De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheid

De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheid

Het Dukan dieet, Atkins, het dieet van dr. Frank stuk voor stuk zijn het populaire diëten. Met allemaal zou je succesvol minimaal een kilo per week kunnen afvallen en naderhand ook nog eens op je gewicht kunnen blijven. Alleen is het allemaal wel zo rooskleurig en zijn deze populaire dieten echt zo goed? Franse wetenschappers hebben na wetenschappelijk onderzoek laten weten dat dieten zoals het Dukan dieet en Atkins veel gezonheidsrisico's met zich meebrengen.
Het Dukan dieet lijkt in alle polls het populairste dieet te worden van 2011. Daarmee zou het Dukan dieet het dieet van Dr. Frank naar de 2e positie verwijzen in de lijst van de populairste diëten in Nederland. Beide diëten hebben veel raakvlakken met elkaar, waarin de sleutelwoorden koolhydraatarm en eiwitrijk zijn. Zowel Piere Dukan als Dr. Frank verklaren dat hun dieet zeer succesvol is en dat hun dieet een gezonde en verantwoorde manier van afvallen is.

Franse wetenschappers hebben aan het Instituut Pasteur in Lille een groot onderzoek verricht naar de verschillende diëten. Uit dit onderzoek kwamen onderzoeksresultaten naar voren waar uit bleek dat minimaal 14 populaire dtëten gezondheidsrisico's met zich meebrengen van de volgende aard:
  • Verhoogde kans op botbreuken en gewrichtsklachten
  • Verstoring van de stofwisseling
  • Verstoring van de onderlinge verhoudingen in voedingstoffen
  • Mindere spiermassa

Enkele diëtenn die zeer slecht uit de bus kwamen volgend dit Franse onderzoek waren:
  • Montignac
  • Dukan
  • Atkins

Een groot probleem bij veel populaire diëten is dat de inname van vezels te beperkt is en de inname van eiwitten te royaal.

Te veel eiwitten

Diëten zoals het Dukan dieet en het dieet van Dr. Frank stimuleren de eitwitinname. Voldoende eiwitten zijn belangrijk voor ons lichaam en vooral wanneer we willen afvallen. Eitwitten zijn belangrijk voor de spiergroei. Toch is veel extra eiwtten in je dagelijkse voedingsvoorschriften niet nodig. Eiwitten zitten in veel van onze dagelijke voedingsmiddelen zoals vlees, gevogelte, vis, zuivelproducten, sojabonen en noten. Wanneer we een gewoon voedingspatroon aanhouden zullen we dan algauw op een hoeveelheid eiwitten twee keer zo veel als de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is. Volgens deskundigen is een te veel aan eiwitten minstens zo schadelijk dan te veel koolhydraten en vetten. Te veel eiwitten zouden leiden tot nier problemen.

Te weinig vezels

Tijdens het volgen van veel populaire dieten krijt het menselijk lichaam te weinig vezels binnen. Een tekort aan vezels hangt vaak samen met te veel aan eiwitten. Veel populaire dieten die juist extra eiwitten voorschrijven zijn tegen de inname van koolhydraten en juist koolhydraatrijke producten zoals brood en pasta bevaten veel vezels. Te weinig vezels in ons lichaam zorgt er voor dat onze stofwisseling van slag raakt en dat we last krijgen van verstoppingen. Ook kan een vezel tekort leiden tot vernauwingen met zelfs gewrichtsproblemen en hart en vaatziekten als gevolg.

Gezond afvallen

Volgens de Franse Wetenschappers blijft een gezond dieet dan ook een gezond eetpatroon waarbij geen voedingsstoffen worden uitgeschakeld.
© 2011 - 2012 Tekstschrijvert, gepubliceerd in Dieet (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Gerelateerde artikelen
Het Dukan Dieet, 3 tot 5 kilo afvallen in één week Het Dukan Dieet is een van de populairste dieten van 201…
Het Dukan dieet, werkt het echt zo goed? Het Dukan of Protal dieet is een populair dieet, bedacht en in elkaar gezet door…
De dieten van celebrities zoals: Lady Gaga en Kylie Minogue Iedereen wil snel afvallen en snel succes boeken. Dit geldt o…
Acai bessen goed voor je gezondheid en voor je lijn Je hoort de laatste tijd veel over acai bessen. Zo bestaat er het aca…
Dash, het beste dieet om aftevallen Dash (Dietary Approaches to Stop Hypertension) , is volgens een onderzoeksrapport uit…

Reageer op het artikel "De meest populaire diëten zijn schadelijk voor de gezondheid"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Naam: E-mailadres: Meld mij aan voor de wekelijkse InfoNu nieuwsbrief. Reactie:
Infoteur: Tekstschrijvert
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!