InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Fruit koolhydraten, welke fruitsoorten zijn koolhydraatarm?

Fruit koolhydraten, welke fruitsoorten zijn koolhydraatarm?

Fruit koolhydraten, welke fruitsoorten zijn koolhydraatarm? De meeste mensen eten één of meerdere keren per dag. Daarnaast nemen veel mensen vaak wel eens iets tussen door. Ook het eten van zowel fruit als groente zou volgens vele deskundigen erg gezond moeten zijn. Toch zijn er veel diëten, die juist het eten van fruit verbieden. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de koolhydraatarme diëten. Het idee hierachter is, dat koolhydraten dikmakers zijn. Deze dikmakers moeten volgens de wetenschappers zoveel mogelijk uit het menu worden geweerd. Zo bevat fruit veel fruitsuikers en ook deze fruitsuikers behoren echter tot de koolhydraten. Deze koolhydraten maken fruit, volgens de voorstanders van een koolhydraatarm dieet, dus opeens tot een grote dikmaker. Op basis van dit gegeven zou fruit ineens ongezond voedsel zijn. Toch kan men zich afvragen of het laten staan van fruit, puur omdat er koolhydraten in zitten, wel verstandig is.

Groente of fruit?

In Nederland wordt onderscheid gemaakt tussen een groentesoort en een fruitsoort. Zo is fruit een verzamelnaam voor een aantal eetbare vruchten van plantensoorten en plantenrassen. Ook schijnvruchten behoren tot de verzamelnaam fruit. Tot de verzamelnaam fruit worden ook gerekend:
  • appel
  • peer
  • aardbei

Het onderscheid tussen groente en fruit

Vaak denken we niet na of een product groente of fruit is. In sommige gevallen is het ook moeilijk om fruitsoorten te onderscheiden van groente. Over het algemeen kunnen we daarom stellen, dat het bij fruit gaat om suikerhoudende eetbare vruchten. Het gaat dan om eetbare vruchten die rauw gegeten kunnen worden. Groente kan gedefinieerd worden als alle andere eetbare delen van een plant.

Uitzonderingen

Toch zijn er uitzonderingen. Denk bijvoorbeeld maar aan de tomaat. De tomaat is culinair gezien een groentesoort. De tomaat kan echter ook rauw worden gegeten en bevat daarnaast ook veel suikers. Deze onduidelijkheid en verwarring kunnen ontstaan door de verschillende standpunten die men bij een indeling kan innemen. Vooral als er nagedacht wordt over de indeling of een product fruit en of groente is, kunnen er verschillende standpunten zijn.

Standpunt vanuit een tuinbouwkundige invalshoek
In de tuinbouw wordt de basisregel gehanteerd dat alles wat aan een kruidachtige plant groeit groente is en alles wat aan een houtachtige plant groeit fruit is.

Standpunt vanuit een culinair oogpunt

Wanneer men kijkt vanuit een culinair oogpunt is het niet belangrijk om welk deel van de plant het gaat. Er wordt bij een culinair oogpunt gekeken of het product bij de hoofdmaaltijd of als nagerecht dan wel los van een maaltijd wordt gegeten. In het eerste geval spreekt men van groente, in het tweede geval van fruit.

Wettelijk en cultureel

De beide bovengenoemde standpunten laten nog veel ruimte over voor twijfelgevallen. Over een twijfel geval werd zelfs door het Hooggerechtshof een standpunt ingenomen. Het Hooggerechtshof nam in 1893 een besluit over het feit of de tomaat als fruit of als groente moest worden beschouwd. Uiteindelijk was het oordeel dat de tomaat tot de groentesoorten behoord. De uitslag was vooral voor de tuinders van belang. Dit met betrekking tot de verschillende belastingtarieven die zij moesten betalen. De belastingtarieven in die tijd golden voor groente en fruit. Over het algemeen is de indeling van groente en fruitsoorten vaak cultureel en taalkundig bepaald. Bij de bepaling is gewenning erg belangrijk. (Voor meer informatie over de tomaat, kan men het artikel dieet en tomaat raadplegen).

Fruit is gezond of toch niet?

Door het voedingscentrum wordt aangeraden om per dag twee stukken fruit te eten. De aanbeveling is gebaseerd op het gegeven dat fruit, in verhouding met tal van andere producten, weinig calorieën bevat. Fruit bevat volgens wetenschappers des te meer voedingsstoffen. Hierdoor draagt het eten van fruit, volgens het voedingscentrum, bij aan het behoud van een gezond gewicht. Daarnaast verlaagt het eten van fruit het risico op hart- en vaatziekten. Eveneens hebben wetenschappers vastgesteld, dat het eten van fruit het risico op verschillende vormen van kanker negatief zou beïnvloeden.

Fruit en koolhydraten

Koolhydraatarme diëten hebben vanaf 1990 tot 2012 de dieetmarkt behoorlijk veroverd. Door de populariteit van koolhydraatarme diëten, wordt fruit des te vaker gezien als ongezond voedsel. Fruit bevat, afhankelijk van het soort fruit, namelijk vrij veel koolhydraten. In het menselijk lichaam worden deze koolhydraten omgezet in glucose.

