InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Verschil tussen aspirine en paracetamol

Verschil tussen aspirine en paracetamol

Aspirine en paracetamol worden beiden gebruikt als bestrijders van pijn en koorts. Aspirine werkt koortsverlagend is pijnstillend en is een ontstekingsremmer. Paracetamol werkt eveneens koortsverlagend en is ook een pijnstiller maar werkt niet ontstekingsremmend. Hoewel beiden tot de medicijnen worden gerekend zijn ze vrij verkrijgbaar zonder recept van een arts. Beiden kunnen in zeer veel situaties van pijn en koorts worden gebruikt. In menig medicijnkastje liggen die medicijnen in voorraad.

Over aspirine

Vroeger was aspirine de meest gebruikte pijnstiller maar men ontdekte dat in bepaalde situaties één op de duizend kinderen die aspirine hadden gebruikt een levensgevaarlijke complicatie in de hersenen opliep. Daarom mag aspirine zeker niet worden genomen door kinderen tot 18 jaar. Maar aspirine heeft meer nadelen ten opzichte van paracetamol. Aspirine vertraagt namelijk de bloedstolling waardoor het preparaat ongeschikt is voor mensen die al antistollingsmiddelen gebruiken. Vanwege de zuurte is aspirine ook niet geschikt voor mensen met darmklachten.

Over paracetamol

Paracetamol is in tegenstelling tot aspirine niet zuur en ook niet bloedverdunnend wat twee duidelijke voordelen zijn. Daarentegen heeft paracetamol het nadeel niet ontstekingsremmend te werken. Naast een positieve werkzame dosis heeft Paracetamol ook een giftige dosis om welke reden er door volwassenen maximaal 3 gram per dag mag worden gebruikt en liefst niet te lang achter elkaar. Een overdosis kan tot beschadiging van de lever leiden.

Over advies van arts en apotheek

Hoewel voor het gebruik van aspirine en paracetamol geen advies van een arts nodig is komt dat wel veel voor. Zonder advies in te winnen is het wel belangrijk om de bijsluiters goed te lezen en de producten zorgvuldig te gebruiken. Ook kan aan een apotheker advies worden gevraagd bij de aankoop van het medicijn. Maar als bepaalde klachten langer dan twee weken aanhouden is een bezoek aan een arts zeker aan te raden.

Geen medicijn tegen griep

In de regel worden aspirine en paracetamol gebruikt bij milde aandoeningen. Wie overigens denkt dat die medicijnen helpen tegen griep heeft het mis. Tegen griep is nog steeds geen effectief medicijn of middel beschikbaar. Wel helpt het tegen keelpijn en dergelijke waarmee griep gepaard kan gaan.

Verschil tussen aspirine en paracetamol

Het is uiteraard altijd aan te raden om de bijsluiters van medicijnen goed te lezen en dus ook van aspirine en paracetamol. Volgens de bijsluiters kan zowel aspirine als paracetamol voor nagenoeg dezelfde aandoeningen worden gebruikt. Het verschil tussen de twee producten zit vooral in de situaties waarin aspirine beter niet kan worden geslikt en paracetamol gunstiger in gebruik is.

Aspirine kan gebruikt worden bij:

  • Spit
  • Koorts
  • Kiespijn
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Zenuwpijn
  • Pijn door griep
  • Menstruatiepijn
  • Reumatische pijn
  • Pijn na vaccinatie
  • Pijn door verkoudheid

Aspirine niet gebruiken bij:

  • Jicht
  • Astma
  • Last van maagzweer
  • Last van darmzweer
  • Hartfunctiestoornissen
  • Verminderde nierfunctie
  • Verminderde leverfunctie
  • Verminderde bloedcirculatie
  • Verhoogde bloedingsneiging
  • Laatste 3 maanden van zwangerschap
  • Overgevoeligheid voor bepaalde stoffen
  • Naast bloedstollingsremmende middelen
  • Naast gebruik van meer dan 15 mg methotrexaat per week
  • Grote of kleine chirurgische ingreep (verhoogde kans op bloedingen)

