InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Wat is een crashdieet? Snel veel afvallen?

Wat is een crashdieet? Snel veel afvallen?

Een crashdieet is een dieet wat fors minder calorieën bevat, dan een normale voeding. Het doel van een crashdieet is om in korte tijd veel gewicht (vetmassa) kwijt te raken en zo af te vallen. Met een crashdieet kun je kilo's per week afvallen. Vaak is een crashdieet populair vlak na Nieuwjaar en vlak voor de zomer. Mits de gezondheid in orde is, kan er voor korte tijd een crashdieet gevolgd worden. Raadpleeg eerst een huisarts en dietist voordat je een crashdieet gaat volgen! Wil je graag blijvend gewicht verliezen en op goed gewicht blijven, dan is het verstandig om blijvend voldoende te bewegen en op een minder extreme manier je leefstijl te veranderen. Een crashdieet is hooguit voor 6 weken geschikt.

Om 1 kilo in vetmassa af te vallen, moet je ongeveer 9000 calorieën meer verbranden, dan je met voeding in neemt. Om in korte tijd veel gewicht te verliezen, kun je een crashdieet volgen. Hiermee val je snel af. Je verliest echter niet alleen vetmassa, maar in het begin (eerste week) ook veel vocht. Ook verlies je spiermassa, vooral wanneer je niet beweegt/sport.

In dit artikel wordt aangegeven hoeveel energie een crashdieet, ook wel Low Calorie Diet (LCD) bevat en met wat voor normale producten je een crashdieet kunt samen stellen. Tenslotte worden tips gegeven hoe je je bereikte gewicht kunt handhaven. Het allerbelanrijkste is dat je eerst naar de huisarts moet, om te laten controleren of je gezond bent om een crashdieet te volgen het volgen van een crashdieet is namelijk niet zonder gevaren!

Hoeveel calorieën (energie) bevat een crashdieet?

Om af te vallen, moet je een negatieve energiebalans hebben. Dit betekent dat je energie-inname kleiner moet zijn dan je energiebehoefte (ook wel energiegebruik of energieverbruik genoemd). Het tekort aan energie wat zo ontstaat wordt verder geleverd door vet te verbranden. Door je opgeslagen vet te verbranden, val je af.
Een crashdieet, ook wel Low Calorie Diet (LCD) genoemd bevat 800 calorieën. Er bestaat ook nog het Very Low Calorie Diet (VLCD) dit bevat 500 calorieën. Je energiegebruik bepaalt in belangrijke mate hoeveel je afvalt. Om 1 kilo af te vallen, moet je ongeveer 9000 calorieën extra verbranden, dan je met voedsel opneemt. Doorgaans is het energiegebruik van een man 2500 calorieën en van een vrouw 2000 calorieën. Een man zal dus bij het volgen van een crashdieet van 800 calorieën per dag ongeveer 1,5 kilo per week afvallen. Een vrouw zal ongeveer 1 kilo per week afvallen. Waarschijnlijk zal het afvallen de eerste week (2,5 tot 3 kilo) sneller gaan, omdat je ook vocht verliest.

Bovenstaande berekening is gebaseerd op een energiegebruik van een man (2500 calorieen) of vrouw (2000 calorieen) met een zittende baan. Wanneer je meer gaat bewegen, gaat het afvallen sneller en behoud je meer spiermassa. Wanneer je je spiermassa in stand houdt, zul je ook minder snel gaan jojoën.

Onderstaande tabel geeft aan hoeveel energie je gebruikt bij bepaalde sporten:
ActiviteitEnergiegebruik per kilogram lichaamsgewicht per uurEnergiegebruik voor iemand voor 80 kiloEnergiegebruik voor iemand van 100 kilo
Wandelen 3,2km/uur 3 calorieen240300
Wandelen 5,6km/uur 5,5 calorieen440550
Hardlopen 8,0km/uur 8 calorieen640 800
Hardlopen 10,0km/uur 10,5 calorieen8401050
Fietsen 17 km/uur 6 calorieen480600
Bodybuilding/gewichtheffen 7 calorieen560700
Voetbal7 calorieen560700
Zwemmen8 calorieen640800

Door dagelijks 500 calorieën extra te verbranden door te bewegen, kun je een halve kilo extra per week afvallen. Ook beperk je het verlies aan spiermassa.

Wat kan ik eten bij een crashdieet?

Vaak wordt er gedacht dat je bepaalde poeders en repen in huis moet halen om een crashdieet te volgen. Dat is een mogelijkheid. Wanneer je Cambridge, Slimfast, Weightcare of Modifast volgt, gebruik je inderdaad vaak poeders en repen. Deze mogelijkheid kost echter wel wat meer geld. Je kunt ook met normale voedingsmiddelen een crashdieet volgen. In onderstaande tabel staat hoeveel calorieën normale voedingsmiddelen bevatten. Ook wordt een indeling gegeven wat je op een dag kunt eten.

VoedingsmiddelAantal calorieen
Een snee brood (volkoren brood, wit brood, bruin brood) 80 calorieen
Een appel of sinaasappel 60 calorieen
Een mandarijn 17 calorieen
Een kiwi 30 calorieen
Een gekookte aardappel ter grootte van een ei 40 calorieen
Een flinke eetlepel gekookte rijst40 calorieen
100 gram mager vlees (kipfilet, kalkoenfilet, varkenshaas, biefstuk, hamlap) 120 calorieen
1 gekookt ei 65 calorieen
1 kopje magere melk 40 calorieen
1 klein schaaltje magere yoghurt 50 calorieen
1 eetlepel olie90 calorieen
1 besmering halvarine op brood20 calorieen
1 plak magere vleeswaren (achterham, kipfilet, rosbief, rookvlees, casselrib)20 calorieen
5 opscheplepels (200 gram) groente 60 calorieen

Dagindeling voeding
Hieronder staat een tabel voor een mogelijke dagindeling per maaltijdmoment. Varieer met verschillende voedingsmiddelen. Op de website dieetinzicht.nl kun je berekenen wat je dagvoeding aan calorieën bevat.

