InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Bloedonderzoek: BSE (bezinking), wat is dat?

Bloedonderzoek: BSE (bezinking), wat is dat?

Bloedonderzoek: BSE (bezinking), wat is dat? BSE is een van de meest aangevraagde onderzoeken van het bloed. BSE, de bezinking, geeft een aanwijzing over de aanwezigheid van een ontstekingsproces of infectie in het lichaam. Door huisartsen wordt dit onderzoek vaak aangekruist op het formulier voor het laboratorium. De BSE is een algemene bepaling, toont niet specifiek een ziekte of aandoening aan. Wat is de BSE precies, en hoe wordt de waarde ervan uitgelegd? Er zijn ook nadelen aan deze bepaling, welke zijn dat? Meer uitleg over de bezinking, BSE.

Wat is BSE?

BSE is de afkorting van een laboratoriumtest die bezinkingssnelheid erytrocyten betekent, kortweg ook bezinking genoemd. Erytrocyten zijn de rode bloedcellen. Bij deze test wordt de snelheid gemeten waarmee de rode bloedcellen door de zwaartekracht uitzakken in een rechtopstaand, smal buisje met bloed. Het bovenste deel van het bloed in de buis is het plasma, dat na het uitzakken van de rode bloedcellen zichtbaar wordt als een kolom heldere, gelige vloeistof. De lengte van deze kolom plasma wordt na één uur tijd gemeten en uitgedrukt in millimeters per uur (mm/uur). De test is een van de meest aangevraagde laboratoriumonderzoeken. Soms wordt door mensen gesproken van 'bloedbezinksel' of 'bezinksel' maar dat is onjuist.

Hoe ontstaan afwijkende waarden van de BSE?

BSE is een algemene test. Door de test kan indirect worden aangetoond of er in het lichaam sprake is van een ontsteking of infectie (bijvoorbeeld door een bacterie of virus), en hoe actief deze is. Bij gezonde mensen bezinken de rode bloedcellen met een lagere snelheid dan bij mensen die ergens in het lichaam een ontsteking hebben. Dat komt doordat bij de laatste groep meer eiwitten in het bloed aanwezig zijn door de ontsteking. Het kan hierbij gaan om stoffen die met de afweer te maken hebben (antistoffen ofwel immunoglobulinen) of eiwitten die een rol spelen bij de bloedstolling (fibrinogeen). De aanwezigheid van deze acutefase-eiwitten zorgt voor een verhoogde snelheid van het uitzakken van de rode bloedcellen, waardoor de kolom plasma na één uur tijd hoger zal zijn, en daarmee de waarde van de BSE.

Wat betekent een verhoogde BSE?

Omdat BSE slechts een algemene test is, kan alleen worden aangetoond dát er een ontstekingsproces in het lichaam is, maar meer ook niet. De BSE kan verhoogd zijn bij infectieziekten en verwondingen maar ook bij bijvoorbeeld schade aan de organen en auto-immuunziekten. Op grond van een verhoogde BSE alléén kan dus weinig gezegd worden over de oorzaak ervan, daarvoor is deze test niet specifiek genoeg. De BSE wordt door veel factoren beïnvloed. Maar is er bijvoorbeeld een verdenking op een ontsteking, dan kan een verhoogde BSE wel bedragen aan het stellen van de diagnose. Omgekeerd sluit een normale BSE-waarde niet elke ziekte uit. Het gaat er dus om dat de uitslag geïnterpreteerd wordt in samenhang met wat er verder over de patiënt bekend is.

Wanneer wordt BSE aangevraagd?

De BSE zal bij bloedonderzoek vrij snel worden aangevraagd omdat er in het algemeen de aanwezigheid van een infectie of ontstekingsproces mee kan worden uitgesloten. Daarnaast kan bij patiënten die bekend zijn met een bepaalde ziekte het beloop ervan worden gevolgd door de BSE te laten testen. De test wordt dan ook vaak door huisartsen aangevraagd; het is een eenvoudige en bovendien goedkope laboratoriumtest.

Hoeveel bloed is er nodig voor BSE?

