InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Avocado: waar het eten van deze vrucht goed voor is

Avocado: waar het eten van deze vrucht goed voor is

Avocado: waar het eten van deze vrucht goed voor is Bij fruit denken de meeste mensen aan koolhydraten en vitaminen, omdat de meeste vruchten ook vooral suikers bevatten. Een avocado vormt hierop een uitzondering. Het bevat veel vet, waardoor sommige mensen geneigd zijn deze vrucht te vermijden. Maar het eten van avocado is heel gezond. Het vermindert het LDL-cholesterolgehalte, bevat veel eiwitten die vlees kunnen vervangen, is vezelrijk, werkt ontstekingsremmend en bevat vele gezonde vitamines.

Unieke vrucht

De meeste fruitsoorten bestaan vooral uit koolhydraten (suikers). We eten fruit omdat het vitaminen en mineralen bevat. Het eten van een avocado wordt door veel mensen vermeden omdat de vrucht veel vet bevat en dikmakend zou zijn. Een avocado heeft een donkergroene tot zwarte schil, een zacht vruchtvlees met in het midden een pit die je niet kunt eten. De smaak is romig en nootachtig. De vrucht is afkomstig van de avocadoboom, de Persea Americana.

Gezondheidseffecten

Nu de gezondheidsbevorderende effecten van avocado’s steeds duidelijker worden omdat er onderzoek naar wordt gedaan, wordt deze vrucht steeds populairder. Het wordt ook wel gerekend tot de zogenaamde “superfoods” en komt veelvuldig voor in het dieet van veel mensen die erg op een gezonde voeding letten.

Goede vetten

Een avocado kan wel een vetgehalte van 30 procent hebben. Het bevat vooral enkelvoudig onverzadigde vetten, die erg gezond zijn. Ook al bevat een avocado relatief veel calorieën (170 tot 180 kilocalorieën per 100 gram), het heeft veel gezondheidsbevorderende effecten. Het vermindert het LDL-cholesterolgehalte, het slechte cholesterol en verhoogt het HDL-cholesterolgehalte, het goede cholesterol.

Vezels

Een avocado bevat ongeveer 10 gram aan vezels, dat is relatief veel. Het bevat zowel de oplosbare als onoplosbare vezels. Vezels zorgen ervoor dat je darmen goed hun werk kunnen doen en het bevordert de stoelgang. Daardoor worden de darmen schoon gehouden. Het vermindert de kans op darmkanker en zorgt voor een verzadigd gevoel, waardoor je minder eetlust hebt.

Eiwitten

Het lichaam heeft essentiële aminozuren nodig die zijn opgebouwd uit eiwitten. Omdat een avocado veel vezels bevat, worden de eiwitten die het bevat gemakkelijk door het lichaam opgenomen. Omdat een avocado veel eiwitten bevat, kan het ter vervanging als vlees worden gegeten. Iemand met een vegetarische of veganistisch dieet, doet er verstandig aan om er avocado’s aan toe te voegen.

Vitamines

Een avocado bevat veel vitamines, zoals vitamine A, B, C, E en K. Dit is goed voor een gezonde huid, laat de stofwisseling optimaal werken en is het tevens een goede antioxidant. Vitamine K speelt een rol bij een gezonde botdichtheid, ook op latere leeftijd. Avocado’s bevatten de stof luteïne en dit beschermt het oog tegen oogziekten, zoals retinopathie (ziekte van het netvlies). Bij zwangerschap is het eten van avocado’s gezond, omdat het ook de vitamine foliumzuur bevat die het risico op aangeboren afwijkingen verkleint.

Ontstekingsremmend

Artrose en reuma zijn vormen van chronische ontstekingen in de gewrichten. Avocado’s werken ontstekingsremmend waardoor iemand die hier aan lijdt, er goed aan doet om avocado’s te eten.

Variëren met avocado

Je kunt de avocado het beste bewaren op een koele plaats, maar niet in de koelkast. Dat verstoort het narijpen van de vrucht. Eet je de avocado zo, dan kun je hem door midden snijden in de lengte. De pit kun je er gemakkelijk uitwippen. Omdat avocado’s veel voedingsstoffen bevatten, wordt het voor vele recepten gebruikt, zoals bij soepen, salades of sauzen. Avocado is het belangrijkste ingrediënt van guacamole, een lekkere saus.

Guacamole

Benodigdheden: 3 avocado’s zonder pit en schil, 1 uitgeperste limoen, 1 theelepel zout, een halve gesnipperde ui, 3 eetlepels koriander, 2 tomaten, 1 teentje knoflook en snufje peper. Pureer de avocado’s, snijd de tomaten in blokjes roer alles door elkaar. Wil je het koud eten, laat het dan even in de koelkast staan.

Maaltijdsalade

Neem wat (veld)sla, voeg er aan toe: 1 avocado, 1 mango, een paprika in blokjes en een bosui in ringen. Vervolgens kun je er wat basilicum aan toevoegen, zowel vers of uit een potje. Voeg er reepjes kipfilet aan toe en je hebt een heerlijke maaltijdsalade.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen met avocadoAvocado is een vrucht die vooral veel gegeten wordt in Midden en Zuid-Amerika. Er wordt vaak gezegd dat avocado een gezo…
Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!Hoe maak je chunky guacamole? Het recept!Hoe maakt je lekkere chunky guacamole? Het recept vind je hier. Guacamole is een lekkere dipsaus voor bijvoorbeeld dorit…
Guacamole met kipfajita'sVaak zie je dit gerecht op tafel staan naast een bakje met maischips; Guacamole. Guacamole is een soort dipsaus afkomsti…
Is avocado gezond?Is avocado gezond?Is avocado gezond? Ja, deze fruitsoort is erg goed voor uw gezondheid. Meer dan gezond zelfs! Avocado bevat namelijk een…
Bronnen en referenties
  • www.hetkanwel.net/2015/04/17/avocado/
  • www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/avocado-vet-gezond

Reageer op het artikel "Avocado: waar het eten van deze vrucht goed voor is"

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-05-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!