InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Artisjok helpt bij het verbranden van vet

Artisjok helpt bij het verbranden van vet

Artisjok helpt bij het verbranden van vet Artisjokken waren al in de tijd van het Oude Egypte bekend als voedings- en dieetplant. Plinius beschreef de artisjok al als voeding voor de rijken. In de middeleeuwen werd de heilende werking van de bladeren bekend en gebruikt tegen leverziektes en galziektes en voor het regelen van de spijsvertering. De bladeren regelen de levercellen en steunen de vetverbranding.

Werking artisjok

De artisjokken werken bij zwelling van de lever en geelzucht, steunen de ontgifting van de lever en kunnen zelfs galstenen verhinderen. Dit zorgt er voor dat de cholesterolspiegel zinkt en het bloed gereinigd wordt.

Voor een gezonde verbranding

Van de artisjokken worden de bladeren, de wortels en soms ook de bloemknoppen, of sap uit de plantendelen, gebruikt. In de gebruikte medicijnen worden meestal droogextracten van de frisse artisjokbladeren gebruikt.

Artisjokken worden bij bepaalde verbrandingsproblemen met winderigheid gebruikt, als de reden hiervan een storing in het galsysteem is. De artisjok wordt dan ter ondersteuning van de verbranding ingezet.

Positieve werking op de vetstofwisseling

In de artisjokbladeren en wortelen zitten bittere stoffen, die een substantie bevatten waardoor de galafscheiding stijgt en een beschermende werking heeft op de levercellen. Daarbij heeft die bittere stof een positieve werking op de vetstofwisseling. Hoog gedoseerde artisjokkenextracten kunnen ook een verstoord levergal-systeem weer in balans brengen.

Bij symptomen zoals een volgevoel, misselijkheid, verstopping of buikpijn, vormt het lichaam in het algemeen te weinig galsap. Galsap zorgt voor een geregelde vetverwerking. Het gevolg: te hoge bloeddruk en aderverkalking.
En precies hier komt de artisjok goed van pas: artisjok zorgt ervoor dat de cholesterolspiegel daalt en hij beschermt de bloedvaten en levercellen.

Eigenlijk is de artisjok geen direct middel om af te nemen. Artisjokextracten helpt wel het vet, van een nét ingenomen maaltijd, beter te verteren. Dat is belangrijk als men wat meer of vaker eten moet, bijvoorbeeld in een restaurant of op een feestje. Dan laat de artisjok merken wat hij kan doen tijdens de vetverbranding.

Helaas is de artisjok geen reden om vet te gaan eten. Vet eten moet nog steeds een uitzondering zijn. In apotheken, drogisterijen en reformwinkels zijn veel verschillende preparaten in diverse doseringen verkrijgbaar. Dragees, bruistabletten en sap. Lees van te voren de bijsluiter.
© 2007 - 2014 Jootje, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Artisjokken de nieuwe hype rondom afvallen?Artisjokken de nieuwe hype rondom afvallen?In hoeverre heeft de artisjok een positief effect bij het verbanden van vet in het menselijk lichaam? Heeft het een daad…
Stofwisseling en verbrandingStofwisseling en verbrandingStofwisseling (metabolisme) en spijsvertering worden vaak door elkaar gehaald. Men denkt dat stofwisseling en spijsverte…
Vetverbranding voor luierikkenVetverbranding voor luierikkenVet is slecht. En vet in je lichaam nóg slechter! Het bedekt de spieren en draagt niet bepaald bij aan je welzijn. Wie e…
Vetverbranding kan je beïnvloedenVetverbranding kan je beïnvloedenHardgainer of softgainer? Een heikel thema. Daarbij gaat het om de vraag hoe snel het lichaam energie verbrandt. Maar he…
De geneeskracht van artisjokkenDe geneeskracht van artisjokkenArtisjokken zijn een heerlijke delicatesse onder de groenten. Je kunt zowel de artisjokharten eten als de plantbladeren.…
Bronnen en referenties
  • Philognosie

Reageer op het artikel "Artisjok helpt bij het verbranden van vet"

Reacties

Nelita, 18-06-2014 11:23 #6
Een vraag. Zijn er bijwerkingen bij het slikken van artisjokpillen met knoflook? Zoals blaasjes op de tong en verhemelte?

Kruithof, 07-10-2013 16:47 #5
Ik ben geopereerd aan de gal, dus heb geen galblaas meer. Mijn vraag kan ik dan wel het artisjok supplement innemen?

Rob van Rhee, 08-03-2013 14:47 #4
Ik heb begrepen, dat artisjokkenextract heilzaam is tegen hoge bloeddruk. Mijn vraag;hoe doseer ik of zijn er ook capsules?
mvggr Rob

Gerrit, 22-10-2012 15:09 #3
Artisjokken helpen niet als een dieetmiddel. Het enige wat ze wel doen is helpen het voedsel (en dus het 'vet') in de maag beter verteren, dus direct op het voedsel. Het helpt niet als het voedsel reeds verteert is.

Ineke van Dijk, 25-10-2011 17:20 #2
De afgelopen 14 dagen heb ik elke dag een shotje Alcachofa de Laon genomen. Helaas ben ik erniets van afgevallen. Heb ik iets fout gedaan?; Zijn er bijzondere tips (bijv. tijdstip van innemen) of andere mogelijkheden die ertoe bijdragen om de middel inwerking te laten treden?

Greet, 18-06-2011 23:20 #1
Is artisjok een product om af te vallen zo ja helpt het

Infoteur: Jootje
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!