InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Hoe raak ik mijn buikje kwijt?

Hoe raak ik mijn buikje kwijt?

Op de markt zijn er veel producten die je willen doen geloven dat ze de vetreserve op je buik het eerst onder handen nemen. Er bestaat geen specifieke voeding, toestel of supplement dat specifiek het vet in je buikstreek doet verdwijnen. Of het vet op je heupen, je achterwerk, je kin of je dijen. Je lichaam bepaalt zelf waar het als eerst lichaamsvet gebruikt als energiebron. Als je lichaamsvet wil verbranden, is de eerste regel dat je dagelijks meer calorieën verbruikt dan je opneemt. Maar dit wil niet zeggen dat je jezelf nu moet gaan uithongeren. Wil je lichaamsvet verliezen, is te weinig eten het slechtste wat je kan doen. Je moet er voor zorgen dat je dagelijks meer calorieën verbruikt dan je opneemt via je voeding. Je lichaam moet met andere woorden een klein tekort aan energie hebben. Het zal het tekort aan energie uit vetweefsel halen, op de plaats die je lichaam bepaalt.

Mannen en hun buikje

Bij de meeste mannen is de buikstreek ongeveer de laatste plaats waar het overtollige lichaamsvet verdwijnt. Juist omdat de vetreserves in de buikstreek voor het minste overlast zorgen. Eerst verbrandt je lichaam vet in je gezicht, armen en benen. Daarna spreekt het reserves in je bovenlichaam, borst, dijen en achterwerk aan om pas als laatste de vetmassa in je buikstreek op te gebruiken.

Er is helaas geen manier om je lichaam te vertellen om eerst het vet op je buikje aan te spreken. Dit betekent dat als je je buikje wil zien verdwijnen, je jezelf er op moet instellen dat dit de laatste plaats is die je lichaam aanspreekt als het meer energie nodig heeft dan je voeding aanreikt. Concreet wil dit zeggen dat er veel hard werk, doorzettingsvermogen en geduld nodig is. Waarschijnlijk is dit niet wat je wilt horen, maar het is wel de waarheid.

Vrouwen en hun buikje

Vrouwen verliezen doorgaans pas als laatste lichaamsvet op de heupen en het achterwerk. Misschien heb je het al ondervonden: je verliest veel lichaamsvet maar op de hardnekkige plaatsen zoals het buikje, de heupen of het achterwerk blijft het vet aanwezig. De laatste 5 kilo’s zijn meestal het moeilijkst weg te krijgen, maar als je hard werkt en, vooral, volhoudt, verdwijnen ook deze vetreserves.

Hard werken

Wat betekent dit hard werken concreet? Eerst en vooral moet je minstens 3 maal per week cardiotraining in je levenswijze inpassen. Dus 45-60 minuten sporten, kalm aan, zo verbrandt je meer vet. Alle activiteiten waarbij je hartslag en ademhaling flink omhoog gaan, zijn geschikt.

Onthoud dat buikspieroefeningen geen vet verbranden, ze maken je buikspieren steviger. Je houding wordt beter en je spieren worden sterker, maar vet verbranden doe je enkel door cardiotraining. 3 tot 4 maal per week oefeningen uit dit artikel is ideaal om je buikspieren te verstevigen.

Daarnaast is voeding enorm belangrijk. Als je denkt door enkel buikspieroefeningen, cardiotraining of gezonde voeding je buikje (of andere vervelende plaatsen op je lichaam) aan te pakken, wordt je teleurgesteld. Het is werkelijk de combinatie van al deze 3 factoren die ervoor zorgt dat je een slank, fit lichaam krijgt.

