InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Cutten: Afvallen zonder spiermassa te verliezen

Cutten: Afvallen zonder spiermassa te verliezen

Jezelf uithongeren is geen goede oplossing om er beter uit te zien. Je wordt tenger en je verliest niet alleen vet, maar ook spiermassa, vocht. Cutten is een goede manier om alleen vet te verminderen, maar spieren te behouden.

Wat is cutten

Cutten is een manier om precies uit te rekenen hoeveel eten je nodig hebt en precies zoveel te eten. Dan moet je veel aan cardio doen, waardoor je calorieën verbruikt. Je eet dus precies genoeg, waardoor je geen honger hebt, maar traint er toch calorieën af met cardio en zult afvallen.

Bijvoorbeeld:
Stel dat je 2000 calorieën per dag nodig hebt. Je eet dan per dag ongeveer 2000 calorieën en traint er met cardio 400 calorieën af, waardoor je geen honger zult hebben maar wel vet verliest!

Beginnen met cutten: voedingsschema

Bereken eerst wat je dagelijkse benodigde aantal calorieën zijn, klik hier om te berekenen. Stel dan een voedselschema samen. Bereken van alles wat je eet hoeveel calorieën erin zitten en zorg dat dit overeen komt met je dagelijks benodigde aantal calorieën. Meer informatie over een goed voedingsschema maken vind je hier.Je mag niet van je voedingsschema afwijken met bijvoorbeeld een mars of een zak chips. Je zult dan niet afvallen maar zelf aankomen en je hebt alleen jezelf ermee

Tips voor een goed voedingsschema:
  • Je hoeft in je voedingsschema geen dingen te doen die je niet lust! Maar ongezonde snacks zijn ook niet de bedoeling.
  • Varieer je voeding: dus geen 20 botherhammen per dag, maar bijvoorbeeld 5 botherhammen, een banaan, een appel en bakje kwark.
  • Verdeel je eten zoveel mogelijk: eet geen grote maaltijden maar 6 tot 8 kleinere maaltijden verdeeld over de hele dag.
  • Eet je laatste maaltijd voordat je naar bed gaat en zorg dat daar weinig koolhydraten in zitten.
  • Laat de chips en koekjes staan, maar eet natuurlijk voedsel zoals groentes, fruit en granen.

Cardio

Dan komt het gedeelte waarbij je je vet eraf traint: Cardio! Cardio is een manier van sporten waarbij je weinig spieren gebruikt maar veel van je conditie wordt gevraagd. Kies een manier van cardio uit die je leuk vind zoals: intensief zwemmen, joggen, skeeleren, fietsen, roeien, traplopen, klimmen, touwtje springen of iets anders waarbij je weinig spieren gebruikt maar wel moe van wordt.

Je zult je conditie op moet bouwen. Begin bij 3 keer per week 30 minuten aan cardio te doen. Na die week 4 keer per week 35 minuten. De derde week 4 keer per week 40 minuten. De vierde week 4 keer per week 45 minuten en uiteindelijk 5 x per week 45 minuten. Verder dan dit moet je niet gaan omdat je dan ook spiermassa zult verliezen.
© 2008 - 2014 Sanpaulo, gepubliceerd in Dieet (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Buikspieren of sixpack trainen, vet verbranden en afvallenBuikspieren of sixpack trainen, vet verbranden en afvallenStrakke buikspieren trainen. Een sixpack trainen. Buikvet verbranden of ander lichaamsvet verbranden. Welke oefeningen m…

Reageer op het artikel "Cutten: Afvallen zonder spiermassa te verliezen"

Reacties

Jari, 10-03-2014 20:02 #9
Ik loop al een tijdje met dezelfde vraag rond;
is het mogelijk om droog te worden maar de spieren die je gekweekt hebt te behouden dus droogtrainen zonder spiermassa te verliezen.(bijv. cardio)
mvg, Jari

D., 13-05-2013 03:40 #8
Ik doe nu 4 weken dagelijks 2.5 uur crostrainer ( = ongeveer 25 km). En daarbij krachttraining Benen rug en Buik. Oefeningen Al's planken dagelijks. Opdrukken en nog een paar spier oefeningen en rek en steek oefeningen. Loop uurtje per dag (wandelen hond).
En fiets ongeveer 25 + km per dag.

Ik eet weinig. Dus dat is een bakker magere yoghurt 1 of 2 stuk appel of peer. Wat tomaat en wat komkommer. Schijfjes citroen in thee. En af en toe wat tonijn (op water) of kalkoen filet plakje van 30 gram.

