InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Lightproducten zitten vol met Aspartaam

Lightproducten zitten vol met Aspartaam

Lightproducten zitten vol met Aspartaam U wilt afvallen en u kiest dan ook automatisch voor Light producten want dat is het beste toch? Is dat wel zo en weet u dat wel zeker? NEE dat is niet zo. In veel producten en zeker in Light producten zit Aspartaam en dit middel is de vervanger van suiker en kan meer dan 90 ziekteverschijnselen veroorzaken. Ernstige ziektes wel te vertellen zoals Kanker en MS, suikerziekte en nog veel meer. Aspartaam zit in heel veel artikelen zoals: koekjes, snoepjes, babyvoeding, frisdranken en meer...
Light producten zijn een gevaar voor de gezondheid en zorgen er ook nog voor dat u nog méér gaat eten en drinken. Dé manier van afvallen is door gezond te eten en minder te eten. Bent u het er niet mee eens? Lees dan eerst eens wat light producten met uw gezondheid kunnen doen.

Maar light is toch minder suiker?

Light producten zijn helemaal niet wat ze lijken te zijn. Je denkt er goed aan te doen door ze te gebruiken omdat er 30% minder suiker in zit of 30% minder vet, maar wat er voor in de plaats is gekomen in is velen malen ongezonder dan u in je gaten heeft. Maar dat wordt er natuurlijk niet bij vermeld want dat zou het allemaal niet meer zo lekker verkopen. En dat is het enige doel dat de voedingsmiddelenindustrie voor ogen heeft. Niet uw gezondheid, niet uw slanke lijn, nee…verkoopcijfers! Dat is het enige dat telt. Bovendien zorgen lightproducten dat u juist méér trek zult krijgen en meer dorst zult krijgen dus zal er van afvallen niet echt wat komen. Light producten zijn dus zeer ongezond en dit word veroorzaakt door een ingredient die in de plaats van suiker wordt gebruikt. En dit ingrediënt heet: ‘Aspartaam’. Al eens van gehoord? Ik hoop het want in dat geval weet u al wat ik u wil gaan vertellen.

Wat is aspartaam?

Aspartaam is een vervanger voor suiker. Het is in 1965 per ongeluk ontdekt bij het bedrijf ‘Searle’. Een chemicus was een geneesmiddel aan het testen tegen maagzweren en ontdekte toen ‘per ongeluk’ het middel dat later aspartaam genoemd werd. Het leek een doorbraak en dat is het ook geweest, want de voedsel industrie heeft zich er geheel op gestort.
Aspartaam is 200x zoeter dan suiker en werd in eerste instantie goedgekeurd om in droge middelen te gebruiken. Later in 1981 mocht het in alle voedingsmiddelen gebruikt worden. Het leek dé oplossing. Geen suiker meer in producten en dus veel beter voor diegenen die willen vermageren of gezonder willen eten. Verdere onderzoeken werden eigenlijk niet gedaan en als ze al werden gedaan werden ze onder tafel geschoven want al die ‘light’ producten werden enorm goed verkocht en dat wilde men natuurlijk niet kwijtraken.

Afvallen is iets dat veel mensen graag willen. Het is moeilijk en als daar een middel uitkomt dat bij het afvallen kan helpen dan wordt dat heel snel in de armen gesloten en zo ging het ook met de light producten en nog steeds komen er light producten bij. Toch kwamen er ook signalen van het slechte effect van aspartaam, en die discussie is vandaag de dag nog steeds niet ten einde. Er zijn vele onderzoeken geweest die aanwijzingen geven dat aspartaam een gevaar voor de volksgezondheid is, maar evenzoveel onderzoeken zijn er geweest die beweren dat het echt geen kwaad kan. Daarbij komt dan ook nog eens dat aspartaam je aanzet tot eten en als je light dranken drinkt, dan krijg je meer dorst. Dus wie er nu het meeste gebaat met light producten, want niemand word er slanker van, dat is zeker. We worden dus voor de gek gehouden. Ons zwakke punt: een te zwaar lichaamsgewicht wordt gebruikt om ons langzaam maar zeker ziek te maken.

