InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Tarwevrij dieet: help, wat kan ik eten?!

Tarwevrij dieet: help, wat kan ik eten?!

Tarwevrij dieet: help, wat kan ik eten?! Een tarwe-allergie. Je hebt het zelf, iemand in je omgeving heeft het of je hebt er wel eens van gehoord. Mensen met een tarwe-allergie kunnen voedingsmiddelen waar tarwe in zit slecht verdragen. De hevigheid ervan kan per persoon verschillen. Feit blijft dat het (in het begin) erg lastig is om uit te zoeken in de supermarkt wat je kunt eten en wat niet. Gelukkig zijn er toch nog heel wat mogelijkheden. Je moet ze alleen even kennen. Je hebt een tarwe-allergie. Erg lastig, want dan kun je een heleboel producten niet eten. Laten we vooral kijken wat je nog wel kunt eten met een tarwe-allergie, want gelukkig is dat nog best veel en goed te doen als je een beetje weet wat er allemaal is.

Is tarwevrij hetzelfde als glutenvrij?

Om direct misverstanden te voorkomen: tarwevrij is niet hetzelfde als glutenvrij! Glutenvrije producten zijn producten waar méérdere glutenbevattende graansoorten niet inzitten: tarwe, rogge, gerst, spelt, haver, kamut. In tarwevrije producten kunnen andere granen dan tarwe nog wél zitten.

Wat merk je als je een tarwe-allergie hebt?

Niet iedereen met een tarwe-allergie reageert hetzelfde op het binnenkrijgen van tarwe. De volgende dingen zou je kunnen merken:
  • Verstopte neus
  • Oedeem, bijvoorbeeld plaatselijke vochtophopingen in en op het lichaam
  • Jeuk
  • Maag- en/of darmklachten, bijv. buikpijn, misselijk, overgeven, kramp, constipatie, diarree, slijm of bloed bij de ontlasting
  • Luchtwegklachten, bijv. geïrriteerd neusslijmvlies, hoesten, niezen, benauwdheid, astma

Waar kun je tarwevrije producten kopen?

Voedingswinkels met tarwevrije producten:
  • Albert Heijn; heeft op de eigen AH-producten allergie-informatie staan waarop je kunt zien of het product tarwevrij is of niet.
  • Reformwinkel; speciale winkel voor mensen met allergieën of voor mensen die graag biologisch willen eten.
  • Digros; heeft glutenvrij brood in de diepvries. Dit brood bevat dus ook geen tarwe.
  • Coop; verkoopt glutenvrije producten waaronder pasta, pizzabodem, koekjes. Deze producten bevatten dus ook geen tarwe.
  • De Tuinen; heeft verschillende voedingsmiddelen, o.a. brood, chips en drankjes die tarwevrij zijn.
  • Plus; heeft een allergieafdeling waar je o.a. tarwevrije koekjes, crackers, zoutjes en broodmeel kan kopen.
  • Bakker; speltbrood, gemaakt met alleen speltmeel waar dus geen tarwe in zit; vraag dit na, want sommige speltbroden bevatten toch een beetje tarwe.

Welke mogelijkheden heb je met een tarwevrij dieet?

Omdat het veel tijd kost om in de supermarkt alle ingrediëntenlijstjes af te gaan, staan hieronder wat lijstjes met producten die je zou kunnen eten met een tarwe-allergie.