Calorieën

Het is geen goed idee je calorie-inname drastisch te beperken. En de reden is het volgende: Wanneer je gedurende een tijdje een typisch dieet volgt, verlies je lichaamsgewicht. Zoveel is zeker. Telkens als je op de weegschaal gaat staan, geeft deze minder en minder aan en je hebt het gevoel dat je je dag na dag lichter voelt. Tot hier de droom.
Je mag dan wel minder wegen, maar heb je ook lichaamsvet verloren? Of beter gezegd, het is zéker dat er amper lichaamsvet verloren is. Het lichaamsgewicht dat je kwijtgespeeld bent, is geen lichaamsvet, maar wel vocht en spieren.

Het is namelijk zo dat wanneer je een éénzijdig, caloriearm dieet volgt, je lichaam onvoldoende energie binnenkrijgt om goed te functioneren. Het lichaam wordt niet gestimuleerd om lichaamsvet aan te spreken voor extra energie, maar in plaats hiervan verbrandt het spiermassa (proteïnen) als brandstof. Dus geen opgeslagen lichaamsvet!

Stoppen met dieet, wat gebeurt er?

Wat gebeurt er wanneer je stopt met je dieet? Alles wat je eet, slaat je lichaam op als lichaamsvet. Dit is een feit.
‘Maar als ik daarna weer normaal eet, terwijl ik toch goed oplet met wat en hoeveel ik eet, vliegen de kilo s er weer aan. Meer nog, meestal kom ik nog een paar extra kilo's bij. Ik weet totaal niet wat ik nog kan doen om eindelijk die kilo's eraf te krijgen én te houden.’

Om de volgende redenen komen de kilo’s er weer aan:
  • Spiermassa verbruikt meer energie dan lichaamsvet. Wanneer je een populair, caloriearm dieet volgt (eventueel gecombineerd met meer lichaamsbeweging) verbrandt je lichaam spierweefsel als energie. In plaats van het vet aan te pakken en te verbranden, worden spieren als brandstof gebruikt. Gevolg: je hebt minder spiermassa. Spiermassa verbruikt meer energie dan lichaamsvet dus minder spiermassa betekent dat je lichaam in rust minder energie verbruikt. Het tegenovergestelde is ook waar: wanneer je meer spiermassa hebt, verbruikt het lichaam meer energie in rust. Daarom is het van groot belang om een gezond eetpatroon te combineren met spierversterkende oefeningen. Op deze manier geef je je metabolisme een turbo en verdwijnt het lichaamsvet.
  • Je lichaam schakelt over naar een soort overlevingsmodus. Wanneer je gedurende een tijdje weinig/ véél minder eet, weet je lichaam niet wat er gebeurt. Het schakelt dan automatisch over op een trager metabolisme, om zoveel mogelijk reserves op te slaan. Deze reserves worden opgeslagen in de vorm van lichaamsvet

Jezelf uithongeren of een caloriearm dieet volgen is dus geen goed idee. Enerzijds slaat je lichaam een deel van het voedsel op als lichaamsvet (zelfs al eet je bijna niets, een deel wordt opgeslagen omdat je lichaam niet weet wat er nog komen gaat) en anderzijds verbrandt het energie op een trager ritme. De verminderde spiermassa, gecombineerd met een trager metabolisme, is de doodsteek voor je dieet. Zodra je meer eet, kan je lichaam deze energie niet direct gebruiken, en slaat het een groot deel op als lichaamsvet. De kilo’ s vliegen er weer aan en je bent verder van huis dan ooit tevoren.

Oplossing

De oplossing is om je levenswijze aan te passen. Het is zeer gevaarlijk om in termen van diëten te denken. De enige juiste methode is om je eetpatroon aan te passen, voor altijd, gecombineerd met spierversterkende oefeningen en regelmatig beweging. Het belangrijkste is dat je langzaam lichaamsvet verliest, zonder één of ander crashdieet en dat je gewoon je eetpatroon aanpast. Dit is éénvoudiger dan je denkt. Eet enkel natuurlijke, onbewerkte producten en vermijd zoveel mogelijk verzadigde en geharde vetten, suiker en alcohol.

