InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Geen dieet, maar wel gezond afvallen en geld besparen

Geen dieet, maar wel gezond afvallen en geld besparen

Geen dieet, maar wel gezond afvallen en geld besparen Mensen die willen afvallen hebben daar vaak veel voor over. Fabrikanten verdienen zo miljoenen met pilletjes, poedertjes en maaltijdvervangers om af te vallen. Fitness centra lopen binnen met abonnementen waar geen gebruik van wordt gemaakt. Wil jij gezond afvallen en geld besparen, lees dan deze tips.

Tip 1: Doe je weegschaal de deur uit

Iedereen weet dat je ís ochtends lichter bent dan ís avonds. Dat elk pondje door het mondje gaat en dat spieren zwaarder zijn dan vet. Niets is zo frustrerend als zien dat je bent aangekomen terwijl je zo graag wilt afvallen (al is het maar een paar gram). En ook een weegschaal die aangeeft dat de mooie dalende lijn tot stilstand is gekomen is niet echt bemoedigend. Daarom eruit met dat ding (of ten minste achter slot en grendel). Je merkt vanzelf wel of je slanker wordt aan je kleding of de broeksriem die een gaatje strakker mag.

Tip 2: Volg je gezond verstand (en geen dieet)

Het merendeel van de mensen die een dieet heeft gevolgd komt naar verloop van tijd weer terug op het oude gewicht en wordt zelfs nog zwaarder. Daarna wordt weer een dieet gevolgd et cetera (het zogenaamde jojo-effect). Dit heeft weinig zin en is zeker niet gezond te noemen.

Tip 3: Schep lekker weinig op

Meestal scheppen we ons bord vol op het moment dat we honger hebben. Dit betekent dat we ook vaak teveel op ons bord doen.
Als je dan netjes je bord leeg eet (en dat doen de meesten van ons) dan eet je dus teveel. Schep voortaan de helft op van wat je normaal eet en neem daar hooguit weer de helft van voor een eventuele tweede keer. Vaak blijk je hier voldoende aan te hebben.

Tip 4: Bewegen is goed

Afvallen zonder (meer te) bewegen is een illusie. Dit hoeft niet meteen een abonnement op de (dure) sportschool te betekenen, want om ons heen zijn genoeg bewegingsmogelijkheden te vinden.
  • Neem de trap zo vaak mogelijk. Bouw het rustig op (zwaar buiten adem op de juiste verdieping aankomen is echt niet nodig). Neem de lift en stap één verdieping te vroeg uit. Na een week twee verdiepingen te vroeg et cetera. Elke extra trap is er één.
  • Parkeer als het kan verder weg in een goedkopere parkeerzone of gratis en loop dat extra stuk(je). Niet alleen goed voor de lijn, maar ook voor je portemonnee.
  • Stap een halte eerder uit als je met het openbaar vervoer gaat en loop de rest.
  • Ga met een collega wandelen in je lunchpauze.
  • Maak zelf je huis schoon.
  • Loop regelmatig naar de papier- en glasbak, in plaats van één keer per week alles met de auto.
  • Maak van de trap in je huis geen verzamelplaats, maar breng het meteen naar boven (scheelt ook ergernis en valpartijen).

Hoe meer je beweegt, hoe meer spierweefsel je opbouwt en dus calorieën je gebruikt. Spierweefsel verbruikt namelijk meer brandstof dan vetweefsel.

Tip 5: Eet bewust

Wie kent het niet; gedachteloos een zak chips naar binnen schuiven. Terwijl je naar een film kijkt voel je ineens de bodem. Ongemerkt bijna de helft van de dagelijkse benodigde hoeveelheid calorieën naar binnen geschoven. Zonde, je hebt er niet eens echt van genoten. Daarom: eet bewust. Geniet ervan (ook als je de rem niet kan vinden).

Tip 6: Wees niet bang voor kou en regen

Lekker naar buiten ook al is het koud en guur weer. Weer om binnen te blijven wordt vaak gedacht. We zijn echter niet van suiker en kunnen echt tegen een beetje nattigheid. Trakteer je zelf op een (hip) regenpak zodat je eventueel ook met regen op de fiets naar je werk kunt gaan. Ook als het koud is kan het heerlijk zijn om (als het niet te glad is) even een ommetje te maken en eventueel wat zonlicht te pakken. Met sneeuw zijn parken en bossen extra mooi. Als er ijs ligt kunnen de schaatsen weer uit het vet. Begin rustig aan; elke minuut is er één. Als je geen Elfstedentocht gaat rijden kan een kwartiertje op de sloot ook mooi zijn.

