InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slapen: Goede nachtrust door een regelmatig slaapritme

Slapen: Goede nachtrust door een regelmatig slaapritme

Slapen: Goede nachtrust door een regelmatig slaapritme Een goede nachtrust is belangrijk om je overdag goed te voelen. De effectiviteit van je slaap wordt verhoogd door een regelmatig slaapritme. Een regelmatig slaapritme houdt in dat je een standaard bedtijd hanteert en dat je steeds op dezelfde tijd opstaat. Mocht je een slaaptekort hebben, dan probeer je dat overdag in te halen met een dutje in plaats van door uitslapen. Door een regelmatig ritme kun je makkelijker inslapen en opstaan, krijg je meer energie en heb je minder slaap nodig.

Voordelen van een regelmatig slaapritme

Een goede nachtrust is belangrijk om je overdag goed te voelen, om te kunnen genieten van leuke dingen, om te presteren op je werk en om goed om te kunnen gaan met tegenslagen. Je kunt de effectiviteit van je slaap verhogen door er een regelmatig slaapritme op na te houden. Hierdoor weet je lichaam namelijk precies waar het aan toe is en kan het optimaal gebruik maken van de slaap. Een regelmatig slaapritme heeft de volgende voordelen:
  • Het zorgt ervoor dat je makkelijker inslaapt
  • Je hebt minder moeite met opstaan
  • Je hebt overdag meer energie
  • Na verloop van tijd heb je minder slaap nodig

Beter slapen door steeds dezelfde bedtijd

Allereerst is het belangrijk om elke dag op hetzelfde moment naar bed te gaan. Dat moet een moment zijn dat je normaal gesproken vermoeid en slaperig begint te worden. Daarmee zorg je ervoor dat je makkelijk en snel in slaap valt. Het is van belang dat je deze bedtijd ook het weekend zoveel mogelijk vasthoudt, anders breek je je ritme weer op. Als je wel iets wilt veranderen aan je bedtijd doe dit dan in kleine stappen: bijvoorbeeld elke avond een kwartier vroeger of later. Hiermee kun je je bedtijd bijvoorbeeld in de vakantie wat verschuiven.

Elke ochtend op dezelfde tijd opstaan zonder wekker

Wat geldt voor het naar bed gaan, geldt ook voor het opstaan: doe dit zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip. In het begin vind je het misschien jammer om niet meer uit te slapen in de weekenden, maar een regelmatig slaapritme levert je na een tijdje zoveel extra energie op, dat het echt de moeite waard is.

Als het goed is, merk je dat je je wekker na een aantal nachten nauwelijks meer nodig hebt. Je lichaam went aan het ritme en wordt automatisch steeds om dezelfde tijd wakker. Gebeurt dit niet, dan kom je vrijwel zeker slaap tekort. Overweeg om iets vroeger naar bed te gaan, of - als dat mogelijk is - om iets later op te staan.

Ook hier geldt dat als je toch wilt afwijken van je slaapritme, je dit in kleine stappen moet veranderen. Dus, elke ochtend een kwartier eerder of later opstaan.

Slaaptekort inhalen

Het is van belang om zo min mogelijk af te wijken van je slaapritme. Hierdoor krijg je meer energie. Mocht je toch een keer in de situatie zijn dat je slaap moet inhalen, doe dit dan niet 's avonds of 's ochtends. Door extra vroeg naar bed te gaan of een keer lang uit te slapen, verstoor je eenvoudig de gecreëerde regelmaat. Hierdoor wordt het weer moeilijker om in slaap te vallen, of om op te staan en bij teveel verstoring heb je overdag minder energie.

Slaap inhalen is echter wel mogelijk: je kunt dit namelijk overdag doen. Door een dutje of hazenslaapje kun je je energielevel een enorme oppepper geven, zonder dat je afwijkt van je vast bedtijden. Maak de dutjes echter niet te lang. Hierdoor houd je aan het eind van de dag te veel energie over, word je te laat slaperig en wordt je ritme alsnog verstoord. Dutjes kun je het beste vroeg in de middag plannen. In de meeste gevallen moet dertig tot veertig minuten voldoende zijn om extra energie te krijgen.

Lees verder

© 2013 - 2017 Brempie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Slaaptekort en bijslapen in het weekendSlaaptekort en bijslapen in het weekendOm optimaal te functioneren heeft een mens een ritme nodig. Het is beter om elke nacht voldoende te slapen en geen slaap…
Afvallen door slapen: slaap essentieel bij afslankenAfvallen door slapen: slaap essentieel bij afslankenVoldoende slaap is essentieel als je wilt afvallen. Wanneer je te weinig slaap krijgt gaat je stofwisseling namelijk tra…
Dutjes: Overdag slapenDutjes: Overdag slapenOverdag slapen kan helpen om vermoeidheid kwijt te raken wanneer je niet voldoende nachtrust hebt gehad. En slapen overd…
Slaaptekort: Wat doe ik eraan?Slaaptekort: Wat doe ik eraan?Slaaptekort kan verschillende oorzaken hebben, en voor slaapgebrek zijn ook diverse oplossingen. Wanneer je te weinig ur…
Waarom slaapt de mens?Waarom slaapt de mens?Slaap. Het is belangrijker dan veel mensen vaak denken. Iedereen vindt het heel gewoon. Dat we ís avonds naar bed gaan e…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slapen: Goede nachtrust door een regelmatig slaapritme"

Infoteur: Brempie
Laatste update: 19-01-2015
Subrubriek: Diversen
Special: Slapen
Medische informatie…
Schrijf mee!