles met een wijde hals, te verkrijgen bij de apotheek.
  • Giet de plantenolie in de fles. Als er in het recept meerdere oliën worden gebruikt, meng je deze van tevoren in een kom.
  • Zorg ervoor dat alle plantendelen onder de oliën staan.
  • Let erop dat er geen luchtbellen tussen de plantendelen blijven zitten. Als er wel luchtbellen zitten, kan je deze verwijderen door op de fles te kloppen en deze te draaien.
  • Sluit de fles goed af en zet hem op een warme, donkere plaats. Een keukenkastje in de buurt van het fornuis of een verwarming is zeer geschikt.
  • 21 dagen later zeef je het maceraat door een koffiefilter. Zorg dat er geen plantendelen overblijven in het maceraat.

Opmerkingen:
  • De plantendelen kunnen een verkleuring van de plantaardige oliën veroorzaken.
  • Zonder koeling kan je het maceraat vier maanden bewaren. Je moet ze daarvoor wel overgieten in een schone, droge, donkere fles.

Tincturen

Wat is een tinctuur?

Een tinctuur is meestal een oplossing van kruiden of schorsen in ethanol.

Zelf maken!

Het maken van een tinctuur is een ingewikkeld proces, waarbij vaak een distilleerapparaat nodig is. Het is dan ook beter om deze gewoon bij de drogist te kopen. Wil je toch zelf een tinctuur maken, is het aangeraden een boek over distilleer- en sijpelmethoden te raadplegen.

Meer over schoonheidsverzorging met natuurlijke producten

Ga eens kijken naar mijn special Beauty.
© 2007 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Maak het zelf met geneeskrachtige kruidenHet bereiden van planten is een vak op zich, maar op een ambachtelijke manier tinctuur, likeur of olie maken met kruiden…
Korstmossen geneeskrachtigLichenen speelden al in de Griekse Oudheid een rol bij de bereiding van geneesmiddelen. Naamgeving en herkenbaarheid lie…
Kruiden in je haarKruiden in je haarJe haar wordt geregeld aan allerlei behandelingen en chemische middelen blootgesteld. Soms wordt je haar dof, droog of v…
Kalmerende kruidenmengselsDe kruidenmengsels die ik hier vermeld zijn historische recepturen uit oudere kruidenboeken en officiële farmacopees. Me…
Zelf een hoestdrank maken, 10 receptenZelf een hoestdrank maken, 10 receptenJe kunt zelf relatief eenvoudig een hoestdrank maken. Hier staan negen simpele recepten voor een hoestdrank beschreven.…
Bronnen en referenties
  • Recepten voor natuurlijke schoonheid - Kate Spiers Natuurlijk! Zelfgemaakte schoonheidsmiddelen voor elke huid - Linda Waniorek

Reageer op het artikel "Aftreksels, maceraten en tincturen"

Reactie

Herborist (infoteur), 19-03-2011 17:30 #1
Een tinctuur is niet gedistilleerd. Het is gewoon een maceraat, koud aftreksel van planten in alcohol. Sterke dranken zijn dikwijls wel gedistilleerd. Reactie infoteur, 22-03-2011
Bedankt voor de aanvulling, ik pas het aan.

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 26-10-2007
Subrubriek: Beauty
Reacties: 1
Schrijf mee!