Waarom is aspartaam zo slecht?

We worden er niet onmiddellijk ziek van want sommige mensen lijken er eerst geen last van te hebben en kunnen het jarenlang gebruiken zonder daar ook maar iets van te merken. Maar dan kunnen ze last krijgen van vage klachten, chronische ziekten en die worden niet vaak teruggeleid naar het gebruik van aspartaam. Hoewel dit wel de oorzaak is.

Meer dan 90 ziekteverschijnselen

Chronische vermoeidheid, slapeloosheid, versnelde hartslag, hersentumoren, honger of dorst, gewrichtspijnen, impotentie, frigiditeit, oorsuizingen, spierkrampen, beven, depressies, fobieën, misselijkheid, geheugenverlies, allergische reacties, astmatische aandoeningen, menstruatieproblemen, oedeem, ademhalingsmoeilijkheden, kaalheid, concentratie problemen, gezichtsverlies, fibromyalgie, artritis, alzheimer, MS, Parkinson, epilepsie en ik kan nog wel doorgaan maar het is wel genoeg vind je niet?

En als je dan weet dat het in meer dan 6000 artikelen zit, die wij dagelijks aanschaffen in de supermarkt dan moet je toch wel even slikken of niet soms? Natuurlijk ligt het eraan hoeveel en hoe vaak je producten gebruikt waar aspartaam inzit en ook hoe lang, maar je merkt het eigenlijk niet totdat je ziek word en zelfs dan heeft vaak niemand in de gaten dat het door de voeding die je eet veroorzaakt wordt.

Op www.aspartaam.nl kun je er van alles over lezen als je geïnteresseerd bent. Ik weet wel dat mijn kijk op alle pakjes en potjes die in de supermarkt staan compleet is verandert. Ik denk nu beter na eer ik iets koop waarop staat dat het zo goed voor me is. Tegenwoordig koop ik niet meer zomaar iets en zeker niet als er light opstaat of suikervrij, want suikervrij wil vaak zeggen ‘met aspartaam’ of E-951. Ook de zouthoudende middelen Nutrasweet en Canderel bevatten Aspartaam.

Gelukkig laat niet iedereen zich voor de gek houden en doet men er ook alles aan om iedereen te laten weten dat er velen producten zijn die de gezondheid schaden. Op laatstgenoemde site staat ook vermeld in welke medicijnen het allemaal zit en ook in welke producten en dus: fabrikanten. Want ja, Aspartaam zit zelfs in medicijnen, maar ook in babyvoeding en snoep en koekjes. Er kan gewoon niet genoeg over verteld worden aan iedereen hoe gevaarlijk en slecht deze sluipende moordenaar is.

Dus nu kan ik niets meer eten. Dat kan toch niet?

Ja, zo lijkt het wel he? Er zal niet anders opzitten dan bewuster je voedsel en dranken te kiezen. De verpakkingen bevatten beschrijvingen van de ingrediënten en wanneer je twijfelt of iets wel goed is voor je, ga dan kijken of er zich in het product Aspartaam bevind of E-951 bevind. Zit het erin? Kies dan alsjeblieft iets anders of beter nog: koop het vers en maak het zelf klaar zodat je weet wat er in je eten zit.

Informeer jezelf

Ga ook eens een kijkje nemen op de volgende pagina's: fonteine.com en smaakversterkers.eu. Ik weet zeker dat je geen light product meer in je kast hebt staan als het tot je is doorgedrongen hoe gevaarlijk aspartaam is voor je gezondheid. En vooral ook voor de gezondheid van je kinderen.

Tot slot: Afvallen?

