InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Het vikingdieet: een dieet uit de natuur

Het vikingdieet: een dieet uit de natuur

Het vikingdieet: een dieet uit de natuur In de samenleving wordt heel veel druk gelegd op het gewicht. De media speelt daarop in. Op tv en in magazines zie je voornamelijk slanke modellen. Dit zorgt ervoor dat mensen na verloop van tijd twijfelen over hun gewicht. Daardoor zoeken ze verschillende manieren om te diëten en te vermageren. Sommige van deze diëten zijn amper vol te houden. Gelukkig zijn er ook andere methodes die wel vol te houden zijn en effectief zijn.

Het vikingdieet

Het vikingdieet baseert zich op natuurlijke producten. Het dieet heeft zijn basis uit de Scandinavische keuken. Het dieet bestaat voornamelijk uit natuurlijke producten die puur, vers en simpel te maken zijn. Een tweede voordeel van het dieet is dat je minder afval produceert. Met andere woorden is het dieet goed voor de natuur.

Concept

Het vikingdieet bestaat uit tien grote punten waar je je aan moet houden tijdens het dieet. Deze punten zijn:
  • Iedere dag groenten, fruit en bessen, liefst meerdere stukken
  • Meer volkoren zoals gerst, rogge en meel
  • Meer vis en schaaldieren
  • Meer voedsel eten dat direct uit het wild komt. Hiermee wordt bedoeld: konijnen die geschoten zijn in plaats van gekweekt, maar ook braambessen en ander voedsel dat je in de natuur kan vinden
  • Minder vlees eten, wanneer je vlees eet kies je beter voor vlees van hoge kwaliteit
  • Organisch voedsel wanneer dit mogelijk is
  • Probeer toevoegingen en bewaarmiddelen te vermijden
  • Meer zelf koken
  • Minder afval produceren

Probeer maaltijden te eten die seizoensgebonden zijn. Het gaat hier vooral over groenten die per seizoen klaar zijn om op te eten.
Deze punten maken dat het een dieet is dat heel makkelijk toepasbaar is in de praktijk. Je kan eigenlijk je lievelingskostje blijven maken, alleen op een gezondere manier. Je hoeft dus geen grote aanpassingen te doen. Ook is het mogelijk om nog altijd een keer naar een restaurant te gaan. Dit is bij vele andere diëten niet mogelijk.

Wat kan je beter beperken of vermijden?

Elk dieet heeft een aantal producten die je beter niet eet. Toch is het absoluut vermijden van een product geen goed idee. Hierdoor krijg je juist meer trek in het product waardoor het na verloop van tijd moeilijk wordt om deze producten te weerstaan. Een goede compromis is om één maal per week één product uit te kiezen dat je anders beter niet eet. Op die manier kijk je ook uit naar je 'guilty pleasure' van de week.

De producten die je bij voorkeur minder consumeert zijn voorverpakt vruchtensap, frisdrank (ook lightproducten), verwerkt vlees, fastfood en voorverpakte maaltijden, geraffineerde suikers (denk hierbij aan koekjes, taart, chips, chocolade) en alle voedingsmiddelen die op voorhand gemaakt zijn zoals sausen, soepen in blik,

De voordelen

Het grootste voordeel van het vikingdieet is dat je geen grote aanpassingen hoeft te doen. Je hoeft ook niet enorm veel producten te schrappen. Bij het vikingdieet is er een verandering van koken. Verder heb je niet alleen gewichtsverlies, maar voel je je ook fitter. Dit heeft ook een positief effect op je lichaam. Je weerstand wordt hoger en je hebt minder risico op het krijgen van ernstige ziektes zoals hart- en vaatziekten. Bovendien heb je door het koken van verse producten veel minder afval in de vuilbak. Dit is dan ook nog eens voordelig voor je portemonnee.

Je lichaam

Wanneer het dieet meer dan zes maanden gevolgd wordt, heb je hier lichamelijk veel positieve effecten door. Zo is gemerkt dat de bloeddruk daalt tot op een normaal niveau. Wanneer je al een goede bloeddruk hebt, zal deze ook meer stabiel blijven. Wanneer je veel groenten, bessen, vis en hele granen eet, heb je minder kans op het ontwikkelen van het metabool syndroom. Dit is een syndroom waarbij je overgewicht, een hoge bloeddruk en diabetes hebt. Verder zou deze manier van eten zelfs het leven kunnen verlengen. Dit valt natuurlijk per persoon te bekijken, maar in sommige gevallen wordt er gesproken van een verlengen van het leven met dertig procent.

Lees verder

© 2017 Leen0095, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvallen met het Dr. Frank dieetDr. Frank is van beroep internist en vasculair-geneeskundige. Hij heeft 6 jaar onderzoeken verricht naar het bestrijden…
Het kyalin-dieetWie wil afslanken of vermageren kan talrijke diëten volgen, elk met hun specifieke kenmerken en werkwijzen. Een van deze…
Maagdarmsparend dieet: voedingstips om je maag te sparenMaagdarmsparend dieet: voedingstips om je maag te sparenMaagklachten en spijsverteringsproblemen kunnen soms erg lang duren. Vooral aandoeningen aan de maag kunnen op de lange…
Eet naar verbruik van energieEet naar verbruik van energieHet is niet alleen belangrijk om energierijk voedsel te eten, maar op te letten voor voedsel dat veel energie kost om te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111 / Pixabay
  • http://www.goedkoop.be/mode-verzorging/afvallen/dieten-op-ieders-maat/
  • https://thehappyhouse.nl/2015/01/10/het-nieuwe-lijnen-viking-dieet/
  • http://www.esmir.nl/nieuw-het-vikingdieet/
  • http://ajcn.nutrition.org/content/early/2014/11/18/ajcn.114.092783.full.pdf+html

Reageer op het artikel "Het vikingdieet: een dieet uit de natuur"

Infoteur: Leen0095
Gepubliceerd: 30-03-2017
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Schrijf mee!