InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Misvattingen over hernia en rugpijn

Misvattingen over hernia en rugpijn

Elke hernia is pijnlijk. Fietsen schaadt de rug, zitten is beter als staan, harde matrassen zijn het beste voor de ruggenwervel. In dit artikel leest u wat werkelijk de waarheid is.

Bij rugpijn is sporten taboe

Misvatting. Taboe zijn sporten die schokbewegingen, plotselinge bewegingen of het stuiken van de rug vragen. Veel balsporten zoals tennis en ook joggen kunnen de problemen dus verergeren.
Wat is wel positief: programma’s ter versterking van de rugspieren.

Spit is een hernia

Misvatting. Spit wordt veroorzaakt door heffen, draaien of bukken, en niet door een hernia.
Typisch: Vaak kunnen de slachtoffers hun rug niet meer strekken.

Ontzien verzacht rugpijn

Misvatting. Bij vele ziektes klopt het, dat rust tegen pijn helpt. Dit is niet zo bij rugpijn. Een gebrek aan beweging is één van de meest voorkomende oorzaken. Sport en regelmatige lichamelijke activiteit is de beste manier om de rugspieren te sterken. Meer activiteit kan 90 procent van alle rugproblemen verhinderen. Maar: een week rust kan de spiermassa al met 25 procent verminderen.

Staan belast en zitten ontspant

Misvatting. Rechtop staan werkt een druk van bijna 100 procent op de gevoelige wervels, bij rechtop zitten stijgt dit naar 140 procent. Bij een licht naar voren gebogen zitpositie verdubbelt zich de belasting zelfs op 200 procent! En, tijdens het zitten zijn de spieren in rug en buik ondervordert en eenzijdig belast.
Minstens 2 tot 4 keer per uur dient men bewust anders te gaan zitten. Ga ook rustig eens een keer onbehouwen zitten op de stoel. Of nog beter: sta op en loop een beetje rond.

Versleten wervel en tussenwervelschijven lokken de pijn uit

Misvatting. Lichte, beginnende pijn is meestal een teken voor gespannende spieren, weinig beweging of een onjuiste uitvoering van beweging. Wervel en tussenwervelschijven gelden als stabiele elementen van het lichaam en verslijten eerst pas op zeer hoge leeftijd. Ook de invloed van leed, angst en prestatiedruk werd tot nu toe volledig onderschat. Maar psycho-stress kan chronische spanningen en daarmee heftige rugpijn veroorzaken.

Elke hernia veroorzaakt pijn

Misvatting. Veel mensen weten helemaal niet dat zij getroffen zijn met dit probleem. De waarschijnlijkheid met een tomografie het voorval te ontdekken, is gelijk aan de leeftijd: 33 procent alle 30-jarige en 50 procent alle 50-jarige hebben gehavende tussenwervelschijven.

Rugproblemen herkent men het beste op een röntgenfoto

Misvatting. Op een röntgenfoto zijn alleen de benige structuren te zien. Het verdwijnen van spieren of een hernia zijn niet zo herkenbaar. De beste methode in dit geval is de kernspintomografie.

Na een herniaoperatie heeft men geen pijn meer

Helaas niet. Schuld hieraan is de zogenaamde pijngedachte dat het lichaam ontwikkelt als pijn voor een langere tijd aanwezig is en onbehandeld blijft. De zenuwenbanen, die de pijnimpuls door het lichaam leiden, worden hierdoor steevast geprikkeld. Met het gevolg dat de pijn verzelfstandigd.

Rugpijn is een geval voor de arts

Misvatting. Nee, 90 procent van alle gevallen zijn ongevaarlijk en verdwijnen vanzelf. Blijft de pijn aanhouden, is een bezoek aan de arts noodzakelijk. Dit geldt vooral, als bij de patiënten eenmaal een kwaadaardige tumor is vastgesteld. Onverklaarbare sterke gewichtafname, koorts, transpireren tijdens de nacht of zwakke armen en benen, in combinatie met rugpijn, zijn waarschuwingen welke men serieus moet nemen.