Mogelijkheden voor het ontbijt en/of de lunch
  • Havermoutpap met lijnzaad (voor de stoelgang om ervoor te zorgen dat dit wel wordt bevorderd ondanks dat je minder vezels eet die je normaal uit brood haalt) en eventueel wat rozijnen/krenten of fruit er doorheen. Belangrijk te weten is dat haver vaak naast tarwe groeit en je van de haver in de supermarkt eventueel iets van tarwe binnen zou kunnen krijgen. Om dit te voorkomen koop je de havermout in de reformwinkel. Daar verkopen ze haver dat niet naast tarwe heeft gegroeid en geheel tarwevrij is.
  • Schaaltje (Griekse) yoghurt; met eventueel wat fruit erin of ''The Original CRUNCHY'' (muesli met haver) van het merk Jordans; het laatste kan ook door de melk gegeten worden.
  • Smoothy van yoghurt (en eventueel melk toegevoegd) met stukjes fruit erin en eventueel wat havervlokken.
  • Glutenvrij brood; te vinden in het glutenvrije schap of in de diepvries bij veel supermarkten. Ook te koop bij de Tuinen.
  • Corn Flakes van het merk Dietary Specials; o.a. te koop bij de Coop.
  • Glutenvrije crackers; o.a. te koop bij de Tuinen.
  • Tarwevrije crackers bij de Digros van het merk Ford (alleen Rogge).
  • Salade met tonijn of kip met ei, avocado, uitje en dressing (zie tarwevrije sauzen).
  • Gekookt ei gerold in rookvlees van Albert Heijn.
  • Gebakken ei met tomaat, kaas, en kruiden.
  • Tip: met een broodbakmachine bak je je eigen brood met bijvoorbeeld speltmeel.

Tarwevrije tussendoortjes
  • Liga 1e stap voedingsbiscuit; let op: alleen de 1e stap is tarwevrij.
  • Peijnenburg ontbijtkoek; let op: in de meeste zit geen tarwe, in enkele soorten wel. Lees goed de ingrediëntenlijst. De soorten: Tussendoor, Vruchten, Lekkere Start, Overheerlijk bevatten in ieder geval geen tarwe.
  • Kapitein Koek reep
  • Rijstwafel
  • Fruit
  • Eat Natural mueslireep
  • Sesamkoekjes; te koop in de supermarkt bij het Zonnatura-schap en bij de Xenos

Tarwevrij broodbeleg
  • Kaas
  • Pindakaas
  • Hagelslag; let op: niet de vruchtenhagel van de Ruijter
  • Appelstroop
  • Sandwich Spread
  • Jam; let op: in de jam van Céreal zit wel tarwe
  • Albert Heijn-merk; runderrookvlees
  • Albert Heijn-merk; runder gekookte worst
  • Filet Americain; let op: kijk op de ingrediëntenlijst; niet alle filet is tarwevrij

Mogelijkheden voor de avondmaaltijd
  • Verse groenten
  • Groenten uit blik
  • Aardappelen
  • Rijst
  • Maggi; Hollands pannetje met broccoli
  • Glutenvrije pasta van de Tuinen, de Coop, de Albert Heijn; ook kant en klaar in blik te koop
  • Perfekt; sajoer boontjes boemboe; pittige oosterse boontjes
  • Aardappelpuree van de Lidl; Gut Frielingshof Puree
  • Aviko; Hollandse Aardappelschotel; diepvries
  • A La Minute; aardappelschotel; te vinden in de koeling
  • Chili con carne met bruine bonen of kapucijners, Heinz tomatenketchup, Heinz gepelde tomaten uit blik, verse groenten of een zakje groenten toevoegen; knoflook; mais (helaas zitten in de chili con carne-mixen en -sauzen uit de supermarkt allemaal tarwe).

Mogelijkheden voor het toetje
  • Vla
  • Yoghurt
  • Kwark
  • Fruit
  • Pudding; let op: niet alle pudding is tarwevrij zoals griesmeelpudding
  • Waterijs
  • Softijs
  • Roomijs; let op: aan sommige ijssoorten worden koekjes of andere tarweproducten toegevoegd zoals stroopwafelijs; ook in de Magnum Temptation zit tarwe (brownies).