Er is maar één manier om af te vallen en dat is door minder te eten en meer te bewegen. Het lijkt een reclame riedeltje en dat is het ook natuurlijk, maar het is ook gewoon de waarheid. En dat weet je waarschijnlijk zelf maar al te goed. Laat alles wat verpakt is of ingeblikt staan en bereid je eten vers, zodat je ook weet wat er inzit. Stop met het kopen van kant-en-klaar producten, soepen, sausen en meer. Ga gezellig naar de markt en koop daar je groenten vers of liever nog…bij de biologische winkel, al is dit laatste weer niet voor iedereen weggelegd omdat de prijzen een flink stuk hoger liggen. Maar bovenal: ‘Wéét wat je eet’.

Lees verder

© 2009 - 2017 Yoan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aspartaam; gezond of schadelijk?Veel mensen nuttigen tegenwoordig light producten om overtollige kilo's kwijt te raken. Light producten bevatten zoetsto…
Aspartaam (E951)Aspartaam is een kunstmatige zoetstof die ongeveer 200 x zo zoet is als suiker. Je vindt aspartaam vooral in light produ…
Wat doen light frisdranken met je?Wat doen light frisdranken met je?Veel mensen denken dat light frisdranken zo gezond zijn, maar is dit eigenlijk wel zo gezond? Mensen die aan het afvalle…
Het gevaar dat 'Aspartaam' heetHet gevaar dat 'Aspartaam' heetWanneer je gaat googlen zul je op opkijken van de hoeveelheid artikelen die je zult vinden over het feit dat Aspartaam z…
Gebruikt u nog Lightproducten?Gebruikt u nog Lightproducten?Lightproducten, wie kent ze niet? Frisdranken, boter, koekjes, chips en ga maar door. Maar, zijn die lightproducten eige…
Bronnen en referenties
  • Bronnen: www.aspartaam.nl www.fonteine.com www.smaakversterkers.eu Boek: Let op gevaar! Wat zit er in uw eten?’ Van Corinne Gouget.

Reageer op het artikel "Lightproducten zitten vol met Aspartaam"

Reacties

Maxime, 14-09-2014 08:16 #6
Ik eet en drink nooit aspartaam, als ik op het product lees met zoetstoffen kijk ik gelijk welke ingrediënten zijn toegevoegd. Als ik bij iemand anders ben proef ik gelijk dat als ik light drinken krijg dat er aspartaam in zit, en dan laat ik het staan. Gister Sunwell MultiCompleet bruistabletten gekocht, even snel meegenomen van de supermarkt. In de winkel niet echt op de verpakking gekeken. Net wil ik een nemen, en ineens zie ik met hele kleine lettertjes staan: met zoetstoffen. Jawel hoor, zelfs in deze zogenaamde gezonde vitamine bruistabletten zit aspartaam toegevoegd. Nu op internet kijken naar een gezonder alternatief (zonder aspartaam!)

Iris, 16-06-2014 11:22 #5
Het is een misverstand dat je kanker krijgt van Aspartaam. Dit misverstand is ooit de wereld ingebracht doordat de ratten waarmee getest werd al kanker hadden voordat zij aspartaam toegediend kregen.

Willem, 18-10-2012 15:15 #4
Weet je waardoor ik weet dat aspartaam slecht is voor mijn gezondheid?

Al van kinds af krijg ik een rare druk op mijn schouders in combinatie met een misselijk gevoel als ik light producten drink/eet. Dit is zo duidelijk dat ik van een willekeurig drankje kan zeggen of het light is of niet. Het heeft helaas helemaal niets te maken met de smaak, ik heb ook wel eens gehad dat ik een glas drinken kreeg en pas na 5 slokken het gevoel kreeg waarna ik er achter kwam dat het een light drankje was.

Ik raak dat spul dus niet meer aan, maar jah, het is tegenwoordig haast onmogelijk geworden om producten te vinden waar het niet meer inzit. Reactie infoteur, 18-10-2012
Dank je voor je reactie. Jammer genoeg zijn er altijd nog mensen die het gewoon niet willen aannemen en het voor paniekzaaierij aanzien. Maar jij én ik weten dus wel beter.

