InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe kom ik aan die bierbuik?

Hoe kom ik aan die bierbuik?

Hoe kom ik aan die bierbuik? Veel mannen ontwikkelen naarmate ze ouder worden de zogenaamde "bierbuik". Vet hoopt zich op rond je middel en een vooruitstekend buikje wordt zichtbaar. Veelal krijgt bier de schuld, vandaar de naam bierbuik.

Hoe kom je aan de bierbuik?

Veel mensen worden naarmate ze ouder worden dikker, niet alleen de mannen, maar ook de vrouwen verzamelen meer vet dan goed voor hen is. Vanzelfsprekend komt dit niet, zoals men vaak zegt, door het bier. Bier is dan wel heel calorierijk, ongeveer 80 calorieën per biertje, maar de dikke buiken komen niet specifiek door het bier. De feitelijke veroorzaker van de bierbuik zijn de vette snacks en versnaperingen die vaak met het bier geconsumeerd worden. Ook werkt bier eetlustopwekkend, waardoor men sneller zal gaan snacken. Bovendien wordt bier vaak geschonken op een feestje, vergezeld van vette happen, nootjes of chips. Dit tezamen zet extra aan. Wanneer je dan ook nog eens gewend bent om rond de 20 biertjes op een avond te consumeren, tesamen met de nodige snacks, dan zit je al gauw aan een aantal maal je benodigde daghoeveelheid calorieën.

Hebben vrouwen ook een bierbuik?

Bij vrouwen verzamelt het vet zich meer rond de dijen en heupen, hierdoor hebben zij niet de uitgesproken bierbuik die mannen kunnen hebben. Een bierdrinkende vrouw kan dus net zoveel vet verzamelen als de bierdrinkende man, alleen zit het andere plaatsen en steekt het niet zo opvallend uit.

Hoe kom je van je bierbuik af?

Veel mannen vinden hun bierbuik niet prettig en niet mooi. Het zit in de weg, je krijgt rugklachten en je bent de vraag wanneer de kleine wordt verwacht meer dan zat. Wanneer je van de bierbuik af wilt hier een aantal tips:
  • Halveer de hoeveelheid bier die je gewend bent te drinken
  • Wissel je glazen bier telkens af met een glas water
  • Vermijd de vette snacks, probeer je te beperken tot een augurk, stukje komkommer of een enkel stukje kaas.
  • Ga sporten, in de sportschool kan men een speciaal trainingsprogramma volgen om de bierbuik te verminderen.
  • Wil je veel buik kwijt? Halveer dan ook je de porties die je met je gewone maaltijden eet en beperk je tot 1 à 2 biertjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe kom ik aan die bierbuik?"

Infoteur: Ceetee
Gepubliceerd: 08-09-2008
Subrubriek: Dieet
Special: Ziekten en gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!