InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Afvallen met citroen of citroensap

Afvallen met citroen of citroensap

Afvallen met citroen of citroensap Je zult het vast wel eens gehoord hebben: je kunt flink veel afvallen met citroensap. Klopt dit? Is de citroen inderdaad goed om af te vallen? Of kun je er beter niet aan beginnen? En hoe zit het met je tanden en het citroensap? Steeds meer mensen volgen het citroensapdieet om zo wat af te vallen. Kun je hier inderdaad aan mee doen?

Citroen is een powerfruit

Tegenwoordig horen we veel berichten over fruitsoorten die goed zijn voor de stofwisseling en je helpen af te vallen. Dit worden echte superfoods en powerfoods genoemd. Denk aan bijvoorbeeld de Acai bes. Het zijn vooral exotische vruchten waar we dit soort nieuwtjes over horen, maar wat minder bekend is, is dat de citroen ook tot de Powerfruit behoort. Citroenen hebben een reinigende werking. Vooral het citroensap zorgt voor deze reinigende werking. Het citroensap is erg zuur en helpt je om sneller maaltijden te verteren. Het citroenzuur zorgt ervoor dat je stofwisseling sneller gaat werken. Je darmen krijgen daarnaast een goede schoonmaakbeurt en dit kan helpen tegen verstoppingen. Daarnaast krijg je van de vitaminen in een citroen meer energie en onderdrukt het je drang om te snacken.

Hoe eet je een citroen?

Het is beter om de citroen niet te eten. Dit is veel te zuur. Al wordt de citroen in sommige landen wel volledig gegeten, voornamelijk om dorst te voorkomen. Vooral het citroensap van de citroen is goed, dus het beste is om een citroen te persen. Dit citroensap kun je op verschillende manieren drinken en eten, bijvoorbeeld door het in een glas met water te doen. Doe geen heel citroenschijfje in je drinken. Citroenen zijn vaak bespoten, waardoor het ongezond kan zijn.

Hoe zit het met je tanden?

Er wordt gezegd dat citroen je tanden aantast. Dit klopt, maar als je af en toe wat citroensap neemt hoeft dit echt niet schadelijk te zijn. Eventueel kun je je water met citroen opdrinken met een rietje, zodat je tanden er geen last van zullen hebben.

Wissel af met citroen

Drink niet alleen citroen in water, maar wissel een beetje af. Je kunt citroensap voor heel veel doeleinden gebruiken. Doe het bijvoorbeeld in de thee om zo heerlijke citroenthee te krijgen. Ook kun je het door een salade doen, voor een lekkere frisse smaak. Als je vlees hebt gebakken, kun je er daarna ook wat citroensap opdoen. Vaak geeft dit net een beetje extra. Tevens kun je natuurlijk je eigen fruitcocktail maken, waar je ook citroensap bij doet. Gebruik bijvoorbeeld vruchten als appels en bosbessen en doe hier het sap overheen. Maak bijvoorbeeld verse jus d’orange met citroensap. Of mix kiwi’s, bramen, yoghurt en citroen met elkaar. Je hebt dan een heerlijke smoothie, die nog gezond is ook.

Hoeveel citroenen om af te vallen?

Afvallen met citroenen is mogelijk, maar overdrijf niet met het aantal citroenen dat je neemt. Teveel is nooit goed en dit geldt ook zeker voor de citroen. Neem niet meerdere citroenen op een dag en gebruik het met mate.

Citroensap capsules

Er zijn ook citroensap capsules op de markt, ideaal voor mensen die niet van de zure smaak van citroen houden. Zij kunnen de capsules slikken en toch profiteren van de positieve werking van citroen en citroensap. Je kunt deze capsules in de winkels kopen of online.

Citroendieet

In Amerika bestaat het Citroendieet. Dit is erg geliefd bij Hollywood-sterren. Het is een dieet dat bestaat uit water met citroen erin. De mensen drinken dit een paar dagen en eten en drinken verder niks anders. Je kunt hier inderdaad van afvallen, maar het is de vraag of dit wel zo verstandig is. Je kunt beter kiezen voor een gezonde levensstijl. Het citroendieet is een crashdieet en zal je lichaam uiteindelijk meer kwaad dan goed doen.