Wil je een mooi, slank en fit lichaam, vergt dit inspanningen en geduld. Je krijgt geen wasbordje op 2 weken tijd. Het toverwoord is volharding. Je levenswijze aanpassen en dit volhouden. Gezond eten combineren met regelmatige beweging en je lichaamsgewicht en vetpercentage volgen, gegarandeerd.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Dieet (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorkom diëten, ga gezond eten!Voorkom diëten, ga gezond eten!Heel veel mensen die willen afvallen, volgen een dieet. Denk aan Atkins, Sonja Bakker of het Ziekenhuisdieet. Gezond ete…
Het buikje: soorten en een strakke buik creërenHet buikje: soorten en een strakke buik creërenHet schoonheidsideaal is een strakke, platte buik. Toch hebben veel mensen een dikke buik, bijvoorbeeld een bierbuik. We…
Platte buik dieetPlatte buik dieetWat is een platte buik dieet? Is het een streng dieet of zijn het enkele voeding adviezen? Wat zijn de resultaten van he…
Buikvet: Zo kom je effectief van dat buikje af!Buikvet: Zo kom je effectief van dat buikje af!De spijkerbroeken worden maar lager en lager. En jouw buik is net iets te dik. Een blubberbuikje met lovehandles eigenli…
Afvallen met yoghurtAfvallen met yoghurtKun je afvallen door yoghurt te eten? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat dit inderdaad heel goed mogelijk is.…

Reageer op het artikel "Hoe raak ik mijn buikje kwijt?"

Reacties

Linde, 18-09-2012 10:58 #5
Met heel veel dingen die hier staan ben ik het eens, maar door alleen buikspieroefeningen te doen ben ik heel wat afgevallen. En ik bleef gewoon veel eten, dus dat helpt ook gewoon ;)

Megs, 26-04-2012 12:31 #4
@ton, Als je stopt met het bier dan zal dat ook wonderen doen of probeer het eerst te verminderen naar 4 flesjes ipv 10. Iedereen kan van zijn of haar buikje komen het is alleen een kwestie van de knop omzetten en ervoor zorgen dat het geen obsessie wordt. Ik ben altijd van mening geweest als je goed genoeg beweegt normaal eet, dus ook af en toe een snoepje, dan kun je gewoon leven maar gezond en fit leven. Ik ben zelf al 6 jaar danslerares en geef elke week 6 lessen van 90 minuten En ook Ik werk wel meer dan eens een Big Mac achter me kiezen, maar ga daarna echt niet mezelf kapot werken of andere dingen doen om die call weg te werken, leef gewoon leef gezond en wees tevreden met de resultaten die je behaalt, ben je 3 kilo afgevallen maar wou je er 7? Kop op je bent er al 3 kwijt. De 4 gaan er ook vanaf als je maar verantwoord bezig blijft!

Tabatatraining, 03-12-2011 15:54 #3
Een mooi stuk en wat erin staat sluit voor een groot deel aan op mijn visies. Echter zou ik om effectief vet te verbranden en je buikspieren te verstevigen een vorm van interval training integreren in mijn trainingsregime. Tabata is een effectieve methode hiervoor

Ton Mangé, 11-08-2011 01:13 #2
Mijn fysiotherapeut zegt dat ik met mijn leeftijd van 61 jaar mijn buikje niet meer weg krijg.
Hij zegt dat ik uigerekte buikspieren heb. Ik snoep al drie weken niet meer, neem geen zoetwaren meer op mijn brood, eet geen frites of andere snacks. Eenmaal per week drink ik op zaterdag 8 tot 10 flesjes van 33 cl bier. Ik rijd geen auto maar fiets en loop veel.
Heeft het zin om door te gaan?

Hendrickx M-J, 28-09-2007 01:42 #1
Eindelijk een artikel dat de waarheid geen geweld aan doet.

Infoteur: Jootje
Subrubriek: Dieet
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!