InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Oestrogeen remt de veroudering

Oestrogeen remt de veroudering

Oestrogenen zijn belangrijke hormonen die bij vrouwen onder andere de veroudering tegengaan. Om te begrijpen hoe men door plantaardige oestrogenen vitale lichaamsfuncties in stand kan houden, is enige kennis over het vrouwelijk hormoon oestrogeen noodzakelijk.

Oestrogenen, vrouwelijk hormonen voor vitale lichaamsfuncties

Oestrogenen zijn belangrijke vrouwelijke hormonen. Ze zijn nodig om de gezondheid van nagenoeg alle lichaamsweefsels te behouden. Oestrogenen helpen de beenderen versterken en zo osteoporose te voorkomen. Ze zorgen voor een gezonde, mooie, soepele huid, een normale bloeddruk, een normale cholesterolspiegel en dergelijke. Ze houden de slagaderwanden elastisch. Ze zorgen voor een goede hersenfunctie en een gezond emotioneel evenwicht. Bij vrouwen gaan oestrogenen verouderingsverschijnselen tegen. Jonge meisjes produceren zeer veel oestrogeen. Oestrogenen spelen een rol bij de ontwikkeling en de functie van de geslachtsorganen.

Oestrogenen, hormoonbalans en kankerpreventie

Oestrogenen zijn dus zeer belangrijk, maar wat van even groot belang is, ze kunnen zorgen voor een evenwicht in de hormoonbalans. Zoals al zo vaak aangegeven in de discussie over kankerpreventie, ligt een teveel aan oestrogeen aan de basis van veel westerse beschavingsziekten, van borstkanker tot andere kanker en hart- en vaatziekten. Vanaf ongeveer 35 jaar begint de productie van oestrogeen in de regel te dalen. Het toedienen van kunstmatige oestrogenen kan op zijn beurt leiden tot een teveel aan oestrogeen, wat een verhoogd risico op hormoongerelateerde kankers met zich meebrengt.

Plantaardig oestrogeen als vervanger van menselijk oestrogeen

Een alternatief voor kunstmatig oestrogeen is plantaardig (ook wel fyto-oestrogeen genoemd). Plantaardig oestrogeen heeft een duizendmaal zwakkere werking dan menselijke oestrogenen. Plantaardige oestrogenen zijn al eeuwenlang aanwezig in ons dieet (voornamelijk in groenten en fruit), en zijn eigenlijk de primitieve voorlopers van het eigen menselijk oestrogeen. Hoe ouder een vrouw wordt, hoe belangrijker de rol van de plantaardige oestrogenen wordt. Jonge vrouwen maken genoeg eigen krachtig oestrogeen aan en hebben daarom weinig plantaardig oestrogeen nodig, maar naarmate de productie van het eigen oestrogeen afneemt, moet het fyto-oestrogeen de rol van het eigen oestrogeen overnemen, en zo zorgen voor een goede oestrogeenbalans.

Waar vinden we plantaardige oestrogenen?

Plantaardige oestrogenen zitten in een groot aantal groenten- en fruitsoorten. De meest voorkomende types van plantaardige oestrogenen zijn isoflavonen en lignanen. Ze hebben niet alleen de eigenschap dat ze oestrogeenreceptoren blokkeren en zo menopauzesymptomen verlichten, ze remmen ook de productie van enzymes af die betrokken zijn bij de groei van kankercellen.

Enkele voedingsmiddelen die rijk aan oestrogenen zijn: alfalfa, appelen, asperges, bonen, broccoli, erwtjes, groene paprika, knoflook, melk, olijfolie, peren, peulvruchten, sojaproducten, tarwekiemen, uien, volle rijst en wortelen.
© 2008 - 2014 Serkozy, gepubliceerd in Dieet (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Overgewicht door hormonen in vleesOvergewicht door hormonen in vleesOvergewicht behoort tot de hardnekkigste problemen in de gezondheidszorg. Door overbelasting van hart en bloedvaten zijn…
Hormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronHormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronDe geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron zijn belangrijk voor hoe we ons voelen. Deze hormonen spelen…
Sojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten eten ter preventie tegen kankerSojaproducten nemen in Nederland behoorlijk in populariteit toe. Soja is een prima vleesvervanger die door vegetariërs v…
Oestrogeen hormoon en functieOestrogeen hormoon en functieOestrogeen hormoon of oestrogenen is een hormoon dat voornamelijk tijdens de zwangerschap veel voorkomt, maar gedurende…
Soja is niet gezondSoja is niet gezondVeel mensen die een melkallergie hebben stappen over op het drinken van sojamelk of gebruiken andere producten met soja…

