InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?

Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?

Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes? Ieder jaar zijn er vanaf februari chocolade paaseitjes verkrijgbaar in de winkel. Deze chocolade eieren zijn verkrijgbaar in wel honderd verschillende smaken. Deze heerlijke eitjes zijn maar klein en je eet er dan ook makkelijk een paar achter elkaar weg. Een klein paaseitje lijkt weinig kwaad te kunnen, ook wanneer je wilt afvallen. Toch bevat één paaseitjes behoorlijk veel calorieën en in verhouding ook vrij veel vet. Gelukkig blijken chocolade paaseitje ook zeer gunstige effecten te hebben op de gezondheid.

Chocolade paaseitjes

Chocolade paaseitjes zijn een erg geliefde lekkernij rondom Pasen. De prettige ervaring bij het eten van chocolade paaseitjes en andere chocoladeproducten komt doordat het smeltpunt van de cacaoboter iets lager ligt dan de lichaamstemperatuur, waardoor de chocolade in de mond smelt. In de weken voorafgaande aan de paasdagen zijn chocolade paaseitjes in zeer veel varianten verkrijgbaar. Enkele chocolaterieën verkopen wel meer dan 100 verschillende soorten. De meest voorkomende chocolade eitjes zijn: massief puur, melk wit en gevulde paaseieren met vulling van praline, hazelnoot, advocaat. In de meeste gevallen zijn de chocolade eitjes kleurrijk verpakt in een stukje aluminiumfolie.

Chocolade paaseitjes gezond of ongezond?

Zijn chocolade paaseitjes nu gezond of ongezond op deze vraag gaven Duitse onderzoekers in 2012 een antwoord. Zij stelden vast na een onderzoek van ruim tien jaar dat het eten van chocolade een positief effect heeft op de gezondheid. Uit het onderzoek bleek dat een onderzoeksgroep van ruim 800 mensen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar, die tijdens de onderzoeksperiode een gemiddelde hoeveelheid chocolade van één paaseitje ( 8 gram) aten een lagere bloeddruk hadden en 40 procent minder kans op hart- en vaatziekten, dan de onderzoeksgroep van 800 mensen in de zelfde leeftijdscategorie, die minder dan 2 gram chocolade per dag had gegeten.

Flavonoïde
Bron: PublicDomainPictures / PixabayBron: PublicDomainPictures / Pixabay
Chocolade bevat flavonoïde. Deze antioxidant zou er voor zorgen dat de aderen worden verwijd, waardoor de kans op hart- vaatziekten zou afnemen. Vooral het eten van pure chocolade eieren zou positieve effecten hebben. Bij het eten van witte chocolade gaven de onderzoeksresultaten bijna geen positieve effecten weer. Naast chocolade zitten flavonoïden ook in bosbessen en druiven, waardoor niet alleen het eten van pure chocolade maar ook het drinken van rode wijn vaak in verband wordt gebracht met het verkleinen van de kans op hart- en vaatziekten en het verlagen van de bloeddruk.

Chocolade niet gezond

Toch mogen we niet gelijk concluderen dat chocolade paaseitjes gezond zouden zijn. Chocolade paaseitjes bevatten in verhouding met veel andere tussendoortjes vrij veel suiker en hebben een hoog vetpercentage. Daarnaast kun je het aantal calorieën van 1 klein chocolade eitje vergelijken met het aantal calorieën in een appel, waterijsje en een plak ontbijtkoek.

Calorieën chocolade paaseitjes

In onderstaand overzicht kan men zien hoeveel calorieën een chocolade paaseitje naar keuze bevat.

Kleine chocolade paaseitjes ( 8 gram/stuk)Aantal calorieën
Paaseitje witte chocolade 45 kcal
Paaseitje melk chocolade 45 kcal
Paaseitje pure chocolade 41 kcal
Paaseitje gevuld (lichte vulling, likeur)37 kcal
Paaseitje gevuld (zware vulling, noot/praline)52 kcal
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoeveel calorieën zitten er in chocolade paaseitjes?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 19-02-2017
Gepubliceerd: 01-01-2013
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!