Ik wil heel graag mn vet percentage na een gebroken elleboog te hebben gehad terug naar -minder dan 10%. Ik zat op 4 % en was verder gezond.

Na een klap van 5 maand niks mogen zit ik heel erg in de knoop en nu lees ik dat ik mn spieren zou verbranden?' Ipv dat vet?! Waar ik me een slag in de ronte voor werk naast gymnasium laatste jaar?'

Wat nu?!

Halit Sungur, 22-07-2012 09:36 #7
*Ideaal voor mannen*
Seks is ook een goed voorbeeld van vet verbranden.
ik woog eerst 98 kilogram, nadat ik per week 5x seks had, begon ik automatisch af te vallen. Nu weeg ik 73. Dat komt door die bewegingen, en het is nog lekker en plezierig ook!

Sander Leusink, 01-02-2012 22:01 #6
Hallo,
ik weeg 102,5 kilo en wil graag droog trainen.
ik eet nu : 1e brinta met eiwit
2e 2botehammen 100gr kip
3e 500 gr magere kwark
4e 2 boterhammen 100 gr kip
5e eiwitshake 2 groene appels
6e avond eten aardappels goente vlees
na het trainen een shake en thats it
train 3x per week, doe op dit moment geen cardio maar ga er mee beginnen

Frank, 17-01-2012 16:31 #5
Duidelijk verhaal dit! klopt helemaal alleen is de combinatie spierverstevigende oefeningen en cardio nog altijd de beste manier om je doel te bereiken. hoe meer spieren er actief worden gemaakt in je lichaam hoe meer kcal je verbrandt in rusttoestand.
Dit zorgt er tevens ook voor dat je jezelf niet 5 dagen in de week aan cardio kapot hoeft te maken waardoor je dus alsnog spiermassa verliest ;) de combinatie 2 x cardio en 3 keer krachttraining is ideaal voor vetverbranding.
onder krachttraining hoort ook Crossfit, tabata en circuit training en dit zijn allemaal korte workouts die high intensity hebben!

Beste om te eten voor het slapen gaan: Kwark of magere yoghurt( beiden voorzien van caseine eiwitten)

Emiel: er staat nergens beschreven dat dit makkelijk is. sterker nog dit is hard werken!

Richelle: je kan dan zeker spiermassa verliezen maar als je meer gaat trainen ga je ook automatisch meer eten dus dat is waarschijnlijk de reden dat je geen spiermassa verliest ;)

Richelle, 28-06-2011 14:25 #4
Maar stel dat je nu meer cardio training doet. Ik zit bijvoorbeeld op wedstrijdzwemmen, 5x per week 105 minuten. Dan verlies ik echt geen spiermassa! Dat kan niet, integendeel zelfs!

Anissa, 08-10-2009 21:21 #3
Dit is niet correct, in de cut moet je net je behoefte berekenen (je onderhoud) en dààr nog eens zo'n 400 kcal onder gaan in je voeding.vb. Een gemiddelde vrouw met een gemiddelde hoeveelheid beweging heeft zo'n 1800-1900 kcal nodig, dan moet je om te cutten zo'n 1400 kcal per dag gaan eten, maar wel cleane calorieen, geen ongezonde troep dus. Je moet veel eiwitten eten, niet teveel koolhydraten maar wel voldoende. Gooi hier cardio bij en ja, je krijgt een ververbrandingsbom. Wel moet je de cut redelijk lang aanhouden, zo'n 3 - 4 maand, zo kan je lichaam wennen. Na de cut eet je best gewoon terug je normale aantal kcal voor je onderhoud, of indien je spieren wil winnen, kun je gaan bulken, maar da's opnieuw een heel ander verhaal.
En ja, voor die maaltijd vlak voor het slapengaan, letter vlak ervoor, kies je een maaltijd met veel eiwitten en zo weinig mogelijk koolhydraten, vb magere platte kaas gaat vlotjes binnen en ligt niet op je maag

Emiel, 29-07-2009 17:17 #2
Ik ben benieuwd of het in de praktijk zo makkelijk gaat?

Martijn, 24-10-2008 02:03 #1
Ik begrijp onderstaande zin niet, je eet toch altijd je maaltijd voor het slapen gaan?

"Eet je laatste maaltijd voordat je naar bed gaat en zorg dat daar weinig koolhydraten in zitten." Reactie infoteur, 24-10-2008
Ik bedoel vlak voordat je naar bed gaat ;)
Normaal eten mensen uren voordat ze naar bed gaan.

Infoteur: Sanpaulo
Subrubriek: Dieet
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!