Reageer op het artikel "Oestrogeen remt de veroudering"

Reacties

Zonne (infoteur), 05-02-2014 18:21 #6
Het probleem is toch veel eerder dat vrouwen een teveel aan oestrogeen hebben?! En een tekort aan progesteron! Dan is innemen van extra oestrogeen juist helemaal niet goed.

Nicole, 14-02-2013 14:27 #5
Ben een 58 jarige vrouw uit Belgie en door allerlei menopauze ongemakken gebruik ik reeds verscheidene jaren het middel Oestrogel (estradiol) (transdermaal = een dosis moet op de huid van benen of armen dagelijks ingesmeerd). Dit is een lichaamseigen oestrogeen en zou dus minder gevaarlijk zijn dan chemische middelen volgens mijn arts. Ik gebruik de laagst mogelijke dosis dit is 1 x pompen. Dit gebruik ik 6 weken en de laatste 2 weken gebruik ik Utrogestan oraal (= een natuurlijk gemicroniseerd progesteron) bij, dit omdat ik mijn baarmoeder nog heb en dit is dus nodig volgens de arts. Na deze 6 weken stop ik 10 dagen. Ik doe deze cyclussen meestal een maand of 7 - 8 en dan stop ik voor minstens 3 maanden, om te zien of mijn overgangsklachten reeds verbeterd zijn intussen. Vorig jaar heb ik het hele jaar Oestrogel genomen en voelde mij zeer goed, geen overgangsklachten en voelde mij jonger en vitaler dan vroeger.
Nu ben ik weer gestopt omdat ik s'nachts weer enkele malen warmteopwellingen begon te krijgen en dat is voor mij steeds een aanwijzing om er even mee te stoppen mede omdat ik na een lange periode ook wat spijsverteringsproblemen krijg door de inname van de progesteron ondanks ik maar 1 of 2 pilletjes per dag neem in de 14 dagen dat ik dit moet bijnemen (meestal worden er 3 per dag voorgeschreven maar minder kan volgens de gyneacoloog geen kwaad).
De middelen die ik beschrijf dienen steeds door een arts te worden voorgeschreven en het is ten allen tijde ook aan te raden eerst met de arts er over te praten want niet iedereen is hetzelfde en wat voor mij een oplossing is kan voor een andere vrouw problemen geven.

Johanna, 10-06-2012 22:09 #4
Ik lees net dat oestrogeen innemen boven 60-65 jaar zeer gevaarlijk is i.v.m. hart en vaatziekten.

Ankie, 28-04-2012 20:31 #3
Ik ben nu 42 en heb in februari mijn baarmoeder en beide eierstokken moeten laten verwijderen. Resultaat in vervroegde menopauaze met alle gevolgen van dien.opvlieger, warmte opwelling, nachtelijk zweten, schommeling van humeur, …
De arts beveelt me OESTROGEL aan maar ik twijfel, zou liever op natuurlijke basis doorgaan maar tot nu toe haal ik daar geen goed resultaat mee… iemand ervaring met oestrogel of iets anders wat kan helpen.

Martine van der Meerf, 25-01-2012 17:26 #2
Ik ben bijna 72 en gebruik nog altijd Oestrogenen. Voel me super en schaats nog wekelijks op de J.Edenbaan in Amsterdam. Op m'n 42ste had ik een leesbril nodig. Nu lees ik weer zonder bril! Ben benieuwd of er meer vrouwen zijn met deze ervaring.

An van Roosmalen, 27-02-2009 14:12 #1
Op indicatie van een alternatief arts heb ik ooit plantaardige oestrogeen-pillen geslikt, die in Duitsland bij een apotheek besteld werden. Is het zinvol om die in te nemen?

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Dieet
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!