Mediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroom

Mediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroom

Het mediterraan dieet wordt al langer beschouwd als één der gezondsten ter wereld. De keuken uit landen aan de Middellandse Zee wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door mager vlees, vis, veel verse groenten en fruit, olijfolie en zo weinig mogelijk voedingsproducten afkomstig van dierlijke oorsprong. Zweedse wetenschappers aan de universiteit van Göthenborg onderzochten de laatste jaren het effect van dit mediterrane dieet op je gezondheid, en kwamen daarbij tot enkele onthutsende vaststellingen.

Twee jaar langer leven

Deze studie duurde meer dan veertig jaar, en er namen duizenden zeventigplussers aan deel. De resultaten van al deze onderzoeken tonen nu aan dat senioren die dit mediterrane dieet volgden, twintig procent meer kans hebben om gemiddeld twee jaar langer te leven dan hun leeftijdsgenoten die zich niet aan dit dieet hielden.

Het dikke buik syndroom

Word je zonder aanwijsbare reden dikker in een korte tijdpanne, en zijn zowel je bloeddruk als je cholesterolgehalte, je bloedsuikerspiegel en je triglyceridegehalte té hoog, raadpleeg dan je huisarts. De kans dat je met het dikke buik syndroom hebt te kampen, is dan zeker niet denkbeeldig. Wordt dit bevestigd, dan is het mediterrane dieet beslist een aanrader.
Voor het vaststellen het dikke buik syndroom, is je buikomtrek nog belangrijker dan je bmi- cijfer. Een dikke buik is één van de in totaal vijf symptomen van dit syndroom, dat vele levensbedreigende hart- en vaatziekten veroorzaakt.
Bij het dikke buik syndroom is je buikomtrek dus nog belangrijker dan je bmi. Men spreekt van een ongezonde buikomtrek vanaf 102 centimeter bij mannen, en 88 centimeter bij vrouwen.

Zoveel meer dan pizza of spaghetti

In tegenstelling met wat velen beweren, heeft de mediterrane keuken zoveel meer te bieden dan de klassieke pizza met ham en kaas en spaghetti. Plantaardige voedingstoffen vormen de basis van iedere maaltijd. Wil je dit mediterrane dieet een kans geven, dan zijn graanproducten, brood, aardappelen, deegwaren en allerlei peulvruchten erg belangrijk. Andere ingrediënten zijn (pistache) noten, amandelen, zonnebloempitten, look, uien, azijn en citroen en aromatische kruiden als laurier, thijm, rozemarijn, salie, peterselie, oregano en basilicum. De mediterrane keuken staat bekend voor het rijkelijk gebruik van olijfolie en van vers fruit als dessert.

Polyfenolen in rode wijn ontstekingsremmend

In landen aan de Middellandse Zee, wordt veel rode wijn gedronken. Dankzij de aanwezigheid van polyfenolen, werkt rode wijn ontstekingsremmend en heeft het een heilzame werking op reumatische aandoeningen als artritis en artrose en op gewrichtspijnen.

Gunstig bij Parkinson en Alzheimer

Tijdens al deze wetenschappelijke onderzoeken bleek het mediterrane dieet ook doeltreffend tegen ouderdomsziekten als Parkinson en Alzheimer. Je hersenen verkiezen voedingsstoffen die rijk zijn aan koolhydraten. Deze zorgen immers voor extra energie. Ruim twintig procent van alle koolhydraten die je binnen krijgt, gaat naar je hersenen, die een stabiele aanvoer zonder veel pieken en dalen verkiezen. Je hersenen hebben vooral nood aan trage koolhydraten, die veel moeilijker afgebreekbaar zijn.
© 2012 Frantan, gepubliceerd in Dieet (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.

Gerelateerde artikelen
Het Mediterraan dieet Inwoners uit landen rond de Middellandse zee staan bekend om hun Bourgondische levensstijl. Eten is…
Lichamelijk fit zijn/blijven Het is erg belangrijk om gezond te leven om ziektes en aandoeningen te voorkomen. Hoe staat…
Wat doet een gewichtsconsulent en hoe wordt je het? Mensen met overgewicht zijn er in overvloed. Ook zijn er talloze dieë…
Overgewicht en dieet Overgewicht is een van de grootste gezondheidsproblemen in de westerse landen. Om van overgewicht af…
Zwangerschapsdieet Zodra een vrouw zwanger is breekt er voor haar een bijzondere periode aan. Er verandert veel in het li…

Reageer op het artikel "Mediterraan dieet doeltreffend tegen het dikke buik syndroom"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Naam: E-mailadres: Meld mij aan voor de wekelijkse InfoNu nieuwsbrief. Reactie:
Infoteur: Frantan
Rubriek: Mens en Gezondheid
Subrubriek: Dieet
Medische informatie…
Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Schrijf mee!