Fietsen vermoeit de tussenwervelschijven

Misvatting. Bij een optimale houding op de fiets, met een licht naar voren gebogen bovenlichaam, raken de rugspieren in voorspanning en stabiliseert de romp. Daarbij stimuleert de asymmetrische trapbeweging de kleine spieren aan de wervelkolom, die anders bijna niet bereikt worden.
Belangrijk: een rugvriendelijke fiets heeft een volledige vering, een diepe instap, een laag gewicht en het kan zo ingesteld worden, dat de berijder een ontspannende, rechtop houding neemt.

Harde matrassen zijn goed voor de rug

Misvatting. Spaanse onderzoekers hebben in een studie vastgesteld: middelharde onderlagen zijn de rugvriendelijkste. Om spanning te verkomen, zijn er bedden met een flexibele lattenbodem, een zogenoemde puntelastisch matras en een dun kussen. De ruggenwervel ligt dan bij het slapen recht.

Bij een hernia helpt maar één operatie

Misvatting. Pijnstillende prikken en medicamenten of alternatieve behandeling zoals acupunctuur, helpen de klachten draagbaar te maken. Is dat niet genoeg, is een operatie een behandeling. Tegenwoordig laat meer dan 80 procent zich opereren.

Rugzwemmen is beter dan schoolslag

Misvatting. Optimaal voor de ruggenwervel is crawl. Zo blijft de ruggenwervel in zijn natuurlijke S-vorm. De rug wordt gestrekt en afwisselen be- en ontlast.
Belangrijk: Bij de schoolslag mogen de halsspieren niet overstrekt worden. Anders onstaan er pijnlijke spanningen.
Gerelateerde artikelen
Een hernia: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van rugpijn. In sommige gevallen is er dan sprake van een hernia. Een hernia is een zeer ve…
Lage rugpijn, oorzaken van lage rugpijnTot negentig procent van de Nederlanders heeft in zijn leven wel eens last van rugpijn. Rugpijn komt het meest voor in d…
Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Hernia symptomen: Welke klachten wijzen op een hernia?Veel mensen hebben last van ernstige rugklachten en zogenaamde lage rugpijn. Oorzaak hiervan is vaak een hernia. Maar wa…
Spit: pijn in de onderrugSpit: pijn in de onderrugSpit: dit is een heftige rugpijn laag in de rug. Wie spit heeft, kan vaak niet veel meer doen. Spit doet veel pijn en he…
Bronnen en referenties
  • Deutsche Forschung Magazin Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Misvattingen over hernia en rugpijn"

Reacties

Emrah, 10-11-2016 21:54 #11
Ik heb last aan me rug als ik me been omhoog doet hoe komt dat?

Marie Roos Thijs, 08-08-2015 19:21 #10
Ik heb infiltratie gehad voor mijn hernia en voel al goed beterschap.
Graag zou ik weten of ik terug aan de wekelijkse zumba mag meedoen.
Ik fiets ook wel heel veel en daar voel ik mij zeer goed bij.
groetjes

Christa vd Molen, 20-05-2015 21:16 #9
Ik heb al 3 jaar een hernia(l 4,l 5), en ook therapie gehad ervoor. Maar nu wil ik weer een soort therapie of sport gaan doen om mijn rug sterker te maken. Maar het probleem is GEEN GELD. Waar kan ik heen om toch te sporten of speciale therapie te volgen voor weinig?
Al vast bedankt voor het meedenken.

Sylvia van Manen, 13-12-2014 16:01 #8
Interessant dat er sprake is van 140% bij de belasting van de rug tijdens rechtop zitten.
Hebben we eindelijk een verschijnsel gevonden dat boven de 100% uitgaat.

Jeroen, 18-08-2014 21:22 #7
Hoi Iris,

Ik raad je triggerpoint therapie aan. Kans is zeer groot dat triggerpoints in de pyriformus spier de pijn veroorzaken. Een hernia veroorzaakt zelden pijn (tenzij deze echt tegen het ruggenmerg drukt, maar dan zal je uitvalsverschijnselen krijgen en dat betekent meteen opereren), maar anders is de kans zeer groot dat het myofasciale pijn is.

Ik ben op die wijze van mijn nekpijn nav een zogenaamd versleten tussenwervelschijf afgekomen.