Tip 7: Duik zelf de keuken in

Door zelf te koken kan je veel beter het aantal calorieën in de hand houden (niet te vaak proeven natuurlijk).Gebruik voor de pasta saus een blik gepelde tomaten of een fles passata di pomodoro. Voeg ui, knoflook en kruiden naar keuze toe en klaar is een heerlijk saus (ook lekker met sperziebonen, broccoli of olijven). Dit is minstens zo lekker, goedkoper en minder calorieën!

Tip 8: Houd rekening met moeilijke momenten

Als afvallen makkelijk was, dan was het jou ook al lang gelukt. Dat is het dus niet. Zoek uit wat jouw zwakke momenten (zullen) zijn (eventueel met hulp) en bedenk wat je gaat doen op de vreetmomenten (als je die hebt). Maak een lijst met mogelijkheden (en benut die ook als het zover is); bel een vriend/vriendin, zet een leuke comedy op, ga een rondje lopen et cetera.

Tip 9: Klein is fijn

De standaard porties lijken steeds groter te worden. Ga je naar de bioscoop dan krijg je, als je een grote popcorn besteld, een halve emmer. Feit is dat hoe meer je voor je neus hebt staan, hoe meer je eet. Ga (waar dan ook) voor de klein(er)e porties en geniet er van.

Tip 10: Eet minder suiker

Suiker heeft een verslavende werking. Probeer zo min mogelijk suiker te eten. Koffie en thee zonder suiker is een kwestie van wennen. Stop in één keer of bouw het langzaam af. Bak je zelf koekjes en taarten gebruik dan minder suiker dan de aangegeven hoeveelheid of gebruik een vervanger (bijvoorbeeld stevia of tagatose). Wees kritisch met voorbewerkte producten (lees de ingrediëntenlijst) en maak zoveel mogelijk zelf.

Tip 11: Drink water in plaats van frisdrank

Frisdranken zijn suikerdrankjes. Het scheelt veel calorieën en geld als je water in plaats van frisdrank drinkt.

Tip 12: Lang leve de volkoren producten

Volkoren is voedzamer en vult beter. Je zult minder snel trek hebben als je volkoren brood, volkoren pasta et cetera eet. Kies daarom voor volkoren.

Tip 13: Alle kleine beetjes helpen

Je komt aan doordat er meer calorieën ingaan dan je verbruikt. Kortom, als je meer gaat bewegen en hetzelfde blijft eten dan val je af en datzelfde geldt voor minder eten en net zoveel bewegen. Alle kleine beetjes helpen. Eet negen in plaats van tien koekjes, smeer minder dik het beleg op je brood en eet om de dag chips in plaats van elke avond. En neem je warme chocomelk met slagroom, neem dan de appeltaart die je erbij neemt zonder.

En vergeet niet...

Als afvallen/op gewicht blijven makkelijk was, dan was het allang gelukt. Besef dat je hier hard voor moet werken en dat hoe eerder je begint hoe beter het is. Wacht dus niet tot na de kerstdagen of tot na de verjaardag van je beste vriend. Begin gewoon met minder en/of anders eten en meer bewegen. Een reis van duizend mijl begint met één enkele pas, kortom aan de slag.

Lees verder

© 2013 - 2017 Informeren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het jojo-effect na een dieetHet jojo-effect na een dieetHet jojo-effect is de gruwel van iedereen die een dieet volgt. Meer dan de helft van alle afvallers krijgt er mee te mak…
Snel afvallen, snel vet verbranden, hoe lukt dat?Snel afvallen, snel vet verbranden, hoe lukt dat?Snel afvallen met een dieet en daarna slank blijven, dat kan. Om snel enkele kiloís af te vallen kunt u het beste een ei…
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…
Beginnen met afvallenIedereen weet wat het is, afvallen. Het zou beter zijn als mensen dat ook deden. Nederlanders worden namelijk steeds dik…
Bronnen en referenties
  • Fullerton-Smith, Jill (2007), The truth about food (eerlijk over eten), A.W. Bruna Uitgevers B.V., Utrecht
  • Verburgh, Kris (2013), De voedselzandloper over afvallen en langer jong blijven, Prometheus Bert Bakker, Amsterdam

Reageer op het artikel "Geen dieet, maar wel gezond afvallen en geld besparen"

Infoteur: Informeren
Laatste update: 18-06-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Gezond leven
Medische informatie…
Schrijf mee!