InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Citroensap om af te vallen

Citroensap om af te vallen

Citroensap om af te vallen Volgens voorstanders kun je wel degelijk afvallen met citroensap of het volgen van een citroensapkuur, tegenstanders beweren dat de concentratie niet voldoende is om er gewicht mee te verliezen. Het afvallen door middel van citroensap is een ware hype in Amerika en nu ook overgekomen naar ons land. Kijk maar naar de reclames van Alcachofa de Laon over hun slimshots en capsules. Maar de meningen over de werking ervan zijn verdeeld. Kun je wel afvallen met citroensap of is het een mythe? In dit artikel worden een aantal argumenten van voor- en tegenstanders naar voren gehaald.

De werking van de citroen

Net zoals de Acaï-bes en de granaatappel is ook de citroen een powerfruit. Antioxidanten zijn in hoge mate aanwezig in deze fruitsoort. Volgens diëtisten is het afvallen met citroensap gemakkelijk en veilig. Zo reinigt het je lichaam en maakt het vrij van giftige afvalstoffen. De lage zuurgraad van de citroen helpt de maag mee om het voedsel te ontsmetten en te verteren. Vooral het citroenzuur zorgt ervoor dat het lichaam gereinigd wordt. Je lichaam kan daardoor sneller afvalstoffen verwerken, waardoor je kunt afvallen.

Maar waarom zie je topsporters dan niet in de weer met deze drankjes? Volgens tegenstanders is het afvallen met citroensap een mythe. Als het zo makkelijk en veilig is, waarom vullen sporters hun bidons dan niet met water en citroen? Of beter gezegd, waarom ziet niemand een gat in de markt op sportdrank te maken op basis van citroen en zijn voordelen? Men geeft als argument dat het citroensap wel over ontvettende eigenschappen beschikt, maar dat deze in het lichaam niet tot zijn recht kunnen komen om het vet af te breken.

Voor- en nadelen van citroensap

Toch heeft het citroensap ook andere voordelen waar zowel de voorstanders als tegenstanders niet omheen kunnen. Zo zit citroen vol met vitamine C. De citroen zorgt er ook voor dat de bloedsuikerspiegel verlaagt en constant gehouden wordt. Tevens bevatten citroenen ook het stofje ‘pectine'. Pectine zorgt ervoor dat het hongergevoel verdwijnt en wordt het gevoel gegeven sneller vol te zitten. Verder houdt het ook je huid in balans en zorgt het voor een mooie glans.

Er zitten ook nadelen aan het gebruik van citroensap om af te vallen. De tandarts zal het zeker niet aanprijzen, omdat citroen er voor kan zorgen dat het glazuur van je tanden wordt aangetast en op den duur kan afbreken. De kans hierop kun je verminderen door het drankje met een rietje op te drinken. Hierdoor worden je tanden zo min mogelijk aangetast.

Conclusie

Ondanks dat een aantal diëtisten te kennen geven dat citroensap zeker helpt bij het afvallen, blijft het een discussie tussen de voor- en tegenstanders. Je zou ook kunnen zeggen 'baat het niet dan schaadt het niet'. Of te wel, het citroensap heeft meer voordelen ten opzichte van nadelen. En het nadeel omtrent het afbreken van het tandglazuur kan gemakkelijk voorkomen worden door het drankje te drinken met behulp van een rietje.

Er zijn meningsverschillen over de werking van de citroen, want de één zegt dat het vetten afbreekt en de ander zegt dat de concentratie niet genoeg is om het in werking te zetten. Of de capsules en slimshots van Alcachofa de Laon werken is ook iets waar de meningen over verdeeld zijn. Kijkend naar het feit dat het citroensap er wel voor zorgt dat je sneller het idee hebt vol te zitten, kan het je wel degelijk helpen bij het afvallen. Zorg er dan wel voor dat je niet te veel drinkt, maar doe het met mate. Een halve citroen leegpersen in een glas met lauw-warm water per dag is al voldoende. Twijfel jij over de werking van het citroensap? Je kunt het altijd zelf proberen!

Naast de discussie over de werking ervan, zijn citroenen ook gewoon lekker fris in de zomer!
© 2012 - 2017 W-mdr90, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dieet en citroen: Werkt afvallen met citroensap echt?Dieet en citroen: Werkt afvallen met citroensap echt?Afvallen en dieet is wereldwijd gezien een populair onderwerp. Velen willen graag iets aan gewichtsbeheersing doen. Er z…
Afvallen met de citroensapkuurAfvallen met de citroensapkuurEen geheel nieuwe vorm van afvallen is gewichtsverlies met de citroensapkuur. Dat citroensap zorgt voor gewichtsverlies…
Afvallen met citroen of citroensapAfvallen met citroen of citroensapJe zult het vast wel eens gehoord hebben: je kunt flink veel afvallen met citroensap. Klopt dit? Is de citroen inderdaad…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Citroensap om af te vallen"

Reacties

Jan, 12-03-2016 12:46 #2
Ik las dat iemand 4 liter water per dag dronk lees dit even

Te veel water drinken: kans op overlijden
Wat veel te weinig wordt gezegd is dat te veel water drinken heel gevaarlijk kan zijn en zelfs voor acuut overlijden kan zorgen. Normale nieren zorgen er voor dat per dag 8 tot 10 liter vocht kan worden uitgescheiden. Als iemand veel meer drinkt of heel veel in een heel kort tijdsbestek kan het lichaam dat niet meer aan. Het evenwicht tussen het natrium in het bloed en het water is dan helemaal uit evenwicht. Het lijf raakt dan helemaal in de war en brengt het water naar de hersenen. Die zwellen dan op en als daar niets aan wordt gedaan kan de persoon in kwestie acuut overlijden. Dat kan dus in normale gevallen al gebeuren, maar mensen die xtc slikken, de hele avond dansen en veel water drinken lopen die kans veel meer. Xtc zorgt er voor dat nieren veel minder water uit kunnen scheiden. Wie dan heel veel danst en het water er wel weer uitzweet loopt minder kans, maar iemand die veel vocht drinkt en niet zo druk in de weer is, loopt kans op water vergiftiging. De praktijk heeft dit inmiddels ook wel uitgewezen.

Gaby, 30-05-2012 19:27 #1
Ik vind veel van deze artikelen tegenstrijdig. Wat men in Amerika doet is namelijk twee keer per jaar een week lang de hele dag water met citroensap drinken. Ik voel me er erg goed bij en het helpt me wel degelijk bij het afvallen. Ik drink dan wel 4 liter op een dag. Reactie infoteur, 30-05-2012
Ik kan het niet wetenschappelijk aantonen, maar dat citroen gezond is is een feit. Mooi om te horen dat het jou helpt om af te vallen, mij helpt het ook om in vorm te blijven. Daarnaast ben ik sowieso een citroen-liefhebber, dus drink ik het ook voor de smaak! Succes met het afvallen en vergeet niet jezelf te complimenteren!

Infoteur: W-mdr90
Laatste update: 25-05-2012
Subrubriek: Dieet
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!