Mogelijkheden voor snacks/hapjes
  • Naturel chips
  • Pinda flips
  • Tortillachips
  • Brie
  • Olijven
  • Borrelnootjes van Lidl

Tarwevrije sauzen
  • Voor over de pasta:
    • Albert Heijn eigen merk; Sugo Basilico; pastasaus met tomaten en basilicum
    • Heinz; Spagheroni; pasta saus tradizionale
    • Grand'Italia; alle sauzen
    • Honig; Mix voor Macaroni en Spaghetti
    • Chef-Koch; Fix Spaghetti Bolognese; te koop bij Lidl
  • Voor over de rijst:
    • Knorr; Chicken Tonight Tandoori mild
    • Patak's Original; Korma Curry cooking sauce
  • Voor over de sla:
    • Albert Heijn eigen merk; Honing Mosterd sla dressing
    • Remia; dressing naturel
  • Voor bij snacks of vlees:
    • Calvé; Yofresh
    • Heijns; tomatenketchup

Tarwevrije soepen
  • Thai kitchen; Chicken Instant Rice Noodle Soup
  • Maggi opkikker; Groentefit; 9 groenten
  • bouillon (runder, kip, vlees)

Tarwevrije jus
  • Cusina; vleesjus; te koop bij Lidl

Tarwevrije dranken
  • De meeste dranken kun je drinken. Let op: in sommige ice tea zit tarwe.

Je wilt met anderen uit eten, maar kan dat eigenlijk wel?

Ook met een tarwe-allergie kun je nog steeds uit eten gaan. Wanneer je hiervoor kiest, neem dan bijvoorbeeld:
  • Salade (vraag even na welke dressings ze hebben en of deze tarwevrij zijn)
  • Ongepaneerd vlees zoals biefstuk, kipfilet en entrecote

Heb je zo'n heftige allergie dat je vlees niet gebakken mag worden op een plaat waar ander vlees op gebakken wordt, bel het restaurant of check de internetsite van tevoren om te kijken of het restaurant rekening houdt met mensen met een tarwe-allergie. Zie hieronder een website waar mensen met een tarwe-allergie hun reactie plaatsen over verschillende restaurants. Schaam jezelf er niet voor de bediening te vragen of ze na willen vragen of het gerecht dat je wilt eten tarwevrij is.

Als je nog meer wilt weten over tarwevrij eten

De Albert Heijn heeft een lijst op internet gezet met haar eigen merk-producten die glutenvrij zijn. Ter informatie: met een tarwe-allergie mag je alleen geen tarwe eten, met een gluten-allergie naast tarwe ook geen rogge, haver, gerst, spelt en kamut. Daarnaast zijn er verschillende websites, waaronder de bekende Internet-winkels Livaad en Glutenvrije markt waarop je tarwevrije producten kunt vinden en deze eventueel kunt bestellen.

Welke restaurants zijn geschikt als je tarwevrij eet?
Op de website http://www.livaad.nl/zoekenhoreca.php kun je reacties van mensen met een tarwe-allergie lezen, die restaurants hebben bezocht en hierover een beoordeling over hebben geschreven.

Een laatste tip

Blijf de ingrediëntenlijstjes goed lezen. Je zal zien dat je steeds meer producten vindt die ook tarwevrij zijn. Ook dat je op een gegeven moment goed weet welke producten je kunt kiezen, wat het boodschappen doen sneller doet gaan. Gelukkig houden fabrikanten steeds meer rekening met mensen die een allergie hebben. Zo zijn er al een heleboel producten tarwevrij gemaakt doordat er maiszetmeel of aardappelzetmeel in verwerkt wordt i.p.v. tarwezetmeel.

Lees verder

© 2016 Wuppie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Livaad, glutenvrije databankLivaad, glutenvrije databankLivaad is een site met een online database waarin meer dan 30.000 glutenvrije producten zijn opgenomen. Deze worden gege…
Allergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingAllergie voor eiwitten en noten: symptomen en behandelingEen van de meest voorkomende allergieën is de allergie voor eiwitten of proteïnen. Het gaat onder meer om eiwitten in ei…
Brood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manierBrood helpt bij vermageren! Dieet op een gezonde manierIn tegenstelling tot wat vele mensen denken helpt brood wel degelijk bij het vermageren. Dat blijkt uit een nieuwe Ameri…
ADHD dieet voor kinderenKinderen met ADHD kunnen door het volgen van een streng dieet al na een paar weken van hun gedragsproblemen afkomen. Dat…
Afvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep AAfvallen met het bloedgroep dieet: bloedgroep AAfvallen met het bloedgroep dieet wanneer je bloedgroep A hebt bestaat voornamelijk uit vegetarische gerechten met veel…
Bronnen en referenties
  • http://tarweallergie.nl/
  • http://www.voedselallergie.nl/allergenen/17-tarwe-allergie.html