Glucose

Glucose is in ons lichaam de brandstof voor onze lichaamscellen. De glucose wordt vanuit de darm opgenomen in de bloedbaan en zorgt er voor dat de alvleesklier het hormoon insuline kan afgeven. Insuline heeft ons lichaam nodig om de omzetting te regelen van glucose in glycogeen. Op deze wijze wordt ervoor gezorgd dat de aangemaakte glucose door de lichaamscellen wordt opgenomen. Het gaat hierbij om de opname van glucose door bijvoorbeeld de spier- en vetcellen. Wordt er echter teveel insuline aangemaakt, dan kunnen de lichaamscellen de insuline niet meer opnemen. Het lichaam zoekt dan een uitweg en slaat de insuline op als vet.

Glucagon

Het lichaam heeft ook het hormaan glucagon nodig. De hoeveelheid glucagon wordt door insuline verlaagd. Het hormoon glucagon is nodig om glycogeen om te zetten in glucose. Glucagon geeft het lichaam een signaal op basis waarvan glycogeen wordt terug omgezet in glucose en verbrandt daarna het opgeslagen vet in het lichaam. Door de verbranding van het vet denkt het lichaam dat er te weinig glucose is. Het lichaam reageert op de lage bloedsuikerspiegel en geeft daardoor aan de hersenen een hongersignaal af. Er ontstaat, door het hongergevoel, vervolgens het risico dat de persoon terugvalt in het oude eetpatroon.

Consumeren van koolhydraten

Deze negatieve spiraal, de terugval in het oude eetpatroon, zorgt er ook voor dat er weer koolhydraten worden geconsumeerd. Of het daarom verstandig is om fruit te laten staan, valt nog te betwijfelen. Ondanks de vele voorstanders van een koolhydraatarm dieet zijn er steeds meer onderzoeksresultaten die aantonen dat een koolhydraatarm dieet ongezond zou zijn. Wel zijn er genoeg redenen te bedenken om een keuze te maken voor fruitsoorten die weinig koolhydraten bevatten.

Fruitsoorten met weinig koolhydraten

Onderstaande lijst bevat fruitsoorten die weinig koolhydraten bevatten. Wanneer je een koolhydraatarm dieet is het dus raadzaam om bij het eten van fruit voor deze fruitsoorten te kiezen. Het aantal gram koolhydraten is weergegeven per 100 gram van het desbetreffende fruit.
  • Avocado (1,5 g)
  • Bessen (8 g)
  • Nectarine (7,5 g)
  • Perzik (8,7 g)
  • Bramen (8,5 g)
  • Aardbei (6,5 g)
  • Meloen (7,5 g)

Fruitsoorten met veel koolhydraten

  • Passievrucht (22,3 g)
  • Granaatappel (17,5 g)
  • Banaan (18,8 g)
  • Dadels (31 g)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen. De methode is v…
Het Montignac dieetHet Montignac dieetHet Montignac dieet is een methode die rond de jaren 90 ontzettend populair is geworden om af te vallen.Vernoemd naar de…
Diëten met AtkinsAfvallen is een moeilijke opgave die vaak zo lang mogelijk uitgesteld wordt. Nu met de zomer naast de deur waarbij de bi…
Brood dikmakend?Brood dikmakend?"Je moet geen brood eten als je wilt afvallen". Brood zou een dikmaker zijn. Maar is dat werkelijk zo? En waar komt deze…
Brood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manierBrood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manierIn tegenstelling tot wat vele mensen denken helpt brood wel degelijk bij het vermageren. Dat blijkt uit een nieuwe Ameri…
Bronnen en referenties
  • www.e-gezondheid.be
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.wikipedia.org

Reageer op het artikel "Fruit koolhydraten, welke fruitsoorten zijn koolhydraatarm?"

Reactie

Anne, 25-09-2015 10:39 #1
Elders vind ik op Internet tegensprekende gegevens betreffende de Koolhydraten van passievrucht en bosbessen. In passievrucht zou 22,3 gr aan KH zitten per 100 gram en in blauwe- of bosbessen 14,5 gr KH per 100 gram… Ik vind dat niet heel erg weinig… Reactie infoteur, 12-10-2015
Hallo Anne,

Koolhydraten zijn een energieleverancier voor ons menselijk lichaam. Koolhydraat is een verzamelnaam voor zetmeel en voor diverse suikers. Deze koolhydraten worden in ons lichaam omgezet tot glucose. Ieder mens heeft glucose nodig om te kunnen functioneren. Glucose zorgt ervoor dat het menselijk lichaam kan functioneren en kan lopen, denken en praten. Dit dient als brandstof om bijvoorbeeld te kunnen lopen, praten en denken. Zodra er te veel koolhydraten in ons lichaam komen, ontstaat er een overschot aan glucose. Dit wordt dan omgezet in vet.
In het artikel http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/dieet/73940-het-koolhydraatdieet-wat-is-het-en-werkt-het-echt.html staat hoe je de koolhydraten kunt berekenen.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 10-01-2017
Subrubriek: Dieet
Special: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!