InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Huismiddeltjes bij hoesten en keelpijn

Huismiddeltjes bij hoesten en keelpijn

Huismiddeltjes bij hoesten en keelpijn In de winter heeft vrijwel iedereen wel een keer last van hoesten of keelpijn. Vooral hoesten is een irritante klacht, waar mensen graag zo snel mogelijk van af willen. Hoestsiroop en drankjes helpen maar matig. Hoe kan je hoesten en keelpijn nu het beste te lijf gaan? Welke huismiddeltjes zijn hiervoor allemaal bekend?
Er zijn in de loop der jaren allerlei middeltjes bedacht die mensen gebruiken bij verkoudheidsklachten. We zetten de voornaamste hier even op een rij.

Gorgelen

De gedachte achter gorgelen is het ontsmetten van de keelholte waardoor infecties weer snel verdwijnen. Neem een glas lauw water en los hierin een theelepel keukenzout op. Even goed roeren en daarna gorgelen met dit mengsel. Doe dit minimaal twee maal daags. Nog een ander gorgeldrankje wordt gemaakt door een schijf ui in een kopje heet water te leggen. Laat dit water afkoelen en haal de schijf ui eruit. Gorgel met dit aftreksel.

Drankjes tegen hoesten en keelpijn

Azijndrankje

Neem hiervoor een half kopje appelazijn (natuurazijn mag eventueel ook). Doe hierin vier eetlepels honing en één theelepel tabasco. Neem van dit mengsel drie tot vier maal daags een eetlepel.

Hoe maak je een grog?

Benodigdheden:
  • één borrelglaasje cognac, whisky of rum
  • één eetlepel honing
  • 1 uitgeperste citroen
  • heet water

Meng dit door elkaar en drink dit zo warm mogelijk op. Voor kinderen laat je de sterke drank natuurlijk achterwege.

Nog een ander grogrecept:
Neem twee citroenen, één grapefruit en twee sinaasappels. Gooi hier een kaneelstokje in. Verwarm dit mengsel even in de magnetron. Voeg een eetlepel basterdsuiker en een borrelglaasje cognac of brandewijn toe. Roer dit door elkaar, verwijder het kaneelstokje en drink het zo warm mogelijk op.

Vroeger werd er door zo'n grog vaak ook nog een rauw ei geklutst, maar vanwege de (weliswaar kleine) kans op Salmonella wordt dit nu niet meer aanbevolen.

Zoetigheid

Strepsils en andere middelen om keelpijn te verminderen helpen nauwelijks beter dan een zuurtje of suikerklontje om op te sabbelen. Blijkbaar helpt zoetigheid tegen keelpijn en ook hoesten vermindert hierdoor tijdelijk.

Homeopathie

Verder zijn er ook homeopathische middelen die helpen bij keelpijn en hoesten, denk hierbij aan:
  • Keelspray van A. Vogel. Dit middeltje is verzachtend en verhoogt de weerstand.
  • Hoestspray van A. Vogel. Dit middel is te gebruiken bij een droge hoest en een kriebelhoest. Het werkt verzachtend en beschermend.
  • China olie. Dit helpt zowel tegen hoesten als tegen keelpijn. Het kan inwendig gebruikt worden door een paar druppels te laten vallen op een suikerklontje en uitwendig door de borst en keel met een paar druppels van het middel in te smeren.

Voeding

  • Voor het slapen gaan een glas rode wijn of ananassap zal het hoesten 's nachts iets verminderen doordat het slijmoplossend werkt.
  • Gember heeft een positief effect bij infecties van de longen en luchtwegen.
  • Menthol en pepermunt snoepjes maken de zenuwen van de luchtwegen minder gevoelig. Hierdoor zal het hoestreflex minder sterk worden.
  • Laat de beker melk even staan. Dit bevordert de productie van slijm.

Ademhaling

Let verder goed op je ademhaling. Probeer zoveel mogelijk door je neus te ademen, zodat de lucht gefilterd en voorverwarmd je longen bereikt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Grog. Hoe maak je een grog tegen griep?Grog. Hoe maak je een grog tegen griep?Hoe maak je een grog? Grog is een oud huismiddel wat vroeger vaak gedronken werkt om griepklachten te verminderen. In ee…
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Wat doen tegen keelpijn? Oorzaken en behandeling keelpijnWat doen tegen keelpijn? Oorzaken en behandeling keelpijnTijdens de door lage temperaturen geteisterde winterperiode verschijnt bij veel mensen die vervelende keelpijn weer op h…
Wintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijnWintertijd: hoesten, verkoudheid, keelontsteking en keelpijnIedereen kent het wel. Als de zomer eindigt en de winter voor de deur staat beginnen de verkoudheidsklachten weer. Ze zi…
De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?De hoestende hond, wat veroorzaakt het kuchen?Het gebeurt niet vaak dat honden hoesten. Wanneer dat wel het geval is wordt het kuchen meestal veroorzaakt door een vir…
Bronnen en referenties
  • www. Omaweetraad.com

Reageer op het artikel "Huismiddeltjes bij hoesten en keelpijn"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!