Succes!

Iris Graus, 03-03-2014 07:47 #6
Volgens mij heb ik een zijhernia maar hoe kom je erachter of dat klopt? Er is al een foto en een echo gemaakt maar daar was niks op te zien. Dus wat nu?
Ik heb al twee maanden pijn en kan 's nachts niet slapen van de pijn.

Johan, 13-08-2013 23:42 #5
Inderdaad U misvattingen zijn correct. Alle pochingen zijn ondernomen lage rug hernia pijn op te lossen. Fysius heeft me op de goede weg geholpen met hun hulp methoden.
CIRAN helpt mij anders te denken en anders om te gaan met de pijn of liever gezecht de zenuw prikkel pijn die aanwezig is en bleef. Door verleggen van gedachten lost nu langzaam de pijn naar achteren te verleggen en andere gedachten nemen de plaats in.
Andere concentraties leveren op dat de gedachten pijn ver weg lijkt maar wel aanwezig is. Heel knap hoe dat alles bij elkaar door een intensief programma bewerkstelligd wordt. Uit eindelijk doe en moet je het zelf doen. Ik ben nog bezig met CIRAN en zie nu al resultaat. Ook in deze gegevens die hier worden weergegeven zijn ook weer een hulpstuk.

Jet, 30-06-2013 10:45 #4
Het is nu 2013, en van begin 2011 begon ik vreselijke pijn in mijn rug te krijgen. Het begon in mijn onderrug en heel soms zat de pijn ook boven in mijn rug, maar meestal altijd in mijn onderrug. soms straalt het ook uit naar mijn rechterbeen. na 1 jaar goede fysiotherapie gaat het wat beter, de pijn is nog niet weg, maar draaglijker. ik heb in 2011 ook ischeas gehad. als ik op mijn rug lig en mijn benen, of ook 1 been omhoog breng krijg ik de pijn in mijn onderrug altijd weer terug. kan er sprake zijn van een hernia, en hoeveel procent is de kans dat mijn rug altijd kwetsbaar zal zijn?

H. Meinema, 25-05-2012 16:25 #3
De afgelopen maanden heb ik ontzettend last gehad van mijn rug. 27 Mei is het heel erg geweest en ik liep al onder behandeling van een arts in het ziekenhuis.
Maar nu is er 4 juni een afspraak voor mij gemaakt voor een wortel blokade in mijn rug.
Middels een mri scan is gebleken dat er een hernia zat.
Maar opdit moment ben ik geheel pijn vrij. Nu is de vraag moet ik die wortel blokade nog wel door laten gaan.
Moet wel vertellen dat ik met de medicijn langzaam aan het afbouween ben en het gaat goed. Wat te doen. Reactie infoteur, 29-05-2012
Beste,

Ik zou dit overleggen met de arts, aangezien ik geen medische opleiding heb gevolgd.
Leg het probleem voor en kijk wat de arts er van vindt.

Succes!

Michel Lems, 06-05-2011 13:14 #2
Het is nu een week geleden dat ik aan een dubbele hernia ben geopereerd.
Ik heb altijd veel gefietst en gewandeld. Daardoor heb ik nooit echt uitval naar mijn
benen gehad. Nu ben ik herstellende met fysio. Mijn revalidatie gaat nog wel even duren.
Nu heb ik een vraag als ik straks hersteld ben. Mag ik dan alle sporten. Zoals karate of dat soort sporten gewoon gaan beoefenen. Aangezien mijn rug altijd zwak zal blijven.
Ik hoor graag van iemand zijn ervaringen en of het wel verantwoord is.

Cp A. van Veltom, 28-07-2008 22:32 #1
Ik moet binnen kort aan mijn rug een pijnbehandeling laten doen met een ruggeprik wat houd dit nu presies in? Reactie infoteur, 05-08-2008
Dag,

Bij een ruggeprik wordt een bepaald deel van het lichaam compleet verdoofd (in uw geval uw rug), terwijl de rest van het lichaam 'wakker' blijft.

Succes met de behandeling!
Met vriendelijke groet,
Jootje

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 29-11-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 11
Medische informatie…
Schrijf mee!