InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met een crashdieet

Afvallen met een crashdieet

Afvallen met een crashdieet Veel mensen die bezig zijn met afvallen, willen zo snel mogelijk resultaat zien. Het is motiverend om te zien hoe de kilo's eraf vliegen, motiverender dan wanneer het gewichtsverlies niet zo heel snel merkbaar is. Veel mensen proberen daarom snel gewicht te verliezen met zogenaamde crashdiëten waarbij je extreem weinig calorieën binnen krijgt.

Wat is een crashdieet?

Met een crashdieet wordt een dieet bedoeld waarbij je een minimaal aantal calorieën binnenkrijgt, zodat je snel gewicht verliest. Tijdens het volgen van een crashdieet eet je minder dan je lichaam eigenlijk nodig heeft. Wanneer je minder dan 1300 calorieën per dag eet, kun je van een crashdieet spreken. Voorbeelden van dit soort diëten zijn het ziekenhuisdieet (oorspronkelijk bedoeld om mensen voor een operatie nog snel wat kilo's kwijt te laten raken), het koolsoepdieet, het sapdieet en ook het Sonja Bakker dieet wordt gezien als een crashdieet.

Wat zijn de gevolgen van een crashdieet?

  • Wanneer je een crashdieet volgt, zul je op korte termijn veel gewicht verliezen, maar is de kans ook groot dat je te weinig noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgt. Het is belangrijk om er op te letten dat je voldoende van alles binnenkrijgt op een dag, en om voedingssupplementen te slikken als dit nodig is.
  • Omdat je lichaam zo weinig calorieën binnenkrijgt, gaat het als het ware in de 'spaarstand'. Het lichaam handelt alsof er een hongerwinter gaande is, de stofwisseling zal langzamer gaan om zo min mogelijk energie te verbruiken. Het lichaam zal zelfs de spiermassa aanbreken om extra energie binnen te krijgen. Het voedsel dat je toch binnenkrijgt zal echter opgeslagen worden als vetreserve. Het gevolg is dat je na een crashdieet heel wat kilo's zal zijn kwijtgeraakt, maar dit zit hem vooral in verloren spiermassa. Als je na het dieet weer normaal gaat eten, zal je lichaam gaan hamsteren voor het geval het weer te maken krijgt met een 'noodtoestand'. Je stofwisseling is door het crashdieet trager geworden, waardoor je de verloren kilo's er in no time weer bij aan hebt, en misschien zelfs meer weegt dan je deed voordat je aan het crashdieet begon.

Kort samengevat kunnen de gevolgen van een crashdieet dus zijn:
  • Een hoger vetpercentage
  • Minder spiermassa
  • Een lagere stofwisseling

Kun je een crashdieet volgen zonder risico's?

Het volgen van een crashdieet is niet per definitie slecht of zonder resultaat. Het kan handig zijn als je even snel een paar kilo kwijt wil. Je moet er alleen op letten dat je tijdens het dieet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, en desnoods voedingssupplementen slikt om je dieet aan te vullen. Na het dieet moet je uitkijken dat je niet weer in je oude eetpatroon vervalt, anders heb je de kilo's er zo weer aan zitten. Dit wordt ook wel het 'jojo effect' genoemd. Daarom is het beter om, als je blijvend af wilt vallen, hier een langere periode voor uit te trekken. Het afvallen gaat dan weliswaar langzamer, maar het verstoort je stofwisseling niet, waardoor je na het dieet ook niet heel snel weer kilo's zult aankomen. Als je wilt afvallen is het verstandig om je op je vetpercentage te richten en niet op de weegschaal. Met een crashdieet val je bijvoorbeeld veel kilo's af, maar aangezien dit vooral in de afgenomen hoeveelheid spiermassa zit, is dit geen effectieve manier van afvallen.
© 2009 - 2017 Rosan86, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Afvallen met een crashdieet"

Reactie

Persoon, 27-07-2015 14:41 #1
Ik eet in de middag nu alleen een broodje met kaas en in de avond eet ik een beetje avondeten. En ik heb echt geen idee hoeveel calorieën ik binnen krijg.

Infoteur: Rosan86
Gepubliceerd: 28-04-2009
Subrubriek: Dieet
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!