MaaltijdmomentVoedingsmiddelAantal calorieen
Ontbijt1 snee brood besmeerd met halvarine en belegd met 1 plak achterham120
1 kopje magere melk40
Tussendoor2 mandarijnen of 1 kiwi34
Lunch2 sneden brood besmeerd met halvarine en belegd met 2 plakken kipfilet240
1 kopje magere melk40
Tussendoor1 kiwi30
Avondmaaltijd3 gekookte aardappelen ter grootte van een kippenei120
1 stukje gegrild mager vlees120
5 opscheplepels groente60
Totaal 804

In totaal bevat bovenstaande voeding ongeveer 800 calorieën. Een voeding die 800 calorieën bevat, kan nooit de gewenste hoeveelheid vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen bevatten. Daarom is het raadzaam om een multivitamine gebruiken. Zo wordt het risico op een vitaminetekort beperkt. Verder is het zeer verstandig om veel te drinken (minimaal 2 liter per dag). In het vetweefsel zitten afvalstoffen opgeslagen. Wanneer je afvalt komen deze afvalstoffen vrij in het bloed. Veel drinken, ondersteunt de nieren om de afvalstoffen kwijt te raken. Drink geen frisdranken of vruchtensappen. Een glas frisdrank bevat al snel 80 calorieën; even veel calorieën als een snee brood. Vruchtensappen bevatten even veel calorieën als suikerhoudende frisdrank (cola, sinas, bitter lemon, cassis etc.)! Tomaten, komkommer, radijs en worteltjes kun je zo veel eten als je wilt. Eet deze producten dus wanneer je honger hebt.

Tips om het gewenste gewicht te behouden

Een crashdieet moet je niet te lang volhouden. Een crashdieet mag je maximaal 6 weken volhouden. Het risico op verlies van spiermassa en botmassa wordt erg groot, wanneer je langer dan 6 weken een crashdieet volhoudt! Ook worden tekorten op belangrijke voedingsstoffen erg groot, wanneer je lang en zonder professionele begeleiding een crashdieet volgt!

Om een (crash)dieet vol te houden hieronder een aantal handige tips:
  • Volg een (crash)dieet samen met iemand anders. Je kunt elkaar ondersteunen.
  • Vraag een diëtist om advies. Er zit 4 uur dieetadvisering in de basisverzekering. Jammer om deze niet te gebruiken!
  • Neem altijd voldoende vocht mee op het werk. Zet bijvoorbeeld een anderhalve liter fles op je bureau. Deze fles moet elke dag leeg worden gedronken.
  • Zorg voor voldoende komkommer, wortels, radijs en tomaten.
  • Gun je zelf eenmaal per week iets lekkers. Bijvoorbeeld iets lekkers bij de koffie.
  • Zorg voor voldoende afleiding wanneer je honger hebt. Bijvoorbeeld door rustig te gaan wandelen, wanneer je honger hebt.
  • Eet niet voor de tv. Je eet dan ongemerkt erg veel.
  • Kauw erg goed.
  • Neem suikervrije kauwgum mee.
  • Haal geen calorierijke etenswaren in huis. Wat er niet is, kun je ook niet eten!

Nadat je het gewenste gewicht hebt bereikt, of 6 weken een crashdieet hebt gevolgd, is het niet handig om weer in je oude patronen te vervallen. Zorg daarom voor een verantwoord voedings- en beweegpatroon. Door verantwoord te bewegen en te eten, val je weliswaar minder snel af, maar is het wel makkelijker vol te houden. Ook is het niet veilig om een crashdieet langer dan 6 weken vol te houden. Er bestaat dan een grote kans op een tekort aan voedingsstoffen en verlies je teveel spiermassa, waardoor de kans op jojoen toeneemt.

Het belangrijkste voordat je begint met een crashdieet, is dat je je door je huisarts laat verzekeren dat je een crashdieet kunt volgen. Je huisarts kan je ook een verwijzing geven voor de diëtist. In de basisverzekering kun je 4 uren gratis een diëtist bezoeken. De diëtist kan nog veel meer tips geven om blijvend je leefstijl te veranderen.

Wees voorzichtig op en met jezelf!

Tips zijn welkom!

Lees verder

© 2010 - 2014 Wieschrijft, gepubliceerd in Dieet (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Zowerkthetlichaam.nl en Www.managejezelf.nl.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je 5 kilo afvallen?Hoe kun je 5 kilo afvallen?5 kilo afvallen klinkt gemakkelijk: het is niet zo veel. Toch kan het wel erg lastig zijn, juist omdat je onderschat hoe…
8 kilo eraf in 12 dagen: gezond?8 kilo eraf in 12 dagen: gezond?Steeds vaker zie je advertenties opduiken van afslankproducten welke je kilo's gewichtsverlies in een paar dagen beloven…
Wil je snel afvallen?Wil je snel afvallen?Er zijn heel veel mensen die graag willen afvallen. Dit moet het liefst zo snel mogelijk,maar hoe doe je dat? En is het…
Bronnen en referenties
  • www.dieetinzicht.nl
  • A van Geel, Hermans J (2009) Sport en Voeding, De Vriesebosch, Baarn

Reageer op het artikel "Wat is een crashdieet? Snel veel afvallen?"

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Dieet
Special: Voeding en metabolisme
Medische informatie…
Schrijf mee!