InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Paracetamol Verkoop pijnstiller aan banden

Paracetamol Verkoop pijnstiller aan banden

Paracetamol  Verkoop pijnstiller aan banden Paracetamol mag vanaf 10 januari 2013 niet meer in grote hoeveelheden verkocht worden in winkels. Doosjes met meer dan vijftig pillen gaan alleen nog via apotheken de toonbank over. Winkels mogen paracetamol in kleinere doosjes wel blijven verkopen. Ook mogen klanten meerdere doosjes tegelijk halen. De klant moet zich dan volgens de regels verantwoorden waarom hij zoveel paracetamol nodig heeft. Teveel gebruik van de koortsverlagende en pijnstillende pillen kan slecht zijn voor je lever.

Zorgen over gebruik van paracetamol

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen bepaalde in 2011 al dat de verkoop aan banden moest worden gelegd. De stijging van vergiftiging door te veel paracetamol was zorgelijk. Pillen zijn niet bij iedereen in goede handen, sommige mensen lusten er wel pap van. Er werden te vaak te hoge doseringen verorberd.
Het Nationaal Vergiftigingen Informatie Centrum constateerde in 2011:
  • 2088 paracetamolvergiftigingen bij volwassenen;
  • 674 paracetamolvergiftigingen bij kinderen.

Dosis

Er wordt wel steeds meer paracetamol verkocht. Men weet niet of dat komt door de bereikbare paracetamol in de supermarkten of door de grootverpakkingen die in de apotheek gekocht kunnen worden.

Maximaal

De hoeveelheid die vanaf 10 januari 2013 in één keer gekocht kan worden is bepaald naar aanleiding van de maximale dosis die je gedurende acht dagen mag slikken. Dat zijn 48 tabletten van 500 milligram. De pillen worden per tien verkocht en daarom is de maximale hoeveelheid op 50 gesteld.

Slecht voor de lever

Wie teveel paracetamol slikt kan leverproblemen krijgen. Dat doet zich voor als je minstens 21 tabletten tegelijk inneemt.

Coffeïne is pijnstillend en koortsverlagend

In een paracetamolpilletje zit paracetamol en coffeïne. De pillen stillen de pijn en verlagen de koorts. De werkzame stof coffeïne versterkt het pijnstillende effect van paracetamol. Bovendien werkt het opwekkend.
Een paracetamolletje wordt geslikt bij:
  • Hoofdpijn;
  • migraine:
  • koorts:
  • griep;
  • verkoudheid;
  • keelpijn;
  • kiespijn
  • rugpijn;
  • bijholteontsteking;
  • middenoorontsteking;
  • spierpijn;
  • gewrichtspijn;
  • menstruatieklachten.

Functie van pijn

Pijn voelen we niet voor niets. Het lichaam laat alarmbellen rinkelen die wij voelen als pijn, wanneer er iets aan de hand is. Pijn betekent dat er een verwonding is, die behandeling behoeft. Goed kijken naar de oorzaak van de pijn en zoeken naar een oplossing is beter dan verdoven met pillen. Bij de meeste soorten pijn is paracetamol een goede keuze, maar zoals met zoveel geldt ook hier dat je de pillen goed moet doseren. Bij thuisgebruik is dat niet te controleren.

Werking van de pil

Het pijnsignaal dat bij een verwonding aan de hersenen wordt doorgegeven, wordt geremd door paracetamol dat samen met coffeïne in de pil zit. De pijn neemt af binnen dertig minuten en we hebben voor drie tot zes uur minder last.

Bijwerking

Paracetamol heeft zelden bijwerkingen, maar het kan voorkomen. Bijwerkingen kunnen zijn:
  • Hartkloppingen;
  • onrust;
  • slapeloosheid;
  • hoofdpijn;
  • huiduitslag;
  • galbulten;
  • benauwdheid.

Raadpleeg altijd een arts bij een van deze verschijnselen of bij zorgen over bijwerkingen.

Verkoop aan banden

Grootverbruik voorkomen

Om grootverbruik zoveel mogelijk te verkomen is de verkoop van grote dozen vol pillen aan banden gelegd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paracetamol: bijwerkingen, dosering, alcohol en coffeïneParacetamol: bijwerkingen, dosering, alcohol en coffeïneParacetamol is een geneesmiddel met een pijnstillende en koortsverlagende werking. Paracetamol is het meest bekende pijn…
Mexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep symptoom hoofdpijn: pijnstillersMexicaanse griep hoofdpijn: Eén van de symptomen van de Mexicaanse griep is hoofdpijn. Er is ook sprake van koorts met e…
Verschil tussen aspirine en paracetamolAspirine en paracetamol worden beiden gebruikt als bestrijders van pijn en koorts. Aspirine werkt koortsverlagend is pij…
Pijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingenPijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingenCodeïne is een pijnstillend geneesmiddel dat onder meer wordt gebruikt bij zware keelpijn. Codeïne verzacht de pijn bij…
Bronnen en referenties
  • Nos.nl
  • Apotheek.nl

Reageer op het artikel "Paracetamol Verkoop pijnstiller aan banden"

Reactie

Henk, 13-04-2017 22:02 #1
Ik deed pas geleden boodschappen in een plaatselijke Albert Heijn, en ik verbaasde mij over het feit dat diverse pijnstillers gewoon op kinderooghoogte daar verkrijgbaar zijn, lijkt me niet zo heel handig! Volgens mij is dat de wereld op zijn kop! Reactie infoteur, 14-04-2017
Dag Henk, Dat lijkt me ook. Daar zou Albert Heijn direct iets aan moeten doen.
Groet,
Sjaan

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 18-12-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!