Loek L., 28-07-2012 23:10 #3
Ik lees hier nu de reacties

en zie dan een reactie van "Peter E."

kan ik hier nu uit deze reactie oplezen
dat u zeker een fabrikant bent misschien?

de manager van CHRISTAL CLEAR?

tuurlijk, er wordt zeker overdreven over deze bijwerkingen van aspartaam.

maar ik weet ook wel dat alle bijwerkingen in de doofpot gaan vanwege de
koopcijfers, en de gezondheid boeit de producent ook zeker niet. het gaat
hem volledig om het geld.

en geef toe, iedereen geeft meer om geld dan een zo gezegde "zwarte in afrika"
maar dat is ook niet raar. want u die dit leest geeft zelf ook zeker meer om geld
dan wat dan ook, het wordt ook zeker ontkent maar diep van binnen is dit ook zo.

zelfs de vrijwilligers

maar om terug te komen bij de onderwerp:

het is wel een beetje, te "uitbundig" beschreven, maar er zit een bron
van waarheid in!

wil je dan toch misschien 10 jaar langer op deze oh zo harde wereld rond lopen,
neem dan gewoon een lekkere appel (als je die lust dan hea). en ik zeg niet
dat alleen fruit en groente gezond is, en waarom HELEMAAL geen frisdrank meer drinken? onzin natuurlijk, het is wel niet goed maar je hoeft niet een verbod te krijgen op frisdrank bijvoorbeeld. maar trap niet teveel in light producten.

wij thuis gebruiken dat teveel, en ik heb het ook uitgelegd dat het niet zon strak plan is
om dit te gebruiken, en daar wordt hopelijk ook wat aan gedaan.

kijk naar wat je lekker vind, en eet regelmatig ook wat gezonds.
maar let niet op de praatjes

alvast, bedankt voor het lezen.

p.s. nee ik ben geen concurrent van CHRISTAL CLEAR of zoiets dergelijks.

Jeroen, 20-06-2011 22:25 #2
Ik vind het nogal een suggestief stukje. "We worden er niet onmiddellijk ziek van want sommige mensen lijken er eerst geen last van te hebben en kunnen het jarenlang gebruiken zonder daar ook maar iets van te merken. Maar dan kunnen ze last krijgen van vage klachten, chronische ziekten en die worden niet vaak teruggeleid naar het gebruik van aspartaam. Hoewel dit wel de oorzaak is."

Peter E., 28-08-2009 09:11 #1
Deze website had ik altijd als betrouwbaar gezien. Maar om mee te gaan met fabels / propaganda over aspartaam gaat me te ver. Er zijn geen enkele betrouwbare onderzoeksresultaten die aspartaam als schadelijk kunnen aantonen. De EU hanteert goede regels wat betreft voeding. En aspartaam voldoet daar aan.

Ik ben er van overtuigd dat Aspartaam wel schadelijk KAN zijn met extreem hoge hoeveelheden. Maar een normaal mens komt daar bij verre niet aan. Maar ook dat is tot op heden niet aangetoond in wetenschappelijk onderzoek.

Jammer dat er als bronnen alleen wordt verwezen naar amateuristische sites. De site van het voedingscentrum vind ik betrouwbaarder:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezondheid/toevoegingen/e-nummers-additieven/zoetstoffen/fabels-over-aspartaam.aspx

Het lijkt wel een trend om mensen bang te maken met van alles en nog wat. Bijvoorbeeld wat er ook gebeurt met de Mexicaanse griep. Belachelijk. En als je toch wat wilt melden graag een objectieve mening met goede bronnen. Reactie infoteur, 08-04-2010
Beste Peter,
Dit zíjn goede bronnen.

Infoteur: Yoan
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!