Voor de bepaling van de BSE is één buisje bloed nodig, dat wordt afgenomen uit de arm. Het bloed wordt onstolbaar gemaakt door de aanwezigheid van een antistollingsmiddel dat zich in de buis bevindt, EDTA. Er wordt hierbij over EDTA-bloed gesproken.

Normaalwaarden van BSE

Bij vrouwen is de BSE in het algemeen wat hoger dan bij mannen. Zwangerschap en menstruatie kunnen ook een verhoogde BSE veroorzaken. Een waarde die kleiner is dan twee keer de normale waarde (zie tabel) wordt als licht verhoogd beschouwd. Sterk verhoogde waarden kunnen wel boven 100 mm/uur zijn. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij reumatische aandoeningen.

LeeftijdNormale waarde
Kind jonger dan 10 jaar3-13 mm/uur
Vrouw jonger dan 50 jaar<20 mm/uur
Vrouw ouder dan 50 jaar<30 mm/uur
Vrouw, 7-9 mnd zwanger<30 mm/uur
Man jonger dan 50 jaar<15 mm/uur
Man ouder dan 50 jaar<20 mm/uur

Nadeel van de BSE bepaling

Omdat het een poosje duurt voordat de acutefase-eiwitten in het bloed verschijnen duurt het ook even (tot enkele dagen) voordat dit te zien is aan de BSE. Dit komt omdat het lichaam tijd nodig heeft om deze eiwitten aan te maken. Aan de andere kant duurt het ook zo'n vier tot zes weken voordat ze verdwenen zijn, nadat de oorzaak is verdwenen. De BSE geeft hierdoor als het ware een vertraagd beeld van de gezondheidssituatie.

C-reactief proteïne
Een van de acutefase-eiwitten (proteïnen) is het C-reactief proteïne, het CRP. Dit kan ook gemeten worden, en het geeft voor een bepaald moment een snellere aanwijzing dan de BSE. Het C-reactief proteïne wordt dan ook vaak bepaald.

Lees verder

© 2013 - 2014 Lexia, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Occult bloed: wat is dat?Occult bloed: wat is dat?Occult bloed in de ontlasting kan betekenen dat er een medische oorzaak voor is. Het kan duiden op het begin van darmkan…
Spierreuma bij ouderenSpierreuma oftewel polymyalgia rheumatica is een ziekte die uitsluitend voorkomt bij mensen boven de 50 jaar. Het heeft…
Vermoeidheid, diverse oorzaken en mogelijke behandelingenVermoeidheid, diverse oorzaken en mogelijke behandelingenVermoeidheid is meestal een verzamelnaam voor complete malaise. Men voelt zich moe en lusteloos, heeft moeite om de norm…
Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek: zijn er afwijkingen in het bloed?Bloedonderzoek wordt gedaan wanneer een arts het vermoeden heeft dat de klachten van een patiënt veroorzaakt worden door…
Waarom testen op hoogbegaafdheid?Waarom testen op hoogbegaafdheid?Waarom moet je testen op hoogbegaafdheid? Dit is een vraag die mensen zich waarschijnlijk stellen. Het is goed mogelijk…
Bronnen en referenties
  • www.uwbloedserieus.nl
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Erytrocytbezinkingssnelheid
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Acutefase-eiwit

Reageer op het artikel "Bloedonderzoek: BSE (bezinking), wat is dat?"

Reacties

P. Fernand, 01-12-2013 02:26 #2
Ik lees alleen over een verhoogde bezinking. Maar wat betekent het als je bezinking te laag is? En welke medicijnen kan je hiervoor gebruiken?

Aad van Vliet, 06-05-2013 11:07 #1
Een aantal keer is mijn bloed onderzocht op BSE. De waarde was telkens 2. Is dat goed? Je leest namelijk dat te laag BSE duidt op stroperig bloed. Heeft dat dan te maken met je etenspatroon? Kun je er dan wat aan doen in je etenspatroon? Overigens geef ik plasma en mijn Hb waarde is meestal tussen de 9,6 en 9,9. Zegt dat ook iets over de stroperigheid van het bloed?

Infoteur: Lexia
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!