Paracetamol kan gebruikt worden bij:

  • Spit
  • Koorts
  • Kiespijn
  • Spierpijn
  • Hoofdpijn
  • Zenuwpijn
  • Pijn door griep
  • Menstruatiepijn
  • Pijn na vaccinatie
  • Pijn door verkoudheid

Paracetamol niet gebruiken bij:

  • Alcoholverslaving
  • Niet goed werkende lever
  • Niet goed werkende nieren
  • Klachten langer dan 14 dagen
  • Overgevoeligheid voor product
  • Borstvoeding (alleen op advies arts)
  • Overgevoeligheid voor een bestanddeel
  • Zwangerschap (alleen op advies van arts)

Rijvaardigheid, teveel gebruik en bewaren

Wat de rijvaardigheid en het bedienen van machines betreft is het niet aan te nemen dat gebruik van aspirine en paracetamol die beïnvloeden. Maar door het ineens innemen van de maximale dosis per dag kunnen wel ernstige problemen ontstaan. Mocht dat toch gedaan zijn en is er bewusteloosheid opgetreden dan dient direct medische hulp te worden ingeroepen. Bewaren van medicijnen dient buiten het bereik van kinderen te gebeuren en liefst in de originele verpakking en op een droge plaats.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is aspirine (acetylsalicylzuur) en hoe werkt aspirine?Aspirine (aspirientje) is een bekend medicijn. Aspirine is de merknaam voor de stof acetylsalicylzuur. Acetylsalicylzuur…
Pijnstillers: Aspirine, Ibuprofen of Paracetamol?Pijnstillers: Aspirine, Ibuprofen of Paracetamol?Bij de afdeling geneesmiddelen in één van de drogisterijen valt je al snel één ding op: wat zijn er veel soorten pijnsti…
Syndroom van Reye en asperineSyndroom van Reye en asperineSyndroom van Reye: aspirine, koorts en kinderen. Vooral kinderen tussen de vijf en toen jaar hebben meer kans op deze zi…
Pijnstiller paracetamol: middel tegen pijn en tegen koortsPijnstiller paracetamol: middel tegen pijn en tegen koortsParacetamol is een effectief medicijn dat al jaren algemeen aanvaard wordt als pijnstillend en koortswerend geneesmiddel…
Aspirine: de oorsprong en de functie van het aspirientjeAspirine: de oorsprong en de functie van het aspirientjeWe hebben allemaal al eens hoofdpijn gehad en onze toevlucht gezocht in een aspirientje. Aspirine heeft niet alleen de e…
Bronnen en referenties
  • Aspirine.nl
  • Kring-apotheek.nl
  • Pijnwijzer.com
  • Bijsluiters

Reageer op het artikel "Verschil tussen aspirine en paracetamol"

Reacties

Robert, 09-12-2014 20:02 #2
Inderdaad Peter. Sporters (zoals voetballers) die een hartaanval hebben gehad bleken achteraf pijnstillers, zoals aspirine of iets wat er op lijkt, te hebben genomen. Paracetamol is veilig en pas gevaarlijk als het niet gespreid en in grote hoeveelheden wordt ingenomen. Verder is Paracetamol beter te combineren met andere middelen dan andere pijnstillers.

Peter, 25-08-2014 16:15 #1
Misschien je me niet wil geloven. Recent onderzoek heeft aangetoond elke pijnstiller behalve Paracetamol een hartstilstand of hartaanval kan veroorzaken.

Ik ga details niet noemen. Net zoals dit artikel zegt leverbeschadiging bij teveel Paracetamol. Dat is waar. Het kan. Ik ken gevallen van mensen die wel 6 tot 8 Paracetamol per dag slikken. Zonder nare gevolgen. Dus dat kan ook.

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 16-05-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Medicijnen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!