Reageer op het artikel "Tarwevrij dieet: help, wat kan ik eten?!"

Reacties

Silvia, 21-11-2014 09:32 #20
Ik heb de indruk dat de schrijver van dit artikel geen idee heeft dat er een verschil bestaat tussen glutenvrij en tarwevrij. Tarweallergie is nog een tik erger dan glutenallergie! Dus iemand met een tarweallergie kan b.v. GEEN speltbrood eten. En vinger weg van producten waar zetmeel in zit! Dit is meestal tarwezetmeel. Alleen als vermeld staat "aardappelzetmeel" of "maiszetmeel" kan je producten eten. Succes allemaal!

C. Walraven, 29-06-2014 14:18 #19
Zijn er tarwevrije voedingsmiddelen te koop in buitenland. Dit i.v.m een buitenlandse vakantie?

Sandra, 09-12-2013 13:40 #18
Slecht artikel, in genoemde producten zit tarwe. Niet klakkeloos overnemen dus, maar etiketten lezen! Verder zijn er voldoende sites te vinden met gluten-, tarwe-, melkvrije recepten. Maar etiketten lezen blijft het beste advies!

Louise, 20-11-2013 22:33 #17
Bij tussendoortjes staat ontbijtkoek. Hier zit inderdaad rogge in, maar mensen met een glutenallergie mogen ook geen roggen.
Zie www.glutenvrij.nl, het dieet en dan hoe lees ik een etiket.
Daar staat precies wat niet mag en daar staat ook rogge bij!
Gr.

Carine Vandenplas, 11-03-2013 13:07 #16
Geachte,
gluten free macaroni bereiden met lactose melk, en dan zit ik vast wet nog ni veel de diagnose is juist gesteld en weet geen raad met hoe en wat,
kun je me helpen,
dank met voorbaat,
groetjes Vandenplas.

Margriet, 19-09-2012 23:00 #15
Wederom misleidend. Onze diëtiste wist dit ook niet of heeft verzuimd het te vertellen. En ik maar glutenvrij brood maken met tarwe erin.

Paul, 15-06-2012 13:07 #14
Zelfs in mayonaise (van calve) kan zit tarwe.

Jwillems, 31-05-2012 21:56 #13
Onze dochter van 21 heeft te horen gekregen dat ze tarwe, melk allergie heeft. waar kan ik lekkere recepten vinden.

D, Minten, 14-02-2012 17:24 #12
Onze zoon van 21 heeft vanmorgen te horen gekregen dat hij allergisch is voor tarwe, pinda, amandelen ein hij krijgt jeuk van fruit eten. Mijn man is allergisch voor spinazie en ik voor peulvrachten koken wordt zo wel een heel gepuzzel gelukkig zijn we gek op vis en pasta (oj, daar zit ook tarwe in geloof ik) dus wie recepten heeft kom maar op want ik weet het even neit meer.

Christa Vermeulen, 22-12-2011 21:29 #11
Het is een groot misverstand om er vanuit te gaan dat glutenvrije producten ook tarwevrij zijn!
Bij glutenallergie kun je niet tegen de vliesjes om een graankorrel, bij tarweallergie kun je niet tegen alles van de tarwekorrel. Bij sommige glutenvrije producten kan er glutenvrije tarwe in verwerkt zitten en deze zijn dus niet geschikt voor mensen met een tarweallergie.