Citroensap is geen wondermiddel

Citroensap kan je helpen om af te vallen, maar het is zeker geen wondermiddel. Het blijft belangrijk om gezond te eten en voldoende te bewegen. Beweeg minstens een half uur per dag voor een goed resultaat en eet voldoende groente. Probeer vetten en suikers zoveel mogelijk te laten staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Afvallen door middel van citroenen en citroensapAfvallen door middel van citroenen en citroensapTegenwoordig zijn er veel mensen bezig met het bereiken van hun ideale gewicht, ze zijn aan het afvallen. Er zijn ontzet…
Citroensap om af te vallenCitroensap om af te vallenVolgens voorstanders kun je wel degelijk afvallen met citroensap of het volgen van een citroensapkuur, tegenstanders bew…
10 frisse citroentipsEen citroen is een lekker ingrediënt in drankjes en salades. De citroen smaakt fris, is gezond en werkt dorstlessend. Ee…
Bronnen en referenties
  • Healthylives.nl
  • Afvallen-weblog.nl
  • Afslanken.10-tips.nl
  • Opdieet.nl

Reageer op het artikel "Afvallen met citroen of citroensap"

Reacties

Leony, 28-08-2015 17:43 #14
Hoii
Vraagje. Is geconcentreerd citroensap ook goed voor je? Ik heb een flesje gekocht van vijftig cent maar weet niet of dat wel goed is. Dankjewel voor je antwoord.
Xx Leony Reactie infoteur, 06-09-2015
Dit kan ook zeker werken, maar vers sap is wel beter voor je :)

Ikke, 10-08-2015 08:53 #13
Ik begon een keer een 30 days water Challeng, gewoon om het lichaam eens te reingen, maar omdat alleen water saai was deed ik op 2 liter water een halve verse citroen uitpersen en een stukje gember erbij. Het beviel goed dus ik bleef het door drinken, maar ook afvallen… Na 8kg in drie maanden tijd (wat bij mij niet nodig was!) ging ik op onderzoek en kwam op deze site. Stoppen dus en kijken of het echt daaraan ligt.

Adriana, 04-04-2015 18:53 #12
Ik drink ook altijd water met citroen… om niet elke dag citroenen te moeten persen doe ik meestal een stuk of 10 citroenen die op kamer temperatuur zijn (dan krijg je er meer sap uit) uitpersen en doe het sap dan in ijsklont zakjes. s avonds zet ik dan een liter water klaar met daarin 1 of 2 ijs klontjes erin. Dat doe ik ook met sinaasappels… die blokjes doe ik dan s morgens door mijn smoothies in de blender :)

Lente, 07-12-2014 12:28 #11
Ook ik ben inmiddels een kilo of vier kwijt.
Wil het niet echt een dieet noemen, maar het zit m in de combinatie:
'S morgens bij het ontbijt drink ik water met citroen, en dan 's avonds voor t slapen weer een glas. Verder géén geraffineerde suikers, en de vetten alleen uit natuurlijke producten. Daarnaast wandel ik 3-4 x per dag in stevig tempo een rondje (totaal ca 1,5 uur) omdat ik zittend werk heb.

Overigens drink ik dit niet chronisch, meestal een week en dan een week alleen water… Maar het helpt dus wel :-)

Axel, 03-10-2012 23:31 #10
Ik drink per dag zo'n anderhalf liter water, uit n flesje dat ik hervul. Op een gegeven moment werd ik daar n beetje flauw van en besloot ik een citroenschijfje erin te doen. Het scheelde aanzienlijk in de smaak, maar de keerzijde is inderdaad dat je er dunne ontlasting van krijgt. Ik ben heel eigenwijs doorgegaan met dit systeem en ben er dus net via deze site achter gekomen dat et toch echt de citroen is die de boosdoener is in dit verhaal.

