InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezonde suiker; erythritol (Sukrin) de gezonde zoetstof

Gezonde suiker; erythritol (Sukrin) de gezonde zoetstof

Sinds 2006 bestaat de gezonde zoetstof erythritol onder de commerciële namen Sukrin, Nevella en Ery-Pure op de Europese markt. Erythritol gedraagt zich chemisch bijna hetzelfde als gewone suiker (sacharose). Erythritol smaakt en ziet er hetzelfde uit als suiker en is tegenstelling tot sommige andere zoetstoffen (aspartaam, sacharine) volledig natuurlijk. Erythritol wordt namelijk geproduceerd door sommige gisten die suiker afbreken tot erythritol. Daarnaast bevat erythritol geen energie en dus geen calorieën. Waar suiker 4 calorieën per gram bevat, bevat erythritol geen calorieën. Verder verhoogt erythritol de bloedglucosespiegel (bloedsuiker) niet en heeft dus een glycemische index (GI) van 0. Omdat erythritol geen calorieën bevat en de bloedsuiker niet verhoogt, is de zoetstof zeer geschikt voor mensen die willen afvallen en/of voor mensen met suikerziekte. Tenslotte werkt erythritol als een sterke anti-oxidant, licht verteerbaar en veroorzaakt het geen gaatjes (cariës).

Erythritol heeft een natuurlijke smaak en ziet er uit als suiker

Erythritol is onder de merknamen Sukrin, Nevella en Ery-Pure bekend. De zoetstoffen aspartaam, sacharine en acesulfaam-K bevatten ook geen calorieën, net zoals erythritol. Aspartaam, sacharine en acesulfaam-K kunnen echter een kunstmatige en geen echte suikersmaak hebben. Erythritol heeft echter een echte suikersmaak en geen kunstmatige nasmaak.

Verder ziet erythritol eruit als suiker. Erythritol heeft 75% van de zoetkracht van suiker. De zoetkracht van erythritol gaat niet verloren door blootstelling aan hitte. Erythritol kan dus prima gebruikt worden bij bakken, desserts en de thee, of koffie. Het kan een frisse smaak hebben als het niet in een waterige oplossing wordt gebruikt, net zoals xylitol. Wanneer je dus een lepel erythritol direct in je mond stopt, heeft het een frisse smaak, net zoals kauwgum. Zodra het echter in een waterige oplossing komt, verdwijnt deze eigenschap van erythritol en smaakt het precies hetzelfde als suiker.

Erythritol is volledig natuurlijk

Erythritol is al in de negentiende eeuw (1848) ontdekt door de scheikundige John Stenhouse. Erythritol is het afbraakproduct van een gist dat suiker afbreekt tot het alcohol erythritol. Het komt vrij bij natuurlijke gistingsreactie bij de productie van wijn, sommige kazen en yoghurt. Erythritol bevat geen kunstmatige toevoegingen en de erythritol werkt als een sterke anti-oxidant die meehelpt om schadelijke vrije radicalen aan te vallen.

Erythritol bevat geen calorieën en verhoogt de bloedsuiker niet

Erythritol wordt door het lichaam opgenomen en onveranderd uitgescheiden. De erythritol heeft dus geen energie (calorieën) aan het lichaam afgegeven, omdat het lichaam erythritol voor het grote deel niet kan afbreken. Waar suiker, glucose en fructose 4 calorieën per gram bevatten, bevat erythritol geen enkele calorie. Erythritol kan dus prima gebruikt worden door mensen die op hun gewicht willen letten, of willen afvallen. In veel dieten levert suiker veel calorieen. Suiker is echter een voedingsstof die naast de energieleverantie verder nutteloos is. Ook verhoogt het gebruik van suiker de kans op het krijgen van overgewicht. Een voeding met weinig suiker maakt afvallen en het onder controle maken van het lichaamsgewicht een stuk makkelijker.
Erythritol verhoogt de bloedsuiker niet en kan dus prima gebruikt worden door mensen met suikerziekte (diabetes mellitus). Gewone suiker verhoogt namelijk de bloedsuiker. Als reactie hierop maakt het lichaam insuline, of moet de diabeet zelf insuline spuiten. Erythritol past ook prima in een koolhydraatarm dieet.

Erythritol veroorzaakt geen gaatjes en is licht verteerbaar

De tandonvriendelijke bacteriën in de mond kunnen de erythritol niet afbreken tot schadelijke zuren die gaatjes in tanden (cariës) kunnen veroorzaken. Erythritol is dus tandvriendelijk.
Verder is erythritol licht verteerbaar. Erythritol wordt snel door de darmen opgenomen en onveranderd met de urine uitgescheiden. Erythritol veroorzaakt dus geen gasvorming (flatulentie, winderigheid), een opgeblazen gevoel, of diarree.

Erythritol is veilig

Erythritol wordt al sinds begin jaren 90 in Japan en halverwege de jaren 90 in de Verenigde Staten gebruikt. Sinds 2006 mag erythritol na strenge controle ook in Europa worden gebruikt. Erythritol wordt echter weinig gebruikt en heeft een klein marktaandeel van zoetstoffen. Dit komt omdat erythritol een relatief dure zoetstof is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Afvallen: hoeveel suiker zit er in je drinken?Iedereen weet dat het eten van suiker niet verstandig is wanneer je wilt afvallen. Suiker is een echte dikmaker. Toch zi…
Ik heb ouderdomssuiker, mag ik nu geen suiker meer?Als je suikerziekte (diabetes) hebt zit je vaak met veel vragen: ‘wat mag ik nog eten?’, ‘mag ik nog snoep eten?’, hoe z…
Afvallen met pompoenDe pompoen is een vrucht die je vooral in de herfst en winter tegenkomt. Is de pompoen gezond en kan het helpen om af te…
Afvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerAfvallen met Stevia de natuurlijke vervanger voor suikerWil je afvallen? Dan kan dat nog best een opgave zijn! Eén van de problemen waar je wellicht tegen aanloopt, is dat je e…
Diabetes type 2, ontstaan en voorkomenDiabetes type 2 of ouderdomssuiker kwam vroeger vooral voor bij oudere mensen. Helaas hebben tegenwoordig steeds meer jo…
Bronnen en referenties
  • Folder Sukrin van www.benvital.nl

Reageer op het artikel "Gezonde suiker; erythritol (Sukrin) de gezonde zoetstof"

Infoteur: Wieschrijft
Gepubliceerd: 18-08-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Voeding en metabolisme
Medische informatie…
Schrijf mee!