Ellen, 02-09-2011 14:55 #10
Er zit in de genoemde artikelen wel degelijk tarwe. Het is daarom altijd verstandig naar de ingredienten te kijken of vragen.

Else, 26-07-2011 12:30 #9
Tarwevrij en glutenvrij worden nogal eens door elkaar gebruikt. Zo is tarwezetmeel wel glutenvrij maar niet tarwevrij, en speltmeel wel tarwevrij maar niet glutenvrij. Mensen die tarwevrij en/of glutenvrij eten, hebben vaak te maken met een darmaandoening. Momenteel komt steeds meer informatie vrij over de effecten van tarwe op de hersenwerking. Recent onderzoek aan Wageningen UR heeft uitgewezen dat een allergeenvrij dieet (een dieet zonder o.m. tarwe, soja, noten en pinda's) een verbetering van rond de 64% te zien gaf bij een testgroep met ADHD-verschijnselen.

Lees ook: http://resource.wur.nl/wetenschap/detail/jongeren_raken_adhd_kwijt_met_dieet/
http://www.wddty.com/brilliantly-wheat-free.html

Dr Frank (. Expert )., 24-07-2011 15:44 #8
In roggebrood zit vaak ook tarwe. maar niet in alle varianten. in de natuurwinkel hebben ze een variant tarwe vrij
dus goed etiketten lezen!

Jan, 06-07-2011 13:43 #7
Even een extra tip roggebrood van Dijk (dat gele pakje) snij ik altijd de zijkanten van af, en heb nergens last van :)

Petra, 27-04-2011 13:30 #6
Bouillon van blokjes, bv maggi zit ook tarwe in, dus oppassen. alle tarwe verwante artikelen kunnen toch sporen bevatten. opletten en keuzes maken dus.

Aline (Diëtist), 06-01-2011 20:50 #5
Gemodificeerd zetmeel is niet (!) van tarwe gemaakt. Dit zetmeel is afkomstig van mais of rijstzetmeel. Zelfs als het woord 'gemodificeerd' er niet voorstaat, is het niet van tarwe gemaakt. Het woord 'tarwe' moet expliciet genoemd worden. Daarnaast is tarwe-eiwit niet hetzelfde als gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut, daarom mag bij glutenallergie geen spelt worden gegeten, maar bij een tarweallergie wel!

Over de variatiemogelijkheden die geboden worden: alle varianten van Kapiteit Koek bevatten tarwe, daarnaast ook in alle ontbijtkoeken. Neem de informatie van deze site niet klakkeloos over, maar blijf altijd etiketten lezen!

Marcussen, 11-11-2010 19:31 #4
Helaas heb ik een tarweallergie. U schrijft dat je ook glutenvrije artikelen kunt eten. Maar in een hoop gluterije artikelen zitten nog wel tarweeiwitten. Zelf bij verschillende artikelen te koop bij AH, met stikker gluten vrij het koerenaartje met schuine streep, vindt ik in de ingredientenlijst het product tarweeiwit. Ook gemodificeerd zetmeel kan van tarwe gemaakt zijn. Ik ga er vanuit dat het gemodificeertzetmeel van tarwe is mits er op staat dat het van iets anders is gemaakt. Hopend u hier mee van dienst te zijn geweest.
Met vriendekijke groet, F. Marcussen

Anita Storms, 12-04-2010 11:55 #3
Mijn man mag vanwege zijn artritis psoriatica geen tarwe en geen gluten meer eten. Ik weet niet meer wat ik wel kan koken, overal zit tarwe in.

Dan, 31-03-2010 08:36 #2
Speltmeel kun je niet gebruiken, dit bevat hetzelfde als tarwe, dus daar reageer je ook op!

Elma, 01-03-2010 10:39 #1
Gemodificeerd zetmeel kan ook tarwe bevatten, en zit o/a in Heinz spread.

Infoteur: Wuppie
Subrubriek: Dieet
Special: Lichamelijk ongemak
Reacties: 20
Medische informatie…
Schrijf mee!