Kan ik een andere powerfruit door m'n water mengen die niet die laxerende bijwerkingen heeft? Of is er een andere makkelijke manier om (ook goedkoop) van die powerfruits tot me te nemen? Ik merk namelijk een heel groot verschil in gewicht in vergelijking met pakweg 4 maanden geleden. Het helpt dus wel en ik wil die lijn heel graag doorzetten, maar zonder iedere nacht m'n bed uit te moeten. Daar ben ik wel n beetje klaar mee. Mocht iemand tips hebben wat ik beter kan doen dan dagelijks water met citroen te drinken, ik hoor het graag want ik had eigenlijk m'n hoop gevestigd op die zure gele units. Het werkt als n trein bij mij namelijk!

Bedankt!
Axel

Femmy, 26-05-2012 13:36 #9
Ik heb een citroen uitgeperst en het sap samen met water gedronken. Hoe vaak mag ik dit doen?

Klaasjr, 14-03-2012 19:23 #8
Het werkt inderdaad goed. Je krijgt wel zin in suikers maar niet in hartige dingen.
Nadeel is dat je dunne ontlasting kan krijgen. Heb al en halve avond op de wc gezeten.
Gewoon lauw water met citroensap ( 5 druppels) is voldoende. Geconcentreerd kun je zo kopen in de supermarkt voor 80 cent en doet er lang mee. Este resultaat is gebruiken in de ochtend.

Gaab (infoteur), 23-01-2012 22:24 #7
Op vakantie zag ik eens een familie met een schoteltje vol citroenschijfjes. Deze knepen ze uit om bijvoorbeeld pannenkoeken extra smaak te geven of in de thee. Zet gewoon zo'n schoteltje neer. Zier er nog leuk uit ook!

Leonie, 28-07-2010 16:53 #6
Aah bedankt, dus zo'n beetje zou ook al helpen met afvallen? Ik ga het eens proberen, misschien helpt het inderdaad.

Leonie, 27-07-2010 16:40 #5
Maar hoeveel eetlepels cintoensap moet je bijvoorbeeld in je glas doen als je het in combinatie met koud water neemt? Reactie infoteur, 28-07-2010
Ik zou zeker geen volle eetlepels in een glas doen. Doe er gewoon een klein beetje in. Snijd bijvoorbeeld een plakje citroen en knijp deze uit in het glas.

Doe het een beetje naar smaak. Te veel citroensap in je water is niet lekker, maar een beetje kan het lekker fris maken.

Desiree, 12-04-2010 11:41 #4
Is er iemand bekend met de citroen sap kuur capsules?

Menno, 30-03-2010 14:26 #3
Ik heb me voorgenomen in 20 weken 20 kilo af te vallen.Vanaf twee weken geleden ben ik ook begonnen met het eten van citroen.Daarnaast train ik 5 keer per week (een halfuur cardio en een halfuur krachttraining)eet gewoon goed, maar niet teveel, bijna geen koekjes bij de koffie en ook geen chips… en ben in 7 weken al 8 kilo kwijt.En die citroen… is lekker na het sporten… een beetje ranja en veel citroen.mmm

Andrea, 25-03-2010 07:39 #2
Ik heb het ook een tijd gedaan met combinatie sporten, elke week viel ik 1 tot 2 kg in de week af, en at gewoon normaal. Of het door de citroen komt denk ik wel, en het ligt er natuurlijk ook aan, hoe zwaar je bent. Bij mij moest er 10 kilo af. Heb toen wel het idee gehad dat het door de citroen komt want zonder ging het idd niet zo snel.

, 16-02-2010 20:33 #1
Het is is altijd moeilijk om Afvallen kijk eerst naar je wat je eet begin bij je dieet om af te vallen je kan zo 2a3 kilo afvallen als je op je
dieet let

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 25-05-2015
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Reacties: 14
Medische